Vraag
Reacties
Oplossing
Fred Versteeg
Level 5

wegvallend of traag internet, steeds weer opstartende modems

Op advies van @tobiastheebe plaats ik hier een nieuw onderwerp. Sinds begin november valt mijn internet regelmatig weg en start mijn modem weer op. Zo om de anderhalve dag, in ieder geval als ik het internet gebruik.

Vandaag een nieuw modem gekregen en de internet snelheid varieert nog steeds tussen de 10 en maximaal 50Mbps als ik 5 speedtests doe. De modem is nog niet opnieuw opgestart, maar dat is vermoed ik een kwestie van tijd. 

Bij een vergelijkbaar onderwerp kreeg ik de tip van @tobiastheebe dat het mogelijk met 5G -masten te maken heeft in combinatie met oudere coax-installaties. Ik heb thuis nog een hele oude coaxkabel die van de meterkast - buiten mijn appartement - naar de aansluiting in de woonkamer loopt. Kortom, daar kan het mee te maken hebben. Als het goed is zal tobiastheebe hier reageren en beter dan ik kan, uitleggen, wat er aan de hand is.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
41 Reacties 41
Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

@anoniemforum Sorry, lukt niet. Vanuit de hoofdaansluiting naar de versterker is een heel andere soort plug - een F-connector, zo'n heel smal naaldje - dan de aansluiting naar de woonkamer, dat is namelijk een oude coax-verbinding (vrouwtje). 

De monteur van Ziggo heeft het in oktober 2019 zo aangelegd, omdat er zonder versterker nauwelijks een signaal binnenkwam in de woonkamer. 

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het was wel te verwachten dat de versterker er niet zomaar tussenuit kan. Die werkt namelijk met F-connectors en het AOP met IEC-connectors.

Deze oplossing van de Ziggo-monteur is niet hoe het hoort. Eigenlijk zou er een officiële verplaatsing van het AOP moeten plaatsvinden (i.c.m. andere uitgang op eindversterker in straatkast, hoger uitgangsvermogen), zodat er voldoende signaal binnenkomt op de WCD (welke dan het AOP wordt) in de woonkamer en de versterker niet meer nodig is.

Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

@tobiastheebe Dat klinkt logisch. Ik hoop dat er een ziggo-medewerker mee gaat lezen hier....

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Meestal komt er binnen 2-3 dagen een moderator langs.

Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

Dan wacht ik even rustig af. Inmiddels heb ik wat gegoogled en zie ik dat ik inderdaad bizar veel pre- and post RS errors heb. Dat verklaart waarschijnlijk waarom zelfs als de download snelheid goed is streams toch kunnen bufferen. Of klets ik nu uit mijn nek als een 'gedreven liefhebber' maar toch ook een echte leek?

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Hoge aantallen RS errors = ruis, in jouw geval door instraling van Digitenne/5G. Dit zorgt voor instabiliteit van de internetverbinding. Mogelijk kun je op het tabblad Netwerk historie (die miste ik eigenlijk nog tussen je screenshots) ook bepaalde errors zien (RCS partial service, sync errorMDD timeout) die hiermee te maken hebben.

Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

Sorry, hierbij netwerkhistorie

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Geen probleem! Zoals verwacht zijn hierin ook daadwerkelijk de errors te zien die ik hierboven beschreef, op RCS partial service na. Er is dus geen kanaaluitval maar wel kanaalinstabiliteit. Hier is werk aan de winkel voor een monteur.

Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

Bedankt. Ik wacht een paar dagen tot er een moderator kijkt en reageert, anders bel ik begin volgende week Ziggo en maak ik zelf een afspraak met een monteur. In ieder geval kan ik nu uitleggen wat er aan de hand is.

Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

De internetverbinding viel drie keer achter elkaar weg. Toch maar gebeld, morgenmiddag komt er al een monteur langs. Benieuwd wat het probleem zal blijken te zijn.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kijk, dat is snel. Ben erg benieuwd!

Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

De monteur is geweest. Hij bevestigde wat tobiastheebe al zei over hoe het geheel was aangesloten. Het ligt aan de oude, lange coax-kabel. Nu dus maar eens informeren hoeveel het kost om die te vervangen met een coax C9 kabel. Als het te duur is, rommel ik maar nog een paar maanden aan en stap ik over naar KPN. Hiervoor had ik telfort, en daar speelde het probleem niet.

Overigens heeft de monteur de versterker er tussen uit gehaald, omdat het volgens hem niets uitmaakte. Daarin verschil ik van mening. De ruis blijft, maar met versterker, ook al zit die op de verkeerde plek, haal ik wel vaak de maximale download snelheid van 50 Mbps. Zonder komt de snelheid niet hoger dan 20 Mbps. 

Iedereen hier nog bedankt voor de hulp en het meedenken!

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In jouw geval is de versterker zeker wel nodig, gezien de afstand van de kabel (15 meter), ook al zit deze niet op de juiste locatie binnen het netwerk. Ik hoop dat Ziggo in staat is om met een goede en betaalbare alternatieve oplossing te komen.

KPN en Ziggo zijn overigens niet met elkaar te vergelijken, daar de infra totaal anders is.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @Fred Versteeg 
Hel vervelend om sinds november al zoveel haperingen te ervaren met de verbinding. Dat de snelheid zo schommelt tussen 10 en 50Mb is verre van ideaal.
Je hebt inmiddels zelf contact gehad met onze klantenservice en een monteur laten komen. Daaruit bleek dat je aansluiting niet in orde bleek en de monteur dit heeft hersteld. Ik ga er ook vanuit dat met deze werkzaamheden jouw verbinding is verbeterd. Als je nog vragen hebt, laat het dan gerust weten.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@Jamyla Ik ben wel benieuwd wat de monteur heeft veranderd?

0 Kudos
Marije
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Daar kan ik je zeker wat meer info over geven. De monteur heeft de onderstaande aanpassingen gedaan. 

- AOP (hoofdaansluiting) vervangen.

- Versterker op AOP gemonteerd.

De monteur heeft advies gegeven over de C18 kabel die aangesloten is tussen de hoofdaansluiting en de wandcontactdoos. Deze veroorzaakt problemen en moet vervangen worden voor een C9 kabel. Of het AOP moet verplaatst worden, zodat die kabel ertussen niet meer nodig is. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Hij heeft dus hetzelfde geconstateerd als de vorige monteur (huidige verlenging heeft upgrade nodig naar C9) en de huidige (onjuiste) aansluitwijze in stand gehouden? Misschien dat de upgrade van het AOP nog wel zorgt voor iets minder ruis, al zou de DIO-01 ook nog moeten voldoen.

0 Kudos
Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

@Marije123368: Ik zag inderdaad dat de AOP vervangen was. Overigens heeft de monteur de versterker er tussenuit gehaald. Ik heb de versterker zelf teruggezet. Inmiddels zijn we bijna een week verder en heb ik geen last meer van een uitvallende en weer opstartende modem gehad. De snelheid varieert nog wel, maar tussen de 35 en 50 Mbps.

Mogelijk lag het probleem toch voornamelijk aan de AOP en is de lengte en de leeftijd van de kabel  een medefactor. Enfin, hier kan ik wel mee leven. 

PS: Er moeten toch tien- of zelfs honderdduizenden woningen in flats en appartementencomplexen zijn waar nog oude kabels van een aansluitpunt naar de woonkamer lopen? Het lijkt mij sterk dat die kabels de afgelopen 10, 15 jaar vervangen zijn.

Fred Versteeg
Level 5
Topicstarter

@Marije123368: Nog één opmerking: ik vroeg de monteur om ook even te kijken naar de aansluiting in de woonkamer (WCD). Daar is anderhalve jaar geleden de oude casema-aansluiting (radio/tv) vervangen door een nieuwe. Dat heeft hij niet gedaan. Dat bevreemde mij wel. 

Het kan zijn dat die aansluiting niet helemaal goed is. Al kan het ook zijn wat tobiastheebe vermoed, namelijk dat die oudere kabel gevoeliger is voor G5/digitenne signalen. Mocht het probleem terugkeren - zoals gezegd, de afgelopen week zijn er geen problemen geweest - dan neem ik wel weer contact op.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Wat het in dit geval lastig maakt is dat er zo'n grote afstand zit tussen meterkast en woonkamer en dat de meterkast zich in een gemeenschappelijke ruimte bevindt. 'Normaal gesproken' zou je het modem gerust in de meterkast kunnen zetten, bij het AOP, zoals het hoort. Met een extra AP, al dan niet via kabel aangesloten, kun je dan wat extra dekking creëren indien en waar nodig.

In de huidige situatie staat het modem technisch gezien ook op de juiste plaats in de meterkast, maar dan heb je geen WiFi-dekking in de woonkamer. Verder staat het modem dan vrij onbewaakt (kan de meterkast afgesloten worden en zo ja, beschik jij over de sleutel?) Dan sta je nog voor een uitdaging als je apparatuur via UTP wilt aansluiten. Er zou dan een extra kabel getrokken moeten worden, naast de bestaande coax, naar de woonkamer.

De huidige locatie van het modem is praktisch. Om het geheel optimaal te laten werken, moeten er nog een paar zaken veranderd worden: (1) vervangen huidige coax-kabel naar woonkamer door C9 (type CAI), (2) versterker verwijderen, (3) huidige AOP vervangen door koppelstuk, (4) woning aansluiten op andere aansluiting multitap in EV met minder demping c.q. meer vermogen.

0 Kudos