1
Vraag
2
Reacties
AvM

Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

wifi extender - wel draadloos signaal, geen internet / kan IP adres niet ophalen

Dag,

 

Ik heb een accespoint voor buiten aangeschaft, maar kan helaas geen verbinding krijgen.

 

Huidige opzet:

-ziggo modem/router (de witte)

-ziggo next, draadloos verbonden

-netwerkabel aan modem t.b.v. bedraad aansluiten laptop indien nodig

-wifi booster op zolder (via Ziggo, de zwarte TP link), bedraad aangesloten op de modem.

 

Dat werkt op zich prima, echter achter in de tuin is de wifi erg zwak.

Om dat te verhelpen heb ik een TP-link EAP225-outdoor aangeschaft en aangebracht. Dat is een POE. Deze is net als de andere wifibooster (die op zolder) bekabeld aangesloten op een vrije poort van de witte modem.

 

Die werkt op zich volgens mij; ik heb een 2,4 en een 5GHZ signaal, beide open.

Ik kan er echter geen verbinding mee maken. Mijn laptop maakt wel verbinding echter zonder internet. Mijn mobiel komt al niet zover, de melding is "kan IP adres niet ophalen".

Ik heb via een recovery tool van TP-link (na uitgebreid contact met de helpdesk van TP-link) het IP adres gevonden. Aangezien ik geen verbinding met het netwerk kan maken heb ik daar echter nu niets aan. 

Via de helpdesk va TP-link al van alles geprobeerd: reset EAP, firewall uit, virussoftware uit, andere poort op het modem, een afwijkend vast IP adres geven, ... niets van dat alles werkt.

 

Iemand een idee van oorzaak en oplossing? 

Ik neem aan dat er meerdere apparaten op het modem kunnen worden aangesloten. Of kan een van die poorten uit staan, of kan er een storing ontstaan bij meerdere apparaten, ...?

 

Of is er gewoon iets mis met de  EAN-225-outdoor? Dat denk ik echter zelf niet, die geeft namelijk gewoon dat wifi signaal.

 

Lang verhaal 😊 ik hoop dat iemand een kortere oplossing heeft 😉

 

groet, A

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Vandaag het vervangende AP en POE injector ontvangen.

 

Eerst in de meterkast aangesloten. Eindelijk verbinding met internet etc. Via de Omada Discovery Utility het IP adres gevonden, ingelogd, netwerknamen aangepast, verbinding 🙂

Dat had ik eerder ook geprobeerd en lukte toen allemaal niet. Dus er was zeker iets niet goed in een van de apparaten. 

 

Helemaal goed dus, maar helaas...

Toen buiten opgehangen..... 😣 weer foute boel. Weer de melding dat het IP adres niet gevonden kan worden.

Vervolgens nog maar weer eens naar binnen gehaald en weer rechtstreeks in de meterkast. In plaats van de kabel naar buiten met een eigen kabel. Prima verbinding.

Weer naar buiten: 👎

Ik ben een stukje verder maar helaas heb ik nog niets.

 

Het lijkt er dus m.i. op dat de kabel die vanuit de meterkast is aangelegd richting de schuur ook een defect heeft. Want dat is de enige variabele nu bij de 2 verschillende situaties waarbij er 1 wel werkt en 1 niet.

Vindt ik wel raar: zowel het 2.4 als 5Ghz signaal is wel sterk. Maar goed, volgende stap is denk ik kabel en/of stekkers vervangen?

Of kan het toch nog ergens anders aan ligggen?

 

groet, 

Bekijk in context

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Inmiddels is de installateur ook geweest. 4x zelfs, het ging niet vanzelf...

Maar het is opgelost.

 

Het bleek uiteindelijk niet in kabel te liggen maar in de connector. Met een elementje ertussen wad het direct online (ik ben de juiste naam even kwijt. Zit ook in een contactdoos..... eigenlijk de aansluiting in een wcd). Verschillende connectoren geprobeerd, allemaal zinloos.

Uiteindelijk heeft hij de kabel in de werkplaats nog eens getest en bleek het aan de krimptang te liggen, met een oudere afgedankte tang werkte het in de werkplaats wonderwel ineens..... 😂🤣 dat bleek ook hier de oplossing.

Veel gedoe en uiteindelijk iets mis met het AP on/of POE injector (want die had ik dus voor de ruilactie zonder succes met eigen kabels getest) en daarnaast aan de connectoren. 

Uiteindelijk met de juiste spullen alsnog plug and play... 😁 

 

Dank voor de hulp en inspanningen!!! 👌👍

 

Bekijk in context

27 Reacties 27
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het modem van Ziggo heeft geen POE.

Gebruik je een POE injector?

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Dag ik heb er een switch / adapter bij gekregen. Ik denk dat dit hetzelfde is als de POE injector die je omschrijft (die ik even heb gegoogeld).

De switch heeft een POE en een LAN aansluiting. De EAP gaat op de eerste en de tweede gaat naar het Ziggo Modem.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik heb er eerlijk gezegd verder geen idee over wat er fout kan gaan, ik ken dit systeem te weinig om er iets zinnigs over te zeggen.

Hopelijk komt er snel iemand langs die hier het fijne van weet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik heb een paar maanden geleden wat moeilijkheden gehad met het aansluiten van een AP (UniFi) op een Connect Box (link). Problemen als link die schakelt tussen 100 en 1000 FD en activiteit-LED boven LAN-poort CB die blijft knipperen zonder aangesloten apparaat. Heb je de Connect Box al eens opnieuw opgestart?

 

Het AP zou in de standaardconfiguratie een IP-adres moeten ontvangen uit de DHCP-scope van de CB. Dit IP-adres moet je vervolgens kunnen pingen vanuit een ander apparaat binnen het LAN. Is dit het geval?

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Dag,

Ingelogd bij de CB en opnieuw opgestart. Ik zie onder DHCP niet iets wat lijkt op het AP.

Verder kan ik je mail niet goed plaatsen.

Er is in ieder geval niets veranderd na het opnieuw opstarten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je ook het AP opnieuw opstarten? Deze zou daarna een (nieuw) IP-adres moeten opvragen bij de CB.

 

Ik gebruik meestal Wireless Network Watcher (werkt ook voor bekabelde verbindingen) om IP-adressen te zoeken.

 

Als het AP helemaal niet gevonden kan worden, probeer dan ook eens 192.168.0.254 (eigen PC voorzien van statisch IP-adres in dat subnet), dat is namelijk het fallback-adres van de TP-LINK EAP wanneer deze geen adres heeft ontvangen via DHCP.

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

De AP heb ik al 2x gereset.

Via de tool wordt de AP niet gevonden.

Ik heb via instructie van TP-link al geprobeerd een IP adres (dezelfde als je noemt) in te stellen. Dat werkt niet / lukt niet. Via instellingen/netwerk/wifi/bekende netwerken/beheren. Daar is de 2.4 en 5Ghz van het AP gewoon zichtbaar en zou ik het IP adres moeten aanpassen. 

Via de recoverytool van TP-link is dit IP adres dat je noemt ook wel opgepopt.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dan lijkt het erop dat er geen link is tussen CB en AP.

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

update: het is nog niet gelukt. inmiddels AP en de POE injector terug gestuurd. Afwachten maar even.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Jammer dat het niet is gelukt. Heb je een RMA aangevraagd voor een vervangend exemplaar?

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Inderdaad, alleen voor de genoemde onderdelen. De montageplaten etc. heb ik (nog) gehouden, die waren al gemonteerd en ik hoop nog steeds het werkend te krijgen. Bekabeling wordt niet meegeleverd bij het AP, maar ik heb het met andere kabels gecheckt zonder resultaat, daar ligt het m.i. dus niet aan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Probeer het in eerste instantie eens met korte patchkabels vlakbij de Connect Box, zodat je kunt zien of het AP een link maakt met de CB. Als dat lukt, dan moet het AP een IP-adres ontvangen via DHCP en kun je het AP vervolgens benaderen op de webinterface.

 

Ik heb overigens geen ervaring met de AP's van TP-Link, werk zelf met Ubiquiti (UniFi).

 

Net kwam ik nog de Omada Discovery Utility tegen, die komt later misschien van pas.

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Vandaag het vervangende AP en POE injector ontvangen.

 

Eerst in de meterkast aangesloten. Eindelijk verbinding met internet etc. Via de Omada Discovery Utility het IP adres gevonden, ingelogd, netwerknamen aangepast, verbinding 🙂

Dat had ik eerder ook geprobeerd en lukte toen allemaal niet. Dus er was zeker iets niet goed in een van de apparaten. 

 

Helemaal goed dus, maar helaas...

Toen buiten opgehangen..... 😣 weer foute boel. Weer de melding dat het IP adres niet gevonden kan worden.

Vervolgens nog maar weer eens naar binnen gehaald en weer rechtstreeks in de meterkast. In plaats van de kabel naar buiten met een eigen kabel. Prima verbinding.

Weer naar buiten: 👎

Ik ben een stukje verder maar helaas heb ik nog niets.

 

Het lijkt er dus m.i. op dat de kabel die vanuit de meterkast is aangelegd richting de schuur ook een defect heeft. Want dat is de enige variabele nu bij de 2 verschillende situaties waarbij er 1 wel werkt en 1 niet.

Vindt ik wel raar: zowel het 2.4 als 5Ghz signaal is wel sterk. Maar goed, volgende stap is denk ik kabel en/of stekkers vervangen?

Of kan het toch nog ergens anders aan ligggen?

 

groet, 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Vrijwel zeker een defecte kabel tussen meterkast en schuur. Ik neem aan dat je de PoE-injector in de schuur geplaatst had, gezien het AP wel de SSID's uitzond toen het bij de schuur geplaatst was? Een defecte UTP-kabel kan uiteraard geen PoE transporteren.

 

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de modemrouter van Ziggo, blijven de meeste AP's gewoon de SSID's uitzenden zolang de stroomvoorziening intact blijft, ook al is er geen link over ethernet.

 

Als eerste stap zou ik de kabel naar de schuur controleren met een kabeltester. Controleer aan beide zijden de adervolgorde, T568B is aanbevolen. Stekkers vervangen is de eerste vervolgstap bij een probleem met de stekkers (bijvoorbeeld verkeerde volgorde of teruggeschoven aders). Werkt de kabel met nieuwe stekkers nog niet, loop dan de kabel na op eventuele schade.

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

De POE injector zit in de meterkast, bij beide opties. 

Die is met een korte UTP-kabel aangesloten op het Ziggo modem. Dat veranderd bij beide opties niet.

eigenlijk is alleen de kabel van POE naar AP een andere.

Bij beide opties wordt ook het SSID uitgezonden, als het AP op de schuur zit kan ik er echter geen verbinding mee maken (ook niet als ik er naast sta).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dan lijkt het erop dat de kabel tussen meterkast en schuur gedeeltelijk defect is. Sommige aders hebben nog contact, waardoor het AP wel van stroom wordt voorzien.

 

Kun je activiteit (knipperen) zien op de LED boven de betreffende LAN-poort van de Connect Box wanneer het AP bij de schuur aangesloten is? Zo ja, kun je het AP pingen vanaf een ander apparaat in het LAN?

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Ja, de LED knippert. Dat is de verbinding vanuit de POE.

V.w.b. het pingen; geen idee, dat gaat mij kennis te buiten

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat wordt verder uitpluizen en uitsluiten.

 

Start de Opdrachtprompt/Command Prompt (Windows) of Terminal (macOS). Is het IP-adres van het AP bijvoorbeeld 192.168.178.100, typ dan: ping 192.168.178.100 en druk op ENTER.

AvM
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 6Oplossingen
  • 12Likes

Er wordt 4x een replay van een ander IP adres teruggegeven: destination host unreachable

daarna ping statistics, dat wel voor het IP adres dat ik invoerde: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic