1
Vraag
2
Reacties
Jassin

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

verbinding via wifibooster - Wifi (5Ghz) sneller dan kabel

Hallo, allemaal! Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb zelf de connect box die met een internet kabel is aangesloten aan de wifibooster. Draadloos loopt het perfect ik kan zowel kiezen voor de 2.4 Ghz en 5 Ghz, maar als ik een internetkabel in de wifibooster doe die verbonden is met mijn laptop krijg ik een 2.4 Ghz connectie. ??? En ja mijn laptop kan verbinding maken met 5Ghz want de SSID van de draadloze 5Ghz netwerk verschijnt wel in mijn lijst. Dus vandaar mijn vraag: "Hoe krijg ik een 5Ghz bekabelde verbinding vanuit de wifibooster (of eventueel de connect box als dat sneller is) naar mijn laptop of ander apperatuur?"

Mvg, Jassin
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U heeft kennelijk geen Gigabit verbinding met uw kabel. Dat kan aan de kabel liggen. Is dat minimaal een cat 5E? Ook de netwerkkaart kan een beperkende factor zijn.

Bekijk in context

7 Reacties 7
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
maar als ik een internetkabel in de wifibooster doe die verbonden is met mijn laptop krijg ik een 2.4 Ghz connectie.

Op welk apparaat? Niet op de Laptop, want die heeft immers een bekabelde verbinding, die je kunt gebruiken.
Kortom: ik snap het niet.
Gr Han
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
De 5GHz slaat op de frequentieband van de WiFi-verbinding. Bij een bekabelde verbinding wordt gekeken naar de doorvoersnelheid. Die wordt uitgedrukt in MB of GB per seconde. Dat is een heel andere eenheid.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jan F. Oh dat zou het ook kunnen zijn.
Jassin
Hoe meet je de snelheid via de bekabelde aansluiting?
Kun je een plaatje van het resultaat laten zien?
Dit is de beste speedtest:
http://www.dslreports.com/speedtest
Wat is de Internetsnelheid van je abonnement?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Jassin wrote:
Hallo, allemaal! Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb zelf de connect box die met een internet kabel is aangesloten aan de wifibooster. Draadloos loopt het perfect ik kan zowel kiezen voor de 2.4 Ghz en 5 Ghz, maar als ik een internetkabel in de wifibooster doe die verbonden is met mijn laptop krijg ik een 2.4 Ghz connectie. ??? En ja mijn laptop kan verbinding maken met 5Ghz want de SSID van de draadloze 5Ghz netwerk verschijnt wel in mijn lijst. Dus vandaar mijn vraag: "Hoe krijg ik een 5Ghz bekabelde verbinding vanuit de wifibooster (of eventueel de connect box als dat sneller is) naar mijn laptop of ander apperatuur?"

Mvg, Jassin


Je haalt het allemaal een beetje door elkaar. 2,4 of 5 GHz is een draadloze frequentie, en geldt dus voor WiFi. SSID is de naam van je WiFi. Als je je laptop met een ethernetkabel aansluit, heb je dat allemaal niet meer nodig. Wil je je laptop wel op 5GHz draadloos (WiFi) , dan klik je dat aan, maar dat kan zonder kabel.
Jassin
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Jan F. efok hanh
Sorry voor het onduidelijke bericht, ik had inderdaad veel dingen door elkaar gehaald.
Ik zal mijn vraag nu proberen te verduidelijken met speedtest resultaten.
Met internetkabel (ethernet): http://www.speedtest.net/result/7976354037.png
5Ghz draadloze verbinding op wifibooster: http://www.speedtest.net/result/7976350405.png

Ja, je ziet het goed... Draadloos op 5Ghz verbinding heb ik betere download speed dan bekabeld. Beide testen zijn zonder enkele hindernissen en hadden 1 minuut verschil tussen de metingen. (metingen waren op mijn lenovo laptop)
Door deze resultaten dacht ik dus dat er 2.4 Ghz (niet goed) door mijn kabel ging i.p.v. 5Ghz. (die beter is, natuurlijk in mijn ogen.. dat kan niet het geval zijn)
Mijn abonnement is 200Mbit/s download en 20 Mbit/s upload.

Dus hoe is het bekabeld dan trager? Ik wil bekabeld een betere snelheid dan draadloos 5Ghz als dat mogelijk is.
Alvast bedankt, MVG Jassin
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U heeft kennelijk geen Gigabit verbinding met uw kabel. Dat kan aan de kabel liggen. Is dat minimaal een cat 5E? Ook de netwerkkaart kan een beperkende factor zijn.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Jassin wrote:
Jan F. efok hanh


Dus hoe is het bekabeld dan trager? Ik wil bekabeld een betere snelheid dan draadloos 5Ghz als dat mogelijk is.
Alvast bedankt, MVG Jassin


Zeer waarschijnlijk komt dat of door je netwerkkabel (moet minstens cat 5e zijn) of doordat je netwerkkaart op 100Mbit/s staat. Ook een kabelbreuk of een slechte connector kan dit veroorzaken.

https://www.home-network-help.com/speed-and-duplex.html
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic