Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Hoi!
Vandaag onze nieuwe tv-box en modem (witte versie) gekregen.
Modem geïnstalleerd zoals beschreven, op de bovenverdieping hebben we nog een bekabelde wifi-booster (witte versie) waar ook nog 2 apparaten via kabel op aangesloten zitten. Daarnaast nog 2 switches (Netgear) op verschillende kamers.
Probleem 1: internetsnelheid
- We hebben een 350/35 mbps abonnement (Internet Complete)
- Speedtest via bekabelde laptop direct op modem geeft 150mbps down.
- Speedtest via bekabelde laptop achter wifi booster geeft maar 65 mbps down.
Waar zit dit grote verschil en hoe kan ik dit oplossen.
Probleem 2: dubbele router melding
- Mijn NAS geeft dubbele router melding.
- Heb alleen het modem en wifi booster van Ziggo zelf. Maak alleen gebruik van 2 Netgear switches, GEEN eigen routers.
Waar komt dit probleem vandaan en hoe kan ik het oplossen?
Ben redelijk bekend met netwerken, maar hier kom ik helaas niet zelf uit.
Dag @Sjaak Ringens
In veel gevallen is het punt waar Ziggo uw huis binnenkomt een mogelijke oorzaak. Zou u daarom een foto kunnen plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo uw huis binnenkomt (het abonnee overnamepunt) met eventuele splitters, signaalversterkers en het modem op de foto?
En als u dan tóch bezig bent; kunt u de up- en downstreamwaarden van uw modem hier plaatsen? Dat kun je doen door de tabellen vanuit uw modem te selecteren, te kopiëren en dan in uw bericht te plakken. Dat werkt makkelijker en vooral leesbaarder dan een schermafbeelding.
Hier vindt u de up- en downstreamwaarden van uw modem.
Verder lees ik dat u switches gebruikt en ga ik er vanuit dat dit Gigabit-switches zijn?
Hoi Wim,
Als eerste bedankt voor het snelle antwoord!
- Foto van het abonnee overname punt wordt op dit moment lastig, daar staat een kast en kerstboom voor 🙂
Hij bevindt zich in de woonkamer en heeft 2 aansluitingen. Een daarvan wordt niet gebruikt en op de andere zit een splitter (van Ziggo) voor tv/internet. Vanuit deze splitter gaat de kabel direct het modem in (met kabel van Ziggo) en direct in de tv (ook kabel van Ziggo).
- Ik gebruik geen signaalversterker.
- Ik maak inderdaad gebruik van gigabit switches (anders hadden we natuurlijk al een probleem gevonden haha).
De gevraagde tabellen:
Downstream
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 | 610000000 | 8.6 | 40 | 256 qam | 2 |
2 | 602000000 | 8.6 | 40 | 256 qam | 1 |
3 | 618000000 | 8.5 | 40 | 256 qam | 3 |
4 | 626000000 | 8.5 | 40 | 256 qam | 4 |
5 | 634000000 | 8.3 | 40 | 256 qam | 5 |
6 | 642000000 | 8.5 | 40 | 256 qam | 6 |
7 | 650000000 | 8.5 | 40 | 256 qam | 7 |
8 | 658000000 | 8.4 | 40 | 256 qam | 8 |
9 | 666000000 | 8.5 | 40 | 256 qam | 9 |
10 | 674000000 | 8.8 | 40 | 256 qam | 10 |
11 | 682000000 | 8.5 | 40 | 256 qam | 11 |
12 | 690000000 | 8.4 | 40 | 256 qam | 12 |
13 | 698000000 | 8.1 | 40 | 256 qam | 13 |
14 | 706000000 | 8.3 | 40 | 256 qam | 14 |
15 | 714000000 | 8.5 | 40 | 256 qam | 15 |
16 | 722000000 | 8.4 | 40 | 256 qam | 16 |
17 | 730000000 | 8 | 40 | 256 qam | 17 |
18 | 738000000 | 8.3 | 40 | 256 qam | 18 |
19 | 746000000 | 7.9 | 40 | 256 qam | 19 |
20 | 754000000 | 8.5 | 40 | 256 qam | 20 |
21 | 826000000 | 6.5 | 38 | 256 qam | 29 |
22 | 834000000 | 5.8 | 38 | 256 qam | 30 |
23 | 842000000 | 5.5 | 38 | 256 qam | 31 |
24 | 850000000 | 5.5 | 38 | 256 qam | 32 |
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 | Locked | 40.9 | 6 | 0 |
2 | Locked | 40.9 | 0 | 0 |
3 | Locked | 40.9 | 5 | 0 |
4 | Locked | 40.9 | 7 | 0 |
5 | Locked | 40.3 | 5 | 0 |
6 | Locked | 40.9 | 4 | 0 |
7 | Locked | 40.9 | 4 | 0 |
8 | Locked | 40.3 | 6 | 0 |
9 | Locked | 40.9 | 4 | 0 |
10 | Locked | 40.3 | 6 | 0 |
11 | Locked | 40.9 | 0 | 0 |
12 | Locked | 40.3 | 3 | 0 |
13 | Locked | 40.9 | 5 | 0 |
14 | Locked | 40.3 | 6 | 0 |
15 | Locked | 40.3 | 5 | 0 |
16 | Locked | 40.3 | 6 | 0 |
17 | Locked | 40.3 | 5 | 0 |
18 | Locked | 40.9 | 5 | 0 |
19 | Locked | 40.3 | 6 | 0 |
20 | Locked | 40.3 | 5 | 0 |
21 | Locked | 38.6 | 17 | 0 |
22 | Locked | 38.6 | 8 | 0 |
23 | Locked | 38.6 | 3 | 0 |
24 | Locked | 38.9 | 7 | 0 |
Upstream
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 | 58800007 | 45.3 | 5120 | 64 qam | 1 |
2 | 38400000 | 43.3 | 5120 | 64 qam | 4 |
3 | 45200000 | 43.8 | 5120 | 64 qam | 3 |
4 | 52000000 | 43.8 | 5120 | 64 qam | 2 |
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | ATDMA | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe modems van Ziggo hebben ook problemen met de MTU size. Mocht dat van toepassing zijn kijk ook even in onderstaande topic:
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Sagemcom-F3896LG-MTU-size-Bug/m-p/1092805#M178178
de oplossing is simpel
zet de mtu size op 1499
Dag @Sjaak Ringens
Omdat ik lees dat uw AOP twee aansluitingen heeft denk ik dat u toe bent aan een upgrade van uw abonnee overname punt. Daarvoor moet een afspraak met een monteur worden geregeld. Maar omdat in verband met de kerstboom deze aansluiting niet toegankelijk is, is het misschien handiger om daarmee te wachten tot na de kerst.
@Bert en @tobiastheebe zijn experts als het gaat om up- en downstream en als ze online zijn, kijken ze graag met u mee.
De actuele downstream- en upstream-waarden zijn goed tot zeer goed, alleen het ranged (primaire) US-kanaal is op een afwijkende frequentie gekoppeld, dat kan duiden op ruis. Verder lijkt het modem pas kort online te zijn.
Wat betreft dubbele NAT op de NAS: hoe/waarop is deze aangesloten? Welk type is de 'bekabelde wifi-booster (witte versie)'?
Bedankt allen voor de reacties, en dat op een zondag 🙂
MTU staat nu op 1500, daar heb ik nooit wat aan veranderd aangezien ik niet precies weet wat het is. Zal me dus even gaan inlezen voordat ik hier iets aan verander.
@Wim C. Een monteur hier hebben om dingen door te meten zal geen overbodige luxe zijn denk ik inderdaad. En tot na de kerst kan dit zeker wachten natuurlijk.
in de meterkast zit geen aansluiting van ziggo, groene kabel met wit kastje?
@puppie Nee, in de meterkast hangt hier niets daarvan. Via onze kelder komt wel een groene kabel binnen. Als ik deze volg, lijkt het alsof deze direct richting woonkamer (overnamepunt) omhooggaat.
@MR_CHIP Heb MTU op 1498 gezet. Via https://homenetworkgeek.com/mtu-size/ wat onderzoek gedaan. Via ping kwam ik op 1470 uit, met die 28 bytes erbij dus 1498 voor MTU!
@tobiastheebe https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/wifibooster/installeren#/wifibooster-via-internetk... Deze hebben we. NAS is hier direct met kabel op aangesloten.
al is dit probleem gelukkig een tijdelijke bug
hoi @Sjaak Ringens ,
Internet snelheid; Op je modem al te laag, en vervolgens via de Booster nog lager.
Zet je modem eens 1 minuut uit, dan aan zonder je booster ( boven afgekoppeld ) en laten starten.
Vervolgens testen met Laptop en zien of het is verbeterd.
Dan de laptop op die kabel van de Booster ( boven ) en testen en vergelijken met direct op modem.
En zo verder 😁
Mogelijk zie je dan waar de mogelijke vertraging opbouwt.
Die NAS ziet mogelijk die Booster ook als router, plus je modem is twee.
Succes,
Bam
@tobiastheebe Welk type is de 'bekabelde wifi-booster (witte versie)'?
ik vermoed deze:
ik zou na de kerst even een monteur laten komen om het aop te laten vervangen, die kan daarna de snelheid meten
@Gio2903 Klopt, TS stuurde eerder al een link naar een pagina waar dit type zichtbaar was. Deze zou alleen als switch + AP moeten fungeren, net als de C7.
@Sjaak Ringens "MTU staat nu op 1500, daar heb ik nooit wat aan veranderd aangezien ik niet precies weet wat het is. Zal me dus even gaan inlezen voordat ik hier iets aan verander."
Als MTU op 1500 staat, dan is het juist goed en dan is er geen bug in je modem, als de bug in je modem zit, dan staat de MTU op 1978 en dan is 1499 de oplossing.
Hier heeft hetzelfde modem altijd op 1500 gestaan en geen problemen, niet alle Sagemcom's hebben die bug.
Zet maar weer op 1500, dat is het beste.
hoi @tobiastheebe,
Die C7 is een TP Link die als router / switch - AP kan functioneren.
Ligt er maar net aan hoe de eindgebruiker de boel configureert ( hoef ik jou niet uit te leggen 😇 )
Zelf heb ik twee stuks draaien achter mijn ZMR ( Beide C7's zonder WiFi ), 1 als router 2de als switch.
Groet,
Bam
@BAM Al meerdere malen geprobeerd met alle apparaten uitzetten, dan alleen modem aanzetten etc. Ben zelfs zo ver gegaan om ook alle laptops en de NAS uit te zetten.
@Gio2903 en @tobiastheebe Precies, de versie die @Gio2903 op de foto heeft staan.
@Bert Zelfs nu op 1500 zetten? Aangezien ik via dat artikel met uitzoeken op 1498 kom? Dan heb ik geen opgesplitste packets en zou (in theorie tenminste) de snelheid hoger moeten kunnen worden?
@BAM Heb de wifibooster geïnstalleerd zoals Ziggo handleiding op https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/wifibooster/installeren#/wifibooster-via-internetk... aangeeft.
hoi @Sjaak Ringens,
Gebruik je wel op het modem als op die booster zelfde WiFi naam en wachtwoord?
Dat vergroot je WiFi bereik als beste.
Succes,
Bam
@BAM Ik doelde op de C7 met custom Ziggo firmware, welke de C7 expliciet als switch + AP configureert.
@Sjaak Ringens als je niet veel over de effecten weet die een mtu wijziging kan veroorzaken, en je hebt niet de mtu bug dan idd lekker op 1500 laten staan
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...