1
Vraag
2
Reacties
Stoorzender

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

tp-link MR600 wil niet verbinden met ziggo modem

Ik heb een TP-Link MR600 4G backup router. Die doet het.

Ik heb een Ziggo connect box in bridge, die doet het ook.

Maar zodra ik deze met elkaar verbind werkt het niet. De TP-Link krijgt geen ip-adres toegewezen.

Andere router op de Ziggo connect box is geen probleem.

TP-Link MR600 op een ander modem of op een router aansluiten ook niet.

Maar met elkaar praten lukt niet.

 

Zelfs als ik tussen de WAN uitgang van de connect box en de router een switch plaats gaat het niet door, dus geen hardware probleem.

Doe ik diezelfde configuratie met een ander modem dan werkt het wel. Ik kan ook een standaard router achter de connect box plaatsen en daarop de TP-Link aansluiten, werkt  ook. Maar dan heb ik een grotere latency en een extra apparaat.

De zelfde TP-Link heb ik al vaker geplaatst bij zakelijke aansluitingen, maar dan met een vast IP-adres. Dat werkt ook gewoon. Het gaat dus fout op DHCP niveau. Maar bij een aansluiting zonder vast ip ben je afhankelijk van DHCP.

 

De enige keer dat het dus niet werkt is als ik de TP-Link aansluit op de connect box met de TP-Link ingesteld op DHCP voor zijn WAN aansluiting.

 

Wie heeft er een suggestie. Ik ben door mijn opties heen ....

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Stoorzender
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Update en afsluiting:

 

Toevallig kreeg ik thuis een Connect Box toegestuurd als vervanging van mijn oude UBEE modem.

Experimenteren met de MR600 leverde hetzelfde resultaat: geen ip in bridge.

Ik zou eigenlijk liever de Connect Box in bridge zetten, maar een beetje pragmatisme mag ook:

De Connect Box uit bridge, MR600 op MAC adres ip toewijzen, een DMZ naar de daar op aangesloten MR600 en het werkt. 

Het probleem is daarmee wel omzeild ipv opgelost natuurlijk, maar het werkt tenminste.

Bekijk in context

23 Reacties 23
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hoi, heb je het modem al in bridge laten zetten ? dan schakel je de dhcp server van het modem van Ziggo uit en moet je TP gewoon online kunnen komen.

Of controleer of je geen IP adres conflict hebt.

 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus/stappenplan-bridge-modus#/

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Er geldt een limiet van twee (fZiggo) of drie (fUPC) CPE's achter het modem, in de praktijk komt dat neer op één of twee gelijktijdige DHCP-lease(s). Vermoedelijk loop je tegen deze limiet aan.

 

Wanneer je van router wisselt, is het verstandig om eerst het modem kort stroomloos te maken en volledig online te laten komen en daarna pas de router aan te sluiten c.q. een DHCP-lease te laten ophalen.

Stoorzender
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat heb ik uiteraard al gedaan. Maar maakt geen enkel verschil. Ter info: ik verdien de kost met het aanleggen van netwerken, en het is dus niet de eerste keer dat ik een router plaats. En dit probleem is gewoon raar.

Dus:

connectbox <> routerXYZ = OK

connectbox <> MR600 = No Go

connectbox <> routerXYZ <> MR600 = OK

 

Het gaat dus fout als de MR600 via DHCP een adres moet ophalen van de connectbox. Het maakt daarbij niet uit op welk subnet ik de LAN kant van de router zet ( dat zou ook niet mogen natuurlijk, maar oude modems zaten soms bij het opstarten heel even op een lokaal subnet ). TP-Link support had ook geen idee.

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Wat ik hierboven beschreef is de meest voorkomende oorzaak van 'geen IP-adres op WAN-interface router bij modem in bridge mode' en ik vermoed dat dit ook hier het geval is.

Stoorzender
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dat moet je dan wel toelichten. Het LAN subnet is immers een lokaal subnet en geen subnet van Ziggo.

De WAN interface van de router staat op DHCP ( dynamisch ). En als je mijn post leest staat er toch ook duidelijk dat de connectbox in bridge staat. Er staat ook dat het met een andere router ( zelfde lokale subnet ) wel wil. En in beide gevallen staat op de router de DHCP server aan de LAN kant uit omdat DHCP van een DC komt.

Dus wat bedoel je nu precies?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb het nergens over een LAN-subnet gehad, dus weet niet waarom je dit noemt. Dit staat daarnaast volledig los van het genoemde probleem.

 

Het is mij niet duidelijk wat ik moet toelichten, volgens mij zijn mijn reacties vrij duidelijk, jouw reacties overigens ook.

Stoorzender
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Van dat subnet was inderdaad voor de andere expert, sorry.

En herstart modem is natuurlijk een van de eerste dingen die je doet, alhoewel het modem net nieuw was.

Dus daar kan het ook niet aan liggen.

En de andere optie, MAC router gekoppeld aan de connectbox, gaat ook niet op ( zou trouwens voor het eerst zijn dat ik dat tegenkom in de huidige tijd ). De connect box kwam vers uit de doos van Ziggo, vooraf al ingesteld op bridge. Werkte meteen niet met de MR600, wel met de oude router die daarna weer werd aangesloten. De MR600 doet het trouwens wel met de Ziggo/Vodafone sim backup kaart. 

 

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

Goedendag,

 

Deze TP Link MR600 is een 3G/4G Modem / Router welke met een SIM kaartje werkt.

 

Wat wens je te bereiken met die aan te sluiten op een Ziggo modem?

 

Vriendelijke groet,

 

Bam

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Primair is deze router inderdaad voor 4G, maar via de LAN4/WAN-poort kan ook ethernet als WAN worden gebruikt voor failover.

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

Goedendag,

 

Mogelijke oplossing is om de firewall-interface op DHCP te zetten.

 

 

 

Vriendelijke groet,

 

Bam

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Uiteraard is de WAN-interface (heeft niet zozeer met de firewall te maken) al op DHCP ingesteld.

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

@tobiastheebe 

 

Dat zou dan goed moeten zijn, echter hoe staat het modem Bridge / Router mode?
Welke mode heeft die MR 600?  

 

Vriendelijke groet,

 

Bam

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Je kunt de vragen beter aan @Stoorzender stellen i.p.v. aan mij. Het modem staat in bridge mode, dat werd aan het begin van dit topic vermeld, de MR600 moet dus in router mode staan.

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

@tobiastheebe   Dank

@Stoorzender  begin eens na te gaan of alles volgens de handleiding wel klopt
Snelste manier is inloggen op die MR600, Advanced > System Tools > Diagnostics  en dan Start
Aan de hand van die info zie waar het mogelijk aan schort.

 

 

Succes,

 

Bam

Stoorzender
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De MR600 is veelzijdig: hij kan ook als gewone router werken met een 4G backup. Dat werkt prima. En de MR600 is best snel, zeker als je op de prijs let.

 

De helpdesk van Ziggo zegt dat ook, maar geeft ook aan dat het alleen goed gaat icm een vast ip-adres bij een UBEE modem. Met een connectbox in bridge werkt het niet. TP-Link heeft geen idee waar ik het over heb.

 

Natuurlijk kan ik de connectbox uit bridge halen, of een 'tussen-router' plaatsen. Daar zal het ook wel op uitdraaien ( eerste optie ). Maar dan knaagt het nog steeds: waarom krijgt de router geen ip-adres van een connectbox in bridge, en wel van alle andere apparatuur. De MR600 tools geven daar ook geen antwoord op.

 

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

@Stoorzender ,

 

Probeer eens met de volgende truuk:

- modem uit, router uit
- router op modem aansluiten
- modem aan, wachten tot het geheel online is 
- router aan
- als het goed is publieke lease en het werkt.

Wil je een andere router aansluiten (of een laptop om te testen), nog een keer zelfde stappen doorlopen.

 

Zorg wel dat je de juiste port gebruikt op 't modem 😉

 

 

Succes,

 

Bam

Stoorzender
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Update en afsluiting:

 

Toevallig kreeg ik thuis een Connect Box toegestuurd als vervanging van mijn oude UBEE modem.

Experimenteren met de MR600 leverde hetzelfde resultaat: geen ip in bridge.

Ik zou eigenlijk liever de Connect Box in bridge zetten, maar een beetje pragmatisme mag ook:

De Connect Box uit bridge, MR600 op MAC adres ip toewijzen, een DMZ naar de daar op aangesloten MR600 en het werkt. 

Het probleem is daarmee wel omzeild ipv opgelost natuurlijk, maar het werkt tenminste.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Vreemd dat het maar niet wilde lukken met bridge mode, maar DMZ (1:1 NAT) met een statische lease is ook een oplossing, dat komt nog het dichtste in de buurt.

Stoorzender
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ach, zolang de VOIP telefoons er geen problemen mee hebben is het een goed te werken oplossing.

 

In mijn eigen situatie heb ik nu wel weer een nieuwe merkwaardigheid: als de Connect Box herstart krijgt de router heel even een 192.168.100.0 subnet adres, en gaat de verbinding naar Fast Ethernet. Het adres wordt even later wel omgezet naar het default 192.168.178.0 subnet, maar de fysieke verbinding blijft dan hangen op Fast Ethernet. Dan moet de router even losgekoppeld om naar een gigabit te gaan. 

Maar tien minuten later is de snelheid weer gezakt naar Fast Ethernet.

Ik schijn een magneet te zijn voor rare dingen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic