1
Vraag
2
Reacties
aanmelder

Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

wifi van smartwifimodem traag, maar van mijn eigen router achter de modem 40x zo snel. Hoe kan dat?

De wifi van de nieuwe smartwifimodem doet maar 9 Mbps download, terwijl de wifi van mijn router die er achter geschakeld zit 360 Mbps haalt. 

De beide wifi's staan op dezelfde plaats. En ook de laptop waarmee het gemeten is, is dezelfde.

Hoe kan er zo'n groot verschil zijn?

 

Ruud

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Verkeer dat via de Ziggo/WifiSpots SSID verloopt, gaat niet ten koste van de snelheden die conform jouw abonnement aan het modem zijn toegewezen. Wel wordt traffic shaping toegepast om misbruik en overbelasting van de Ziggo-infrastructuur te voorkomen.

 

Op apparaten waarop de Ziggo/WifiSpots SSID is opgeslagen, kun je de instellingen zo aanpassen dat niet automatisch met deze SSID wordt verbonden zodra deze binnen bereik is.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Op welk website test je dat?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om ofwel bridge mode te laten configureren op het modem of de eigen router als access point te configureren.

 

Mogelijk is er interferentie tussen beide AP's. Zenden deze elk op een ander kanaal op beide frequentiebanden (2,4 en 5 GHz)?

aanmelder
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
aanmelder
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je reactie. Ik vond het eigenlijk wel zo sociaal om de Ziggo wifi aan te laten staan voor voorbijgangers. Zelf maak ik immers ook gebruik van Wifispots elders. 

Wat de kanalen betreft: mijn eigen router zit op kanaal 11 (2.4GHz) en 40 (5GHz).

De ziggo wifi staat op kanaal 6 (2.4GHz) en 44 (5GHz). Overigens kan ik, ook als ik sta ingelogd op de modem, niets veranderen aan de kanalen......... Maar het zijn gelukkig wel andere kanalen. 

Waar kan dat snelheidsverschil nog meer aan liggen?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Heb je op het SmartWifi modem wel via 5 GHz getest?

aanmelder
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Bedankt voor de tip! Het blijkt dat de publieke Ziggo géén 5G heeft en ik kan 5G daar ook niet aanzetten (klopt dat?). De persoonlijke Ziggo wel. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik weet niet of WifiSpots (de 'Ziggo' SSID) ook op 5 GHz wordt uitgezonden, maar op die SSID moet je ook niet testen, gezien daarop traffic shaping (snelheidsbeperking) wordt toegepast.

aanmelder
Topicstarter
Level 4
  • 52Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Ah, dat verklaart het grote verschil in snelheid dan. Maar waarom eigenlijk dan die snelheidsbeperking op de wifispots? 

Wat blijft, is dat het vervelend is, dat mijn apparaten óók thuis spontaan de publieke Ziggo gebruiken (en dan dus tergend langzaam zijn). Het antwoord zal zijn dat ik die natuurlijk moet 'vergeten' in mijn netwerken. Het onhandige daarvan is weer dat ik als ik dan elders ben, dat ik dan weer helemaal opnieuw netwerken moet zoeken en inloggen. Zou mooi zijn als je apparaat automatisch het snelste netwerk zoekt, maar zo werkt het kennelijk niet....

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Verkeer dat via de Ziggo/WifiSpots SSID verloopt, gaat niet ten koste van de snelheden die conform jouw abonnement aan het modem zijn toegewezen. Wel wordt traffic shaping toegepast om misbruik en overbelasting van de Ziggo-infrastructuur te voorkomen.

 

Op apparaten waarop de Ziggo/WifiSpots SSID is opgeslagen, kun je de instellingen zo aanpassen dat niet automatisch met deze SSID wordt verbonden zodra deze binnen bereik is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic