1
Vraag
2
Reacties
AvM

Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

wifi valt weg bij opstarten van laptop

Dag,

 

ik heb volgende probleem: internet / het wifi signaal op zolder valt weg als daar de laptop wordt aangezet.

 

De situatie is als volgt:

-modem in de meterkast op de begane grond (ziggo smart wifi).

-AP op zolder (IP link via ziggo, ziggo c7). Deze is bedraad aangesloten op het modem.

-op beide heb ik wel dezelfde ssid's gemaakt op zowel 2.4 als 5Ghz (dus dezelfde naam als ww).

-snelheid van de verbinding is prima, de 5Ghz is verreweg de beste.

 

Op zolder wordt hiervan vooral gebruik gemaakt door de Playstation van m'n zoon. En dat werkt eigenlijk altijd prima. Ook de verbinding van mobiele telefoons is nooit een probleem, die schakelen automatisch over als we van beneden naar boven gaan.

Het gaat fout als de laptop van m'n zoon op zolder wordt aangezet: dan verdwijnen zowel de 2.4 als 5Ghz signalen geheel of bijna (en als we de laptop dan beneden aanzetten: geen enkel probleem).

Dan is is het ook niet meer mogelijk met de PS te werken of mobiel. Andersom is dit nooit aan de orde, dus alleen de laptop veroorzaakt dat. 

Enige oplossing: inloggen in de AP en die opnieuw opstarten.

 

Waar kan dit vandaan komen / hoe is dit op te lossen?

Ik heb de antivirus software (ESET) er al even af gehaald, dat doet echter niets dus daar ligt het niet aan.

 

groet

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

OK, het wordt steeds duidelijker.

De C7 heeft wel vaker vreemde problemen.

Kun je die eens resetten door de restknop 30 seconden ingedrukt te houden?

 

Bert_0-1641487537202.png

 

Bekijk in context

18 Reacties 18
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke laptop is dit precies?

Met welke systeem software?

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Het is een Dell Inspiron, die draaide op Windows10 maar ik ben er net Windows 11 op aan het installeren.

Overigens is mijn eigen laptop ook een zelfde Dell (Inspiron 5490) en die heeft het probleem volgens mij niet (hoewel ik dat niet heel uitgebreid heb getest)

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@AvM OK, duidelijk, ik ben benieuwd of het met Windows 11 ook zo is.

Succes gewenst.🙂

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @AvM

 

Wil je ons hier in dit topic op de hoogte houden wat betreft de vorderingen van jouw wifi verbinding op je Dell laptop?

We zijn erg benieuwd of het upgraden naar Windows 11 heeft geholpen of dat je vanuit onze Community leden nog support nodig hebt.

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Helaas is windows11 niet de oplossing:

Vanmorgen eerst mijn laptop gestart en daarna die van mijn zoon. Dat ging goed maar dat is vaker een poosje het geval na het opnieuw opstarten van het AP.

 

Zojuist poging 2:

-PS stond nu aan: geen probleem

-mijn laptop aan: geen probleem

-laptop zoon aan: wifi signaal verdwijnt zo goed als direct. 

Het lijkt mij dus echt aan het opstarten van die laptop te liggen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit gaat mijn pet te boven, mogelijk hebben @efok of @DennyW een idee?

Zij komen langs als / zodra ze online zijn.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@AvM 

In Windows zitten meer mogelijkheden dan de meeste normale gebruikers denken.

Zo kan je een desktop / laptop gebruiken als gateway voor voor een netwerkje of Wifi accesspoint. Netwerkkaarten (ethernet voor bedraad en Wifi voor draadloos) zijn te koppelen (brug-verbinding) zodat de PC / laptop af doorgeeftluik kan werken. Ook kan zo'n PC ingesteld worden als DHCP-server.

 

Erg leuk en soms erg handig, maar als dit soort instellingen actief zijn , kan het gebeuren dat dit het "normale" thuisnetwerk verstoort.

 

Voordat je op internet of in allerlei schermen gaat zoeken naar dit soort instellingen, kijk eerst eens of de optie "Mobiele hotspot" geactiveerd is. Kijk bij eens rechtsonder in het scherm inde system-tray (naast de datum en klok) bij de netwerkverbinding of dit per ongeluk aangeklikt is. 

Mobile hotspot.png

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Bij deze heb ik geen idee eerlijk gezegd.

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Klinkt ingewikkeld.. maar er is door ons niets (bewust) ingesteld t.o.v. de standaardinstellingen.

Het vreemde is dat dit op de begane grond niet gebeurd, dus niet bij het modem maar alleen bij het AP op zolder. Is het dan te verwachten dat dit in dit soort instellingen zit?

 

Bij windows11 ziet het er net iets anders uit maar ik heb het gevonden; mobiele hotspot is niet ingeschakeld.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

OK, het wordt steeds duidelijker.

De C7 heeft wel vaker vreemde problemen.

Kun je die eens resetten door de restknop 30 seconden ingedrukt te houden?

 

Bert_0-1641487537202.png

 

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

ik ga het proberen maar ik verwacht er eerlijk gezegd weinig van: ik heb ook al regelmatig ingelogd en herstart maar ik denk ook al meer dan eens een reboot

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb de reset gedaan en ben nu alles weer opnieuw aan het instellen: hoe kan ik voor de 2,4 en 5GHZ band een verschillenden SSID naam instellen? Als ik de een aanpas wordt dat ook bij de ander gewijzigd

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

via bandsteering, ik heb het al 😁

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Oke, ik heb de reset uitgevoerd en het weer opnieuw ingesteld.

(Wel de beide SSID's, 2,4 en 5, weer net als beneden: bij een andere naam wordt niet automatisch overgeschakeld, dat is onhandig. Ik ga er maar vanuit dat dit niet het probleem is).

Voorlopig werkt het maar gezien de ervaringen uit het verleden moet dit zich nog wat langer bewijzen voor ik juich 😬.

 

NB

ik heb ook even de TCP/IP instellingen gecheckt (want dat bedoelde @DennyW denk ik). Die staan op "automatisch (DHCP)" voor zowel IP als DNS toewijzing. Maar dat is bij mijn eigen laptop exact hetzelfde en die geeft niet de problemen. 

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

update: ik heb dus de reset gedaan en alles opnieuw ingesteld (zie eerder) en voorlopig gaat het nog goed 😃, afkloppen... 😁 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

TOP ik duim voor je.🙂

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Het is al weer even geleden en het werkt nog steeds, ik ga er nu van uit dat het is opgelost 🤞👍 

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Fijn om te lezen, @AvM
Bedankt voor de terugkoppeling en mooi dat onze Community leden je hiermee hebben mogen helpen.
Je bent altijd welkom op onze Community om andere gebruikers te helpen of als je zelf weer onze hulp kunt gebruiken. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic