Onze verbinding valt geregeld weg. Als ik in de netwerk historie van het modem (connect box) kijk zie ik veel T3 time-outs. (No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:b9:6c:cd;CMTS-MAC=00:17:10:91:b9:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;). Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ik voeg screenprints van de gegevens van de connector toe. Veel dank!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De T3 timeouts komen inderdaad te regelmatig voor. In de upstream loopt het vermogen tegen het maximum van 51 dBmV aan, dit houdt in dat het modem enige moeite heeft om het CMTS (centrale router bij Ziggo) te bereiken.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens beide, volledige downstream-tabellen willen plaatsen?
Dank voor de snelle reactie! Hierbij de foto en de screenprints
Het modem heeft een uptime van een aantal weken, er is geen sprake van volledige uitval van de internetverbinding, waarbij het modem zichzelf opnieuw opstart.
De 'Pre RS Errors' (unerrored RS codewords) zouden op alle kanalen min of meer gelijk moeten zijn, er zijn echter grote verschillen te zien. Dit kan op uncorrectable codewords duiden en tevens de oorzaak voor de T3 timeouts zijn. De uncorrectable codewords worden door het Compal-modem niet in de webinterface getoond. Wel is er op de hogere kanalen een lichte ruis aanwezig ('Post RS Errors' = correctable codewords).
Wat betreft het te hoge vermogen in de upstream: is het modem geplaatst in de meterkast en op de eerste splitter na het AOP aangesloten?
Het AOP en beide splitters zijn verouderd maar vermoedelijk niet de oorzaak van de signaalproblemen.
Ja, het modem zit op de eerste splitter. Is er iets wat ik kan doen aan die time-outs?
Mijn advies is om het signaal verder te laten onderzoeken door Ziggo, zeker in de downstream lijkt iets aan de hand te zijn.
Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.
Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.
Ik hoef het dus niet bij Ziggo aan te melden? Dan wacht ik de reactie af. Veel dank voor je deskundige hulp!
Hey @mvw1 en van harte welkom op de Community! Wat irritant dat de verbinding met regelmaat wegvalt, daar moet natuurlijk snel een oplossing voor komen. In de upstream van jouw modem zie ik inderdaad dat het vermogen aan de hoge kant is, kijk ik naar de hele wijk dan kan ik daar geen noemenswaardige problemen ontdekken.
Sowieso lijkt het mij verstandig om de verouderde aansluitmaterialen te vervangen, daarvoor heb ik je (kosteloos) alvast het benodigde materiaal toegestuurd. Dit moet binnen enkele dagen op de mat vallen. Een monteur kan eventueel kosteloos het AOP komen vervangen en het signaal ter plekke weer onder de loep nemen. Houd je ons op de hoogte?
Dank je wel Monica,
Ik heb vandaag een kabeltje ontvangen. Welke kabel moet ik vervangen, tussen de hoofdaansluiting en de splitter of tussen de splitter en het modem?
Vr gr Mattijs
Kabels vervangen is in dit geval niet zo zinvol. Het is belangrijker om de verouderde splitters (of tenminste de eerste splitter (VQ1002?)) te vervangen, ik hoop dan ook dat er een ESX-02 is toegestuurd die nog onderweg is. Verder is het AOP (VQ601R) verouderd, voor vervangen hiervan is een monteursafspraak noodzakelijk.
Er is inderdaad een nieuwe meterkastsplitter onderweg @tobiastheebe. De bestelling van de kabel en de splitter wordt gesplitst geleverd, dus ontvang je nog @mvw1. Laat je ons weten hoe en wat? Als er actie nodig is omtrent het AOP, geef gerust een gil.
Hoe staat het ervoor, @mvw1 ? 🙂
Hoi, ik heb de splitter en de kabel vervangen, maar het probleem is niet opgelost. Ik krijg nog steeds time-outs
Heb je de eerste splitter (VQ1002) vervangen?
De T3 timeouts komen relatief snel achtereenvolgens voor. Zou je nog eens de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen?
Het vervangen van het AOP (VQ601R) is m.i. de volgende stap.
Hoi, wat moet ik daarvoor doen, voor het vervangen van het AOP?
Goedemiddag @mvw1, voor het AOP kunnen we een monteur inplannen. Om eventuele kosten te voorkomen is het belangrijk dat je eerst de splitter vervangen hebt, is dit gebeurd? Zo ja, dan ga ik een monteur inplannen.
Hoi, ja ik heb de toegezonden splitter vervangen.
Zijn er dan inderdaad geen kosten voor mij?
Mattijs
@mvw1 De monteur brengt geen kosten in rekening als de storing veroorzaakt wordt door het signaal of onze apparatuur. Wordt het probleem veroorzaakt door eigen apparatuur of de binnenhuis aansluiting dan brengt hij €50,- in rekening. Ik heb de monteur ingepland op 03-02-2022 tussen 8:00-13:00 uur. Komt dit niet uit? Dan kan je de afspraak verplaatsen via Mijn Ziggo. Hier kun je de afspraak ook annuleren als je er liever van af ziet.
Hoi, Ik krijg nu een datum door voor afspraak met een monteur, maar daar staat bij dat het 50 euro kost, terwijl ik eerder doorkreeg (in december, post van Monica) dat dit kosteloos zou zijn. Weet je wat hier aan de hand is?
@mvw1 Dit is een geautomatiseerde e-mail, de voorwaarden die ik hierboven genoemd heb gelden voor deze monteur. Ik snap dat je uit de e-mail opmaakt dat er standaard kosten gerekend worden maar dit is niet het geval.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.