Op advies van @tobiastheebe plaats ik hier een nieuw onderwerp. Sinds begin november valt mijn internet regelmatig weg en start mijn modem weer op. Zo om de anderhalve dag, in ieder geval als ik het internet gebruik.
Vandaag een nieuw modem gekregen en de internet snelheid varieert nog steeds tussen de 10 en maximaal 50Mbps als ik 5 speedtests doe. De modem is nog niet opnieuw opgestart, maar dat is vermoed ik een kwestie van tijd.
Bij een vergelijkbaar onderwerp kreeg ik de tip van @tobiastheebe dat het mogelijk met 5G -masten te maken heeft in combinatie met oudere coax-installaties. Ik heb thuis nog een hele oude coaxkabel die van de meterkast - buiten mijn appartement - naar de aansluiting in de woonkamer loopt. Kortom, daar kan het mee te maken hebben. Als het goed is zal tobiastheebe hier reageren en beter dan ik kan, uitleggen, wat er aan de hand is.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Goedemorgen @Fred Versteeg
Hel vervelend om sinds november al zoveel haperingen te ervaren met de verbinding. Dat de snelheid zo schommelt tussen 10 en 50Mb is verre van ideaal.
Je hebt inmiddels zelf contact gehad met onze klantenservice en een monteur laten komen. Daaruit bleek dat je aansluiting niet in orde bleek en de monteur dit heeft hersteld. Ik ga er ook vanuit dat met deze werkzaamheden jouw verbinding is verbeterd. Als je nog vragen hebt, laat het dan gerust weten.
@Marije123368: Ik zag inderdaad dat de AOP vervangen was. Overigens heeft de monteur de versterker er tussenuit gehaald. Ik heb de versterker zelf teruggezet. Inmiddels zijn we bijna een week verder en heb ik geen last meer van een uitvallende en weer opstartende modem gehad. De snelheid varieert nog wel, maar tussen de 35 en 50 Mbps.
Mogelijk lag het probleem toch voornamelijk aan de AOP en is de lengte en de leeftijd van de kabel een medefactor. Enfin, hier kan ik wel mee leven.
PS: Er moeten toch tien- of zelfs honderdduizenden woningen in flats en appartementencomplexen zijn waar nog oude kabels van een aansluitpunt naar de woonkamer lopen? Het lijkt mij sterk dat die kabels de afgelopen 10, 15 jaar vervangen zijn.
@tobiastheebe De meterkast kan worden afgesloten. De halve verbouwing die nodig is voor een optimaal signaal, zoals door jou voorgesteld, laat ik voorlopig achterwege. Momenteel werkt het voor mij goed genoeg. (Afkloppen!)
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zoals ik ook in het andere Topic riep, en dat gaan andere ook roepen, kun je foto maken van de aansluiting van je Ziggo AOP waar het het huis binnenkomt. Topic maken omdat iemand dat vraagt is nergens voor Nodig en dat vervuilt alleen de Community weer.
In oktober 2019 is alles nieuw aangelegd bij mij met de nieuwste AOP-aansluiting. En ik begin te vermoeden dat dit topic meer oplevert dan mensen continu te vragen foto's te nemen.
PS (edit): Net aluminiumfolie om de aansluiting in de woonkamer gewikkeld en 5 keer de ziggo speedtest gedaan. 5 keer de maximum download snelheid gehaald (Upload van 5 Mbps is nooit een probleem). Het kan nog toeval zijn, omdat de snelheid de hele dag door varieert, dus ik zal dit experiment nog enige malen de komende dagen herhalen.
Enige wat ik gedaan heb, er komt een Ziggo Medewerker topic langs of iemand anders die je wilt helpen, hoop dat daar een oplossing is. Voor de rest maar afwachten.
Zou je de gegevens op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.
@tobiastheebe Dat zal ik morgen doen. Ik ga nu lekker een film kijken.
Prima hoor! 🙂 Dan zie ik de gegevens vanzelf verschijnen.
het aop kan redelijk nieuwe zijn maar toch kan het probleem in het aop of de bekabeling connector splitter etc zitten vandaar dat er om een foto van het aop gevraagd woord een foto zegt meer dan 1000 woorden
dus zou je alsnog een foto
van het aop kunnen
plaatsen zodat we kunnen uitsluiten
dat het aop of bekabeling connectoren niet het probleem is
@anoniemforum Hierbij de foto's - sorry, beetje onscherp, hele oude smartphone vrees ik.
De eerste foto is de aansluiting in de woonkamer, de tweede is de hoofdaansluiting in de meterkast, die buiten het appartement staat. Aansluiting inclusief versterker.
Deze aansluitwijze is niet zoals het hoort. De splitter (POA-01-B) die nu op de WCD in de woonkamer is aangesloten, hoort op het AOP in de meterkast aangesloten te zijn. Daar hoort in jouw geval dus ook het modem te staan. Verder is het modem aangesloten op de versterker en dat is ook niet de bedoeling, deze dient alleen voor TV gebruikt te worden.
De versterker is ervoor om het hele signaal te versterken, naar de woonkamer. Daar is uiteindelijk de splitter op aangesloten. Nogmaals de meterkast staat buiten het appartement in een gemeenschappelijke hal. Als ik de modem in de meterkast zet, is het wifi-signaal veel te zwak.
Overigens heeft deze opstelling een jaar lang probleemloos gewerkt.
De juiste oplossing (maar niet per se de makkelijkste) zou zijn om een UTP/STP-kabel te trekken van modem (in meterkast) naar woonkamer en daar een AP te plaatsen t.b.v. WiFi. Lastig dat de meterkast op zo'n grote afstand van de woonkamer staat.
Zou je de gegevens uit het modem willen plaatsen, waar ik gisteren naar vroeg? Dan kan ik die i.i.g. doornemen.
@tobiastheebe Ik krijg dat niet voor elkaar. Ik heb het gekopieerd en probeer het te plakken, maar ik krijg een mededeling dat er html fouten inzitten die ik moet corrigeren. Wat is de beste manier om die gegevens te kopiëren?
Je kunt er het beste screenshots van maken en deze plaatsen.
Gelukt! Je moet ze wel flink uitvergroten.
kun je de versterker er eens als test even tussen uit halen
De downstream is aan de zwakke kant en er staat ook flink wat ruis op.
Er loopt van de meterkast naar de woonkamer nog een oude casema-coax kabel van ca. 15 meter lang in een gleuf in het beton van de vloer. In principe is het mogelijk een nieuwe kabel te trekken, maar dat moet ik dan uit eigen zak betalen.
@tobiastheebe Ten eerste, bedankt voor alle hulp. Zou de versterker niet goed kunnen werken?
@anoniemforum Ga ik doen. Het kan even duren voordat je weer van mij hoort, want de modem zal ongetwijfeld weer uit en aan gaan. Ook jij trouwens bedankt voor de hulp!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.