1
Vraag
2
Reageer en help mee
mvw1

Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

verbinding valt vaak weg

Onze verbinding valt geregeld weg. Als ik in de netwerk historie van het modem (connect box) kijk zie ik veel T3 time-outs. (No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:b9:6c:cd;CMTS-MAC=00:17:10:91:b9:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;). Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ik voeg screenprints van de gegevens van de connector toe. Veel dank! 

22 Reacties 22
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De T3 timeouts komen inderdaad te regelmatig voor. In de upstream loopt het vermogen tegen het maximum van 51 dBmV aan, dit houdt in dat het modem enige moeite heeft om het CMTS (centrale router bij Ziggo) te bereiken.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens beide, volledige downstream-tabellen willen plaatsen?

mvw1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor de snelle reactie! Hierbij de foto en de screenprints

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het modem heeft een uptime van een aantal weken, er is geen sprake van volledige uitval van de internetverbinding, waarbij het modem zichzelf opnieuw opstart.

 

De 'Pre RS Errors' (unerrored RS codewords) zouden op alle kanalen min of meer gelijk moeten zijn, er zijn echter grote verschillen te zien. Dit kan op uncorrectable codewords duiden en tevens de oorzaak voor de T3 timeouts zijn. De uncorrectable codewords worden door het Compal-modem niet in de webinterface getoond. Wel is er op de hogere kanalen een lichte ruis aanwezig ('Post RS Errors' = correctable codewords).

 

Wat betreft het te hoge vermogen in de upstream: is het modem geplaatst in de meterkast en op de eerste splitter na het AOP aangesloten?

 

Het AOP en beide splitters zijn verouderd maar vermoedelijk niet de oorzaak van de signaalproblemen.

mvw1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja, het modem zit op de eerste splitter. Is er iets wat ik kan doen aan die time-outs? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Mijn advies is om het signaal verder te laten onderzoeken door Ziggo, zeker in de downstream lijkt iets aan de hand te zijn.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

mvw1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik hoef het dus niet bij Ziggo aan te melden? Dan wacht ik de reactie af. Veel dank voor je deskundige hulp!

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hey @mvw1 en van harte welkom op de Community! Wat irritant dat de verbinding met regelmaat wegvalt, daar moet natuurlijk snel een oplossing voor komen. In de upstream van jouw modem zie ik inderdaad dat het vermogen aan de hoge kant is, kijk ik naar de hele wijk dan kan ik daar geen noemenswaardige problemen ontdekken. 

 

Sowieso lijkt het mij verstandig om de verouderde aansluitmaterialen te vervangen, daarvoor heb ik je (kosteloos) alvast het benodigde materiaal toegestuurd. Dit moet binnen enkele dagen op de mat vallen. Een monteur kan eventueel kosteloos het AOP komen vervangen en het signaal ter plekke weer onder de loep nemen. Houd je ons op de hoogte?

mvw1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je wel Monica,

Ik heb vandaag een kabeltje ontvangen. Welke kabel moet ik vervangen, tussen de hoofdaansluiting en de splitter of tussen de splitter en het modem?
Vr gr  Mattijs

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Kabels vervangen is in dit geval niet zo zinvol. Het is belangrijker om de verouderde splitters (of tenminste de eerste splitter (VQ1002?)) te vervangen, ik hoop dan ook dat er een ESX-02 is toegestuurd die nog onderweg is. Verder is het AOP (VQ601R) verouderd, voor vervangen hiervan is een monteursafspraak noodzakelijk.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4351Posts
  • 574Oplossingen
  • 2125Likes

Er is inderdaad een nieuwe meterkastsplitter onderweg @tobiastheebe. De bestelling van de kabel en de splitter wordt gesplitst geleverd, dus ontvang je nog @mvw1. Laat je ons weten hoe en wat? Als er actie nodig is omtrent het AOP, geef gerust een gil. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hoe staat het ervoor, @mvw1 ? 🙂 

mvw1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi, ik heb de splitter en de kabel vervangen, maar het probleem is niet opgelost. Ik krijg nog steeds time-outsSchermafbeelding 2022-01-09 om 13.47.52.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Heb je de eerste splitter (VQ1002) vervangen?

 

De T3 timeouts komen relatief snel achtereenvolgens voor. Zou je nog eens de downstream/upstream-gegevens willen plaatsen?

 

Het vervangen van het AOP (VQ601R) is m.i. de volgende stap.

mvw1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi, wat moet ik daarvoor doen, voor het vervangen van het AOP?

 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @mvw1, voor het AOP kunnen we een monteur inplannen. Om eventuele kosten te voorkomen is het belangrijk dat je eerst de splitter vervangen hebt, is dit gebeurd? Zo ja, dan ga ik een monteur inplannen. 

mvw1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi, ja ik heb de toegezonden splitter vervangen.

Zijn er dan inderdaad geen kosten voor mij?
Mattijs

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@mvw1 De monteur brengt geen kosten in rekening als de storing veroorzaakt wordt door het signaal of onze apparatuur. Wordt het probleem veroorzaakt door eigen apparatuur of de binnenhuis aansluiting dan brengt hij €50,- in rekening. Ik heb de monteur ingepland op 03-02-2022 tussen 8:00-13:00 uur. Komt dit niet uit? Dan kan je de afspraak verplaatsen via Mijn Ziggo. Hier kun je de afspraak ook annuleren als je er liever van af ziet. 

mvw1
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi, Ik krijg nu een datum door voor afspraak met een monteur, maar daar staat bij dat het 50 euro kost, terwijl  ik eerder doorkreeg (in december, post van Monica) dat dit kosteloos zou zijn.  Weet je wat hier aan de hand is?

 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@mvw1 Dit is een geautomatiseerde e-mail, de voorwaarden die ik hierboven genoemd heb gelden voor deze monteur. Ik snap dat je uit de e-mail opmaakt dat er standaard kosten gerekend worden maar dit is niet het geval. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic