Kermit

Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

upload wordt niet gehaald, oorzaak?

Hallo

 

Er zijn afgelopen week twee changes uitgevoerd:

-UBEE1318 heeft nieuwe firmware ontvangen 12.5.8007.S15.ZIGGO (oud 12.5.3208)

-De nieuwe snelheden zijn ingegaan.

 

Niet geheel onbelangrijk een groot deel van de bevolking werkt nog thuis. Nu ben ik niet per definitie een klager, maar mijn upload blijft zover achter dat ik toch graag een onderzoek wil laten uitvoeren. Met de oude software + oude snelheden heeft dit zeker een paar jaar prima gefunctioneerd, en ineens is het magertjes. Ik kan prima leven met de magere upload welke Ziggo biedt, maar dan wil ik hem wel graag volledig willen benutten.

Ik haal met de upload slechts 17-23Mbit van de 30Mbit. waarbij er geen ander verkeer op mijn netwerk is. De grafiek is gemeten van de router naar het modem. Als ik een speedtest doe krijg ik deze resultaten, ook als ik een 10GB file upload naar een datacentrum via HTTP is het heel helder te zien dat het upload segment er moeite mee heeft. Hij dipt dan zelfs op sommige momenten richting de 12Mbit.

 

Zouden jullie eens op wijk niveau willen kijken?

 

upload.png

47 Reacties 47
David1989

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

zelfde problem hier met een connectbox modem in de omgeving woerden, 596down en 20-30up, zal mijn niks verbazen als het weer eens problemen zijn bij ziggo zelf.

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Dit soort problemen zijn lokaal per wijk of aansluiting, vergelijken heeft geen zin. Ik zou graag een inhoudelijk gesprek met een Ziggo medewerker voeren, waarin we technische feiten kunnen onderzoeken. Mag ook over PB.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt)

 

en een printscreen van de upstream

 

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

wopper_0-1618334336251.png

Dat is allemaal in orde, ik zoek iemand die vanaf de andere kant in de grafieken kan neuzen.

Samplex

Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@Mark Kan jij wat beteken voor wopper?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

ziet er idd prima uit

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Het is nog steeds brandhout overdag iemand van Ziggo beschikbaar? Hoe kom je op het netvlies van de ziggo medewerkers?

 @Cecilia  ik zag jouw naam toevallig in een ander topic.

 

 

11266674969

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

een moderator komt vanzelf langs het topic die kunnen kijken wat er aan de hand is

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Kermit

Ik heb je momenteel op mijn netvlies hoor 🙂 
Vervelend om te lezen dat je sinds de laatste software update problemen ervaart met de uploadsnelheid. Nu zie ik wel dat je een eigen router gebruikt doordat ons modem in bridge mode staat. Heb je jouw eigen router al herstart? Qua signaal zie ik geen problemen dat de uploadsnelheid mag verstoren. Als je na herstart van je router nog tegen een trage upload hikt, zouden we je modem eens uit bridge mode kunnen halen om de down en upload snelheid eens rechtstreeks op ons modem te kunnen testen.

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Goedemorgen @Jamyla nou de vraag is of het komt door de software update, of omdat iedereen zit te speedtesten na de snelheidsverhoging. Of, het meest aannemelijke, dat mijn wijksegment vol zit overdag door alle thuiswerker.

 

In het weekend zoals nu haal ik namelijk de snelheden wel, waardoor de infra goed lijkt te functioneren maar wel overbelast is tijdens werktijden.

 

https://www.speedtest.net/my-result/d/300458521

 

Zou je het coax segment na willen (laten?) kijken in de CMTS grafieken, of je signaal errors, disconnects maar ook de beschikbare bandbreedte (up) ziet fluctueren? Ik denk dat je geen signaal errors/disconnects ziet, maar wel dat het segment erg druk is overdag.

 

Het uit bridge halen etc, dat is een hoop werk voor mij, ik zou graag eerst zien dat we de meet-feiten checken en vanuit daar verder een plan vorm geven. Ik acht de kans zeer klein dat het aan bridge/eigenrouter ligt namelijk, omdat het in het weekend wel goed functioneert.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@Kermit

 

Ik heb alles in de wijk en signalen van de afgelopen week nagekeken en gecontroleerd maar daar kan ik geen dips of hick ups in vinden, qua signaal (coax segment) ziet alles er echt keurig uit.

Als er op het netwerk capaciteitsproblemen waren geweest, had ik dat vanuit hier wel kunnen vaststellen, maar dat is niet het geval. 

Ik slinger @Bert!  eens aan zijn mouw, misschien heeft hij nog ingangen of ideeen.

 

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Hoi @Jamyla klopt er zijn ook geen hickups of errors op de lijn, het is een keurige lijn alleen is hij overbelast tijdens werkuren. Van de week een 10G file naar een collega verstuurd en die haalt dan maar 17Mbit.

 

Zou je de grafieken over de belasting in het net, hier of via PB eens met mij willen delen, ik zou er graag zelf eens een blik op werpen? Het werkt buiten werkuren prima maar tijdens werkuren niet. Daar moet echt een trend zien zijn in jouw grafieken dat het flink druk is op het net in de UPstream (download is altijd goed).

 

Hoe kunnen we dit verder aanpakken, kunnen we via PB testen plannen en tijdstippen vergelijken met jullie grafieken? Deze casus is niet klaar met de bovenstaande reactie vanuit Ziggo, we geven niet op en we gaan door tot we weten waar het (letterlijk) knelt💪

 

Je mag het probleem ook afkopen 17Mbit van de 30Mbit = 44% korting, dan kijken we in het najaar verder als de analoge radio van het net is. Mijn voorkeur heeft oplossen, waarbij ik graag ook zicht heb op de feiten, ik zie die CMTS screenshots in andere topics ook gedeeld worden. Ik zou graag via PB met je verder teamen over de techniek.

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

https://www.speedtest.net/my-result/d/300679702 zondagochtend prima in orde.

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Ik ga nog wat testen naar andere locaties toe, misschien komen daar vernieuwende inzichten uit.👍

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

@Jamyla 

 

deze graphs zijn van vandaag, zou jij eens willen kijken of je op de momenten dat het inzakt wat vreemds ziet aan de beschikbare bandbreedte op het coaxnetwerk?

 

Rond de lunch gaat hij als een raket, strak een rechte lijn van 30Mbit. We hebben nu een ander protocol op de server gebruikt, dat geeft al een winst van 17Mbit naar pieken van 30Mbit maar soms lijkt het toch nog wat te dippen. 

 

Ik ben benieuwd of jij hiervan nog iets ziet in het coax netwerk? Hoeveel procent is het op deze momenten belast?

 

Als jij daar niets ziet, dan ligt het misschien wel verderop in het pad, en daar voel ik weinig voor om te troubleshooten. De winst om van http upload naar SCP upload te wisselen heeft al een goede stap gegeven.

 

Ter referentie nog een iperf test naar een onderzoekscentrum achter een SURFnet verbinding.

 

[ ID] Interval Transfer Bitrate Retr Cwnd
[ 5] 0.00-1.00 sec 4.57 MBytes 38.3 Mbits/sec 0 221 KBytes
[ 5] 1.00-2.00 sec 4.41 MBytes 37.0 Mbits/sec 1 262 KBytes
[ 5] 2.00-3.00 sec 3.17 MBytes 26.6 Mbits/sec 12 67.9 KBytes
[ 5] 3.00-4.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 0 102 KBytes
[ 5] 4.00-5.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 1 89.1 KBytes
[ 5] 5.00-6.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 0 116 KBytes
[ 5] 6.00-7.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 2 83.4 KBytes
[ 5] 7.00-8.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 1 87.7 KBytes
[ 5] 8.00-9.00 sec 2.98 MBytes 25.0 Mbits/sec 2 56.6 KBytes
[ 5] 9.00-10.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 1 80.6 KBytes
[ 5] 10.00-11.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 0 110 KBytes
[ 5] 11.00-12.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 1 102 KBytes
[ 5] 12.00-13.00 sec 3.04 MBytes 25.5 Mbits/sec 3 50.9 KBytes
[ 5] 13.00-14.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 0 90.5 KBytes
[ 5] 14.00-15.00 sec 3.79 MBytes 31.8 Mbits/sec 1 96.2 KBytes
[ 5] 15.00-16.00 sec 3.73 MBytes 31.3 Mbits/sec 1 76.4 KBytes
^C[ 5] 16.00-16.15 sec 764 KBytes 41.6 Mbits/sec 0 80.6 KBytes
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval Transfer Bitrate Retr
[ 5] 0.00-16.15 sec 60.0 MBytes 31.2 Mbits/sec 26 sender

 

nalunch overzicht.svglunch.svgchart.svg

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Hi @Kermit,

Dat is begrijpelijke vraag, helemaal als je zelf veel upload natuurlijk.
Al zien we qua (coax)signaal op het modem nog steeds niets vreemds.
Alle waardes zien er al tijden heel stabiel uit:

Chat.JPG

 

Ook is de capaciteit in orde. Alles blijft keurig onder de bovenste ( mogelijke capaciteit) lijn, al zijn er wel pieken te zien hierin. Mogelijk dat je dan een kleine dip ervaart:

Ondertiteling2.JPG

 



Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Dank @Erik P voor de screenshots dat helpt, en ik moet zeggen dat het ook goed aansluit op mijn beeldvorming.

 

Als ik kijk naar de CMTS grafieken dan vind ik het vanuit mijn achtergrond kennis vrij vol tonen. Waarbij ik nog wel de controle vraag moet stellen of de 100% ook echt 100% cappaciteit is? Of is de 100% de 65% grens uit mijn voorbeeld waarop Ziggo actie onderneemt om een segment op te knippen? 


Is het voor jou mogelijk om een CMTS grafiek van korter tijdsmoment te delen, mag ook allemaal via PB als dat wenselijk is? Ik denk namelijk dat het segment voller is, in werkelijkheid, dan jouw 6uurs grafiek laat zien door afronding. Dat zou zichtbaar moeten zijn op een 5-15-60 minuten grafiek.

 

Overigens zitten we wel op het juiste spoor, want in deze grafiek is exact te zien dat de door mij ervaren problemen in het weekend niet aanwezig zijn.

 

Zit er nog een spiegeling in de grafiek, mijn upload capaciteit (30Mbit) welke lijn is dat in de CMTS grafiek, is dat ook up in de CMTS grafiek, of juist down?

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Kermit,

 

Scherpe vragen; de 100% grens is echt de 100% grens. Vanaf een bepaalde percentage over een langere periode wordt er inderdaad actie ondernomen (als ik me niet vergis 80%, maar het wordt per situatie bekeken). 

 

Voordat ik inga op de rest van je vragen: Ik heb voor de komende 7 dagen een nauwkeurige meting gestart op je verbinding. Het is dus wel over een langere periode, maar wordt minder afgerond (vaker meetpunten). Zodra daar wat uitkomt, zal ik de resultaten en eventuele vervolgacties per DM bespreken.

Kermit
Topicstarter
Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

Dag @Alex 

 

fijn dat het aandacht krijgt, ik kijk uit naar de resultaten.

 

We houden contact! Dank voor de effort.

Uitgelicht topic