1
Vraag
2
Reacties
MarioDelMonaco

Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

veel uncorrectables, vanaf AOP alles in orde

Ik heb nu enkele weken een Ubee 1318ZG modem in gebruik in combinatie met een 1000/50 abonnement.

Op zich ben ik daar tevreden over. Maar er waren zijn een paar rare dingen:

- zo nu en dan kortstondig artefacten op de TV;

- met speedtest haalt het modem af en toe de 50 Mhz niet, of pas tegen het einde van de test;

- af en toe bij browsen op telefoon geen respons, na refresh werkt het dan wel (DNS is in orde).

Ik ben toen naar de statistics van de modem gaan kijken. Er bleken veel uncorrectable errors op te treden (downstream). Vervolgens heb ik de Ziggo community geraadpleegd en heb naar aanleiding daarvan de volgende acties ondernomen:

- modem niet meer op de versterker aangesloten maar op de voorgeschreven splitter, met een nieuwe kabel van Ziggo (dank!)

- Technetix FRA-752/N versterker vervangen door FRA-752X (zelfde model, maar hogere bandbreedte)

- versterker op de splitter aangesloten met een nieuwe kabel van Ziggo, ongebruikte aansluitingen netjes afgedopt

- Hirschmann (F-connector) pluggen gemonteerd (op de kabelkeur coax kabels voor de 2 TV's)

 

Ondanks deze aanpassingen zijn de (beperkte) problemen met de uncorrectable errors en af en toe de artefacts (ook als er een brommer door de straat rijdt) op TV nog niet weg. Ik heb wat plaatjes toegevoegd; het is de (uncorrectables) oogst na ongeveer 20 uur (heb het modem vooraf herstart). Ik had ook veel critica errors, maar dat lijkt minder te zijn geworden.

 

De AOP is zomer 2021 door een Ziggo monteur vervangen. De signaalwaardes op het modem zijn uitstekend. Ik woon hier 22 jaar; in die tijd is er, voor zover ik weet, voor mijn deur geen onderhoud aan de kabel(-aansluiting) geweest; mogelijk zit daar een (verouderings-) probleem. De verdeelkast in de straat is wel aangepast, er wordt DOCSYS 3.1 ondersteund en 1 Gbps.

 

Mijn vraag: is dit aantal uncorrectables voor periode van 20 uur, met bescheiden internetgebruik, inderdaad (te) hoog? Zo ja, kan Ziggo e.e.a. doormeten en zonodig verbeteren? De kans dat er achter de AOP (in huis) nog een potentieel probleem zit acht ik heel klein.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Duidelijk! Ik heb een monteur ingepland voor 14 maart tussen 12.00 en 18.00 uur. De monteur gaat kijken wat er aan de hand is. Even voor de zekerheid nog de voorwaarden van de monteur
Mocht deze afspraak niet uitkomen, dan kun je hem verplaatsen via Mijn Ziggo! 

Bekijk in context

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

Beste Maud,

Maandag is er een monteur van Ziggo langs geweest. Op de lijn tussen wijkkast en mijn huis constateerde hij dat het signaal fluctueerde. Hij heeft in de wijkkast een connector vervangen (er zat wat corrosie op), de AOP bij mij thuis opnieuw afgemonteerd en, in de wijkkast, mijn connectie op een andere aansluiting gezet.

Na 3 dagen is het aantal uncorrectables gelijk aan 7 en het aantal correctables circa 100 per kanaal. Ten opzichte van voorheen is dat een significante verbetering.

Mogelijk is het aantal uncorrectables afhankelijk van de weersomstandigheden, momenteel is het al een tijd droog weer. Mochten de aantallen uncorrectables sterk toenemen na/tijdens een natte periode dan zal ik dat laten weten. Met dat voorbehoud markeer ik de acties van de Ziggo technicus als oplossing.

Heel hartelijk dank voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Maurice.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Uncorrectables moeten 0 zijn.

Mogelijk is dit nog een issue:

 

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

Beste Bart,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik heb vanochtend het kapje van de splitter verwijderd en daarna de modem herstart. Tot nu toe (6 uur later) zijn de uncorrectables beperkt tot de kanalen 2, 3 en 4 (de lagere frequenties, met respectievelijk 26, 16 en 14 uncorrectables). De uncorrectables lijken niet verder op te lopen.

 

Ik kijk even aan hoe het de komende dagen verloopt. Daarna zal ik hier een nieuwe evaluatie plaatsen.

Dank je wel en fijn weekend!

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

PROBLEEM NIET VERHOLPEN

 

Beste Bert,

Sorry dat ik je Bart noemde, foutje. Het is nu bijna 12 uur geleden dat ik het kapje van de splitter heb verwijderd en het modem heb gereset. Helaas lopen de uncorrectables nog steeds op (thans 146 na zeer bescheiden internet gebruik vandaag). 

Ik hoop dat je een goed idee hebt.

Met vriendelijke groet, Maurice.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het enige wat ik nog kan bedenken id de stekker op het modem, haal die er eens uit en duw die stevig over de aansluiting.

 

Helpt dit ook niet, dan kan een Ziggo moderator mogelijk iets vinden in de achtergrond en/of de volgende stappen zetten.

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

Beste Bert,

Dat had ik al min of meer gedaan, want het modem was eerst met een witte Technetix kabel aangesloten. Die kabel heeft een F-connect aansluiting met een schroefdraad. Het vervangen van de kabel was 1 van de acties om een mogelijke oorzaak weg te nemen. Helaas heeft het geen soelaas geboden.

Het enige wat nu opvalt (na alle aanpassingen) is dat er meer unrecoverables voorkomen bij de lagere frequenties/kanalen. Voorheen was dat meer gelijkelijk verdeeld.

Het enige wat ik in huis nog niet heb gecontroleerd is de aansluiting van de groene coaxiaal kabel in de AOP (domein van Ziggo).

Met vriendelijke groet, Maurice.

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

Hoe kan ik de aandacht van een Ziggo moderator krijgen/initiëren?

 

p.s. Het aantal uncorrectables staat nu op 2113 stuks.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

Beste Bert,

Bedankt voor het meedenken en adviseren. Ik wacht dan een reactie af.

Fijne dag!

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @MarioDelMonaco

Ontzettend vervelend dat de uncorrectables zo hoog zijn. Dat is geen goed teken. Goed dat je al zoveel hebt getest en geprobeerd. 

Als ik het signaal bekijk vanaf hier, dan ziet dat er goed uit. De groene kabel/ de AOP hoef je zelf niet te controleren, dit is natuurlijk aan Ziggo.   

Begrijp ik dat je geen problemen ondervindt als je de tv rechtstreeks hebt aangesloten, zonder splitter /versterker (dus je modem is dan even niet aangesloten)? 
Anders is het misschien een goed idee om een monteur langs te sturen, zodat alles even gecontroleerd wordt en ook gekeken wordt of het signaal naar de wijkkast wel in orde is. 

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

Beste Maud,

Fijn dat je contact opneemt!

 

Op de TV (via Mediabox Next) heb ik al een aantal dagen geen verstoringen gezien; maar ik kijk niet veel TV. Mogelijk heeft het geholpen dat ik de Next heb aangesloten op de connectie van de versterker met de maximale versterking (+8 dB). De (keurmerk) kabel tussen versterker en de Mediabox Next is circa 10 meter lang. Ook heb ik aan beiden uiteinden de connectors (Technetix) vervangen door Hirschmann connectoren. Het direct op de AOP aansluiten heb ik niet geprobeerd.

 

Het modem meldt nu na 5 dagen 2528 Uncorrectables. Het aantal correctables is een veelvoud. De signaalwaardes lijken zeer goed de zijn (gemiddeld +5dBmV downstream).

Ik zou het zeer op prijs stellen als een monteur probeert te achterhalen wat er aan de hand is. Ik werk thuis, dus een afspraak maken is niet moeilijk.

Met vriendelijke groet,

Maurice

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Duidelijk! Ik heb een monteur ingepland voor 14 maart tussen 12.00 en 18.00 uur. De monteur gaat kijken wat er aan de hand is. Even voor de zekerheid nog de voorwaarden van de monteur
Mocht deze afspraak niet uitkomen, dan kun je hem verplaatsen via Mijn Ziggo! 

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

Beste Maud,

Hartelijk dank voor het regelen van de afspraak. Na het bezoek van de monteur zal ik een korte feedback geven.

Met vriendelijke groet,

Maurice

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hey @MarioDelMonco 🙂 

Hoe is het gegaan afgelopen maandag? 

MarioDelMonaco
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 32Likes

Beste Maud,

Maandag is er een monteur van Ziggo langs geweest. Op de lijn tussen wijkkast en mijn huis constateerde hij dat het signaal fluctueerde. Hij heeft in de wijkkast een connector vervangen (er zat wat corrosie op), de AOP bij mij thuis opnieuw afgemonteerd en, in de wijkkast, mijn connectie op een andere aansluiting gezet.

Na 3 dagen is het aantal uncorrectables gelijk aan 7 en het aantal correctables circa 100 per kanaal. Ten opzichte van voorheen is dat een significante verbetering.

Mogelijk is het aantal uncorrectables afhankelijk van de weersomstandigheden, momenteel is het al een tijd droog weer. Mochten de aantallen uncorrectables sterk toenemen na/tijdens een natte periode dan zal ik dat laten weten. Met dat voorbehoud markeer ik de acties van de Ziggo technicus als oplossing.

Heel hartelijk dank voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Maurice.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic