1
Vraag
2
Reacties
Amstel336

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

twee routers achter modem in bridge mode werkt niet meer

Het Ziggo modem (Gigabox) staat in bridge mode en daaraan zijn twee routers verbonden. Beide routers kregen al meerdere jaren via DHCP een eigen publiek IPv4 adres (en overige host configuratie), waardoor elk onafhankelijk een verbinding met het Internet verkrijgt.

 

Sinds kort krijgt nog slecht één router een adres. De router die het eerste op het modem wordt aangesloten wordt bediend, de tweede krijgt niets, ook al heeft het een verbinding met het modem op de link laag. Het maakt niet uit op welke poort op het modem de routers worden aangesloten.

 

De helpdesk kan niet vertellen waarom dit niet meer werkt en stelt bovendien dat maar een poort op het modem gebruikt kan worden en dat een eigen switch tussen modem en router moet gezet om de twee routers op het modem aan te sluiten. Evident niet juist - het heeft jaren wel gewerkt, elke poort geeft een actieve link en een testje met een switch ertussen maakte dan ook geen verschil.

 

Opvallend is dat de router die wel via DHCP een IP configuratie verkrijgt anders dan voorheen ook een global IPv6 adres (2xxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/128) krijgt en via IPv6 naar buiten kan pingen. Eerder was met bridge mode uitsluitend IPv4 beschilbaar (wat jammer was). Dit speelt in Amsterdam, fUPC gebied.

 

Waarom werkt dit niet meer, wat is er aan de hand ?

Hoe kunnen de twee routers wel weer parallel op het modem worden aangesloten met elk een eigen IP ?

 

NB: IP v4/v6 dual stack: geen bezwaar 😉

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is niet meer mogelijk, zie mijn reacties in dit topic voor meer uitleg en achtergrondinformatie. Het draait om docsDevMaxCpe. In deze reactie een klant met hetzelfde probleem als jij.

 

De reactie van de klantenservice was inderdaad onjuist, maar deze mogelijkheid was slechts bij weinigen bekend en gold alleen in voormalig UPC-gebied, dus het verbaast mij niet.

Bekijk in context

4 Reacties 4
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit is niet meer mogelijk, zie mijn reacties in dit topic voor meer uitleg en achtergrondinformatie. Het draait om docsDevMaxCpe. In deze reactie een klant met hetzelfde probleem als jij.

 

De reactie van de klantenservice was inderdaad onjuist, maar deze mogelijkheid was slechts bij weinigen bekend en gold alleen in voormalig UPC-gebied, dus het verbaast mij niet.

Amstel336
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@tobiastheebedank je, dit verklaart het verschijnsel.

Om twee netten achter het modem te creëren zal er dus een router/firewall tussen moeten. Dat wordt een op OpenWrt gebaseerd routertje waarachter downstream routers voor de verschillende netwerken enz.

Met een Ubiquiti Edgerouter X (lekker klein en zuinig ding) wordt het wel een kunst om, met het ook op de throughput, zoveel als mogelijk de last bij die downstream routers te leggen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Met het soort routers dat je noemt, kun je meerdere (V)LAN's aanmaken, geen meerdere losse (downstream) routers nodig. Ik werk zelf sinds vandaag met een EdgeRouter 4 (overgestapt vanaf EdgeRouter PoE).

Amstel336
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Klopt de downstream apparatuur wordt inderdaad AP/bridge voor de respectievelijke subnetten.
 
De Edgerouter X kan de 1000/50 mbps lijn vast niet goed bijbenen, dus het is dan wel zaak zoveel mogelijk CPU voor netwerk aan de downstream routers te delegeren, DHCP, DNS en firewall. En dat er nu ook IPv6 bijkomt helpt in dat opzicht omdat IPv6 routing een stuk minder CPU vergt dan IPv4 conntrack voor NAT.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic