geelmans

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

uitval modem verbindingen

Na al eerder problemen met de verbinding te hebben gehad, krijg ik nu gemiddeld 10 tot 15 x per dag een uitval van =\-30 minuten.

Het modem geeft aan online te zijn, (Wit lampje brand) echter geeft zowel aan het draad als wireless aan geen verbinding meer te hebben. dit duurt 10 tot 15 minuten, hierna gaan de groene lampjes branden van verbinding en wireless. Ook deze branden 5 tot 10 minuten later dan heb ik pas weer verbinding.

Ook blijft regelmatig 1 van de groene lampen continu branden.

Al eerder zijn alle kabels, splitters en AOP vervangen, alleen het modem is nog origineel de oude.

 

Bijgevoegd een document met de waardes uit mijn modem.

17 Reacties 17
geelmans
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 610000000 6 38 256qam 2
2 602000000 6 38 256qam 1
3 618000000 6 38 256qam 3
4 626000000 6 38 256qam 4
5 634000000 6 38 256qam 5
6 642000000 6 38 256qam 6
7 650000000 6 38 256qam 7
8 658000000 6 38 256qam 8
9 666000000 7 38 256qam 9
10 674000000 7 38 256qam 10
11 682000000 6 38 256qam 11
12 690000000 6 38 256qam 12
13 698000000 6 38 256qam 13
14 706000000 6 38 256qam 14
15 714000000 5 37 256qam 15
16 722000000 5 37 256qam 16
17 762000000 4 37 256qam 21
18 770000000 3 37 256qam 22
19 778000000 3 37 256qam 23
20 786000000 3 37 256qam 24
21 794000000 3 37 256qam 25
22 802000000 3 37 256qam 26
23 810000000 3 37 256qam 27
24 818000000 3 37 256qam 28

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.605 870466304 120
2 Goed (Locked) 38.983 869558722 144
3 Goed (Locked) 38.983 846381648 68
4 Goed (Locked) 38.983 869557673 145
5 Goed (Locked) 38.605 869558531 145
6 Goed (Locked) 38.605 869558346 172
7 Goed (Locked) 38.983 869558503 186
8 Goed (Locked) 38.605 869558308 158
9 Goed (Locked) 38.605 869558471 134
10 Goed (Locked) 38.605 869558285 199
11 Goed (Locked) 38.983 859409628 152
12 Goed (Locked) 38.605 869556470 246
13 Goed (Locked) 38.605 869558376 226
14 Goed (Locked) 38.983 869558214 234
15 Goed (Locked) 37.636 869557511 321
16 Goed (Locked) 37.636 869553887 344
17 Goed (Locked) 37.636 869557234 290
18 Goed (Locked) 37.356 869557756 532
19 Goed (Locked) 37.636 869557801 684
20 Goed (Locked) 37.356 869557959 715
21 Goed (Locked) 37.636 869558482 722
22 Goed (Locked) 37.356 869558364 640
23 Goed (Locked) 37.356 869560119 765
24 Goed (Locked) 37.356 869558737 876

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 38400000 47 5.120 64qam 16
2 58800000 48 5.120 64qam 13
3 52000000 48 5.120 64qam 14
4 45200000 47 5.120 64qam 15

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 1 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0

Algemene configuratie
Netwerk toegang Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten 2
Standaard beveiliging Ingeschakeld
DOCSIS-Modus DOCSIS 3.0
Config bestand bac10100010638437d9e0540

Primaire Downstream Service Flow
SFID 19532
Maximale snelheid 64000000 bps
Maximum Traffic Burst 96000 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 19531
Maximale snelheid 428000000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps

Primaire Upstream Service Flow
SFID 19530
Maximale snelheid 42800000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 42600 bytes
Roostertype Best effort

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
18-05-2023 16:12:33 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a02:26f0:6d00:0012:0000:0000:6010:fab2 MAC=01:5C:6C:34:46:86;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 16:12:27 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.38];CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 16:12:12 notice Illegal - Dropped INPUT packet: src=96.16.53.199 MAC=00:01:5C:6C:34:46;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 15:08:40 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 15:03:50 notice Illegal - Dropped INPUT packet: src=2.22.54.34 MAC=00:01:5C:6C:34:46;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:09:50 notice TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:09:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: src=40.115.3.253 MAC=00:01:5C:6C:34:46;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:08:57 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:08:48 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.178.38 MAC=A8:5E:45:6F:78:EA;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:08:47 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:08:10 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.178.213 MAC=E8:AB:FA:A1:0F:2A;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:07:58 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:07:46 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.178.213 MAC=E8:AB:FA:A1:0F:2A;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:07:41 notice TR069 stop ;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:07:28 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: src=192.168.178.213 MAC=E8:AB:FA:A1:0F:2A;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:06:56 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:02:49 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:02:39 notice Illegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.61 MAC=00:01:5C:6C:34:46;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:02:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-05-2023 09:02:01 critical Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

De laatste uitval welke zichtbaar is in de historie vond plaats tussen 9:02 en 9:06 door mislukkende maintenance ranging (periodieke communicatie tussen modem en CMTS), met een T4 timeout + tuner reset + ~5 minuten uitval als gevolg. Er is dus sprake (geweest) van een signaalprobleem in de upstream. In de downstream lopen de correctable codeword errors ('Post RS Errors') vrij snel op, vermogen en MER zijn goed. In de upstream is het (zend)vermogen iets aan de hoge kant, maar acceptabel.

 

Kun je alsnog een of meerdere foto's plaatsen van de coaxinstallatie?

geelmans
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

20230518_192615.jpg20230519_150518.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Kun je controleren of je verbetering ervaart als je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluit, dus zonder de splitter (POA-01-B)?

geelmans
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het geprobeerd zonder de genoemde splitter.

De storingen worden wel wat minder maar blijven gewoon aanwezig. Ook is de frequentie van de storingen minder geworden.

Nu alles weer aangesloten en kijken wat die weer gaat doen. Lijkt op dit moment wat rustiger met de storingen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Kun je in de webinterface van het modem alle opties behalve 'Firewall beveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als (indien beschikbaar) IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall?

geelmans
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bovenstaande instellingen aangepast.

Wat mij echter wel op valt is dat op dit moment de uitval niet echt meer voorkomt. Ik weet niet of er ergens wat is aangepast of veranderd. Op dit moment lijkt het wel of de storingen opgelost zijn. Nu al 2 dagen geen uitval meer gehad?

geelmans
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

helaas, vandaag weer wederom uitval, zowel bedraad als draadloos.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Kun je nogmaals de historie plaatsen en eventueel ook de downstream/upstream-waarden?

geelmans
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 610000000 6 38 256qam 2
2 602000000 6 38 256qam 1
3 618000000 6 38 256qam 3
4 626000000 6 38 256qam 4
5 634000000 6 38 256qam 5
6 658000000 6 38 256qam 8
7 666000000 7 38 256qam 9
8 674000000 7 38 256qam 10
9 682000000 7 38 256qam 11
10 690000000 6 38 256qam 12
11 698000000 6 38 256qam 13
12 714000000 6 37 256qam 15
13 722000000 6 37 256qam 16
14 730000000 5 38 256qam 17
15 738000000 5 37 256qam 18
16 746000000 5 37 256qam 19
17 786000000 3 37 256qam 24
18 794000000 3 37 256qam 25
19 802000000 3 37 256qam 26
20 810000000 3 37 256qam 27
21 818000000 3 37 256qam 28
22 834000000 4 37 256qam 30
23 842000000 4 37 256qam 31
24 850000000 4 37 256qam 32

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 742037201 95
2 Goed (Locked) 38.605 741036883 109
3 Goed (Locked) 38.605 686447887 72
4 Goed (Locked) 38.983 741037233 86
5 Goed (Locked) 38.605 741037796 112
6 Goed (Locked) 38.605 741038974 94
7 Goed (Locked) 38.983 741036809 96
8 Goed (Locked) 38.983 741038576 147
9 Goed (Locked) 38.983 741038759 166
10 Goed (Locked) 38.605 741038620 196
11 Goed (Locked) 38.605 693548462 167
12 Goed (Locked) 37.636 741038490 244
13 Goed (Locked) 37.636 741038695 277
14 Goed (Locked) 38.605 741037895 879
15 Goed (Locked) 37.636 721482876 204
16 Goed (Locked) 37.356 741038964 208
17 Goed (Locked) 37.356 741035280 471
18 Goed (Locked) 37.356 741039266 591
19 Goed (Locked) 37.356 741038934 474
20 Goed (Locked) 37.356 741039674 552
21 Goed (Locked) 37.636 741039389 665
22 Goed (Locked) 37.356 741040088 444
23 Goed (Locked) 37.636 741033944 5730
24 Goed (Locked) 37.356 741030671 10549

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 38400000 48 5.120 64qam 16
2 58800000 48 5.120 64qam 13
3 52000000 48 5.120 64qam 14
4 45200000 48 5.120 64qam 15

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 0 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
25-05-2023 15:52:01 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.38];CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 15:51:21 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2606:4700:0000:0000:0000:0000:6812:1b9c MAC=01:5C:6C:34:46:86;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 15:50:32 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 15:50:17 notice Illegal - Dropped INPUT packet: src=95.101.21.122 MAC=00:01:5C:6C:34:46;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:50 notice TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:49 notice TR069 unexpected exit;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:47 notice TR069 stop ;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:46 notice TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:45 notice TR069 unexpected exit;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:42 notice TR069 stop ;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:41 notice TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:41 notice Illegal - Dropped FORWARD packet: src=2a03:2880:f173:0084:face:b00c:0000:1ea0 MAC=01:5C:6C:34:46:86;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:40 notice TR069 unexpected exit;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:37 notice TR069 stop ;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:36 notice TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:35 notice TR069 unexpected exit;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:32 notice TR069 stop ;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:32 notice TR069 start;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:51:27 notice Illegal - Dropped INPUT packet: src=40.115.3.253 MAC=00:01:5C:6C:34:46;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2023 09:50:48 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=38:43:7d:9e:05:40;CMTS-MAC=00:01:5c:6c:34:5c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

De oorzaak van de uitval van gisteren is helaas niet meer zichtbaar, alleen een reset of nieuwe verbindingsopbouw van vanmorgen 9:50 is nog zichtbaar. In de downstream lopen de correctable codeword errors ('Post RS Errors') sneller op dan wenselijk en op enkele kanalen zijn de aantallen unerrored codewords ('Pre RS Errors') afwijkend. Meer uitgebreid signaalonderzoek of een meerdaagse meting is m.i. de gewenste vervolgstap.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan bovenstaande oppakken en komt binnenkort langs in dit topic.

Danitsja
Community Moderator
Community Moderator
  • 1327Posts
  • 140Oplossingen
  • 785Likes

Goedemorgen @geelmans, ik zie dat je al aardig op weg geholpen bent door top expert @tobiastheebe, nu lees ik dat we nodig zijn. Dan gaan we actie uitvoeren, ik heb mijn collega aan het werk gezet voor een modem sessie. Hierbij wordt er drie dagen naar het modem gekeken en gaan ze alles uitmeten. Daarnaast mag jezelf bijhouden wanneer je uitval ervaart, dit is even een werk maar zo hebben we meer informatie en kunnen we het probleem goed gaan onderzoeken. Noteer dan de datum en het tijdstip op het moment dat het modem uitvalt. 

geelmans
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je wel @Danitsja 

Ik moet wel eerlijk bekennen dat sinds @tobiastheebe me heeft geholpen de storingen wel verminderd zijn, echter nog niet compleet weg helaas. Ik zal me best doen om tussen het werk door de storingen te monitoren.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Fijn dat je wel verbetering merkt, @geelmans Het is handig om toch data bij te houden, dan kunnen we dit naast onze gegevens leggen voor een volledig beeld. 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @geelmans 

 

De meting is inmiddels voltooid. Hoe heb jij de afgelopen dagen ervaren? Kun je jouw logboek qua uitval hier vermelden?

geelmans
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb en de afgelopen dagen vrijwel geen uitval meer geconstateerd.

Ik ben voor het eerst vrijwel storing loos geweest en dat was erg lang geleden voor het laatst

@tobiastheebe Heeft al heel veel goede hints gegeven, en sinds die tijd gaat het dus beter.

Je zou dus kunnen zeggen dat het probleem zich heeft opgelost. 🙂

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Dat is geweldig om te lezen, @geelmans ! Thanks voor je terugkoppeling. Het topic blijft nu nog een tijdje open staan, mocht er dus wel iets gebeuren, kun je hier nog terecht ;-)!

Uitgelicht topic