1
Vraag
2
Reageer en help mee
Paul_Heythuysen

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

verbruik smart pod

Op de smart pod staat 0,45 A de spanning is 230V dat betekent dat het vermogen ongeveer 100W is Dit betekend 2 KWh per dag. Als de 1KWh / € 0,5 kost. Dan verbruikt deze pod € 1,00 per dag! Klopt deze berekening?

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Nee, deze berekening klopt niet. De (maximale) stroomsterkte van 0,45 A heeft betrekking op de secundaire zijde van de trafo in de SmartWifi pod. De stroomsterkte op de primaire zijde zal een aantal milliampère zijn en het stroomverbruik is waarschijnlijk circa 5 W.

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes
Paul_Heythuysen
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Met alle respect, dat het de secondaire stroom betreft staat niet op de pod, dat neem jij aan. Ik heb de pod een tijdje in het stopcontact gehad en constateerde dat deze behoorlijk warm werd. Toen pas ben ik gaan kijken naar het verbruik. Ik vind het opmerkelijk dat het verbruik nergens terug te vinden is. Ik heb een medewerker van Ziggo ernaar gevraagd. Men beaamt dat ze een relatief hoog verbruik hebben maar hoeveel weet men niet. Dit terwijl men verplicht is om dit op de verpakking mede te delen. Hij zal wel geen 100W gebruiken maar het zou mij niet verwonderen dat deze meer als 20W verbruiken.

Xvisor

Level 10
  • 382Posts
  • 4Oplossingen
  • 257Likes

@Paul_Heythuysen, zie het bericht hieronder van @Tjeerd85! Hier wordt het duidelijk uitgelegd. Ik kan je zelf ook verzekeren dat 20W echt niet gebeuren kan. Mijn Pods zitten in verbruiksmeters en komen nooit boven de 6,45Watt uit incl het verbruik van mijn meters! Zie ook dit screenshot van mijn verbruik van mijn Slaapkamer Pod, deze is draadloos verbonden en gebruikt dus de meest energie, bekabeld gebruiken ze net iets minder:

Xvisor_0-1671282129324.png

 

Dag verbuik:

Xvisor_1-1671282229431.png

 

Maximaal verbruik per maand van 31 dagen bij 24/7 gebruik komt bij mij uit op 4,63kWh per Pod en zoals al gezegd een bedraad aangesloten Pod komt daar net wat onder. Mijn 3 Pods kosten mij aan elektra (tegen 70ct per kWh) €9,24 p/m.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In het topic waar Tjeerd85 naar verwees, is aangegeven dat 6 Watt het maximale opgenomen vermogen is. In dit topic komt Bert op dezelfde waarde. Dit is ook een realistisch stroomverbruik voor een access point.

 

Hieronder de gegevens van mijn UAP-AC-PRO, als voorbeeld. Dit AP is aangesloten op een ES-8-150W en wordt van stroom voorzien d.m.v. PoE (802.3af). Het energieverbruik van 6,6 kWh is bij een uptime van bijna 73 dagen.

 

20221217-01.PNG

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Paul_Heythuysen dat @tobiastheebe zomaar iets opschrijft op basis van een aanname lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Het klinkt trouwens ook wel logisch dat een SmartWifi Pod minder stroom zal gebruiken als-ie via een netwerkkabel het signaal op een presenteerblaadje krijgt aangeboden; zo’n pod hoeft dan immers minder hard te werken. 

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Die 0.45 ampère is het maximale wat deze adapter mag/kan leveren. Heeft niet direct iets te maken met het werkelijke stroomverbruik.

Paul_Heythuysen
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Xvisor, jij hebt het energie gebruik gemeten. Dat geeft mij een betrouwbaar beeld van wat deze pod kost aan energie. Ik blijf het jammer en raar vinden dat, zeker in deze tijd, producenten zich niet aan de regels houden en op hun product een goed, betrouwbaar beeld geven over het vermogen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic