1
Vraag
2
Reageer en help mee
Sluijsm

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

too many virus emails from your user ....

Deze community is mijn laatste hoop... 
Mijn email adres wordt sinds een aantal weken om de haverklap geblokkeerd. Het aankaarten van dit issue bij de helpdesk resulteert in steeds hetzelfde antwoord : " wachtwoord resetten". en " wij kunnen er niets aan doen". 

Mijn wachtwoord heb ik inmiddels 40 keer gewijzigd en als ik in mijn verzonden items kijk, zie ik geen onbekende emails staan. 

Eigenlijk heb ik 2 vragen : - Ziggo kan op de 1 of andere manier toch wel zien welke emails verzonden worden en waar vandaan ? Zeker als ik hen het message id geef ? Ik neem aan dat ziggo de mail server beheert. 

- kan het te maken hebben met het feit dat ik nog een "upcmail.nl" heb ? Wordt dat op de 1 of andere manier wellicht herkend als "virus". ? ( ik hoop het niet want dan moet ik al mijn adressen veranderen)

Is er iemand die mij solide advies kan geven ? 

Bij voorbaat dank, 

Marcel

18 Reacties 18
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33167Posts
  • 2382Oplossingen
  • 16815Likes

Heb je wel het wachtwoord van de mailbox aangepast (via de pagina Producten → Internet in Mijn Ziggo, scroll omlaag naar 'Ziggo Mail' en klik op 'E-mail instellen' achter betreffende adres) en niet dat van Mijn Ziggo zelf? Ik adviseer ook om 2FA in te schakelen voor webmail.

Het oudere domein upcmail.nl is geen enkel probleem.

Sluijsm
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

jazeker, het wachtwoord van de mail is inmiddels 40 keer gewijzigd. 

Zojuist weer moeten doen en vrijwel direct verschiijnen de meldingen in outlook weer ( too many virus emails...) ;  al ontvang ik nog wel email. Maar het duurt niet lang meer vooraleer de mail weer geblokkeerd gaat worden...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33167Posts
  • 2382Oplossingen
  • 16815Likes

Heb je op de PC al eens een volledige virusscan laten lopen met bijvoorbeeld Malwarebytes en/of Microsoft Safety Scanner?

Voor verdere ondersteuning kun je het beste contact opnemen met abuse@ziggo.nl, zij moeten kunnen zien wat vanuit jouw mailbox worden verzonden.

Sluijsm
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor je reactie Thomas, maar met alle respect , dit zijn exact de antwoorden die ik van de helpdesk kreeg/kriijg. Ik heb ook al gemaild naar abuse@ziggo, maar die komen ook niet verder dan een ontwijkend antwoord. (" mail komt van jouw ip, dus wij kunnen er niets aan doen".) 

Is er niemand anders die deze issues heeft gehad ?

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5852Likes

@Sluijsm  schreef:

Bedankt voor je reactie Thomas, maar met alle respect , dit zijn exact de antwoorden die ik van de helpdesk kreeg/kriijg. Ik heb ook al gemaild naar abuse@ziggo, maar die komen ook niet verder dan een ontwijkend antwoord. (" mail komt van jouw ip, dus wij kunnen er niets aan doen".) 

Is er niemand anders die deze issues heeft gehad ?

Natuurlijk hebben veel mensen dit probleem gehad en hebben waarschijnlijk ook al die mensen, dezelfde summiere 'antwoorden' van Ziggo en van Abuse gekregen.

Op één of andere wijze, worden vanaf uw computer mails verstuurd met daarin een virus of een stukje code dat een false positive oplevert. Hierdoor gaan er alarmbellen af en als die mails te vaak voorkomen, sluit men uw mailbox af.

Vaak ( bijna altijd ) wordt dit veroorzaakt door een virus op uw computer en dat is ook de reden waarom men u eigenlijk niet kan helpen. Want alleen u kan op uw computer komen/werken.

@tobiastheebe  schreef:

Heb je op de PC al eens een volledige virusscan laten lopen met bijvoorbeeld Malwarebytes en/of Microsoft Safety Scanner?

...

Één van de eerste dingen die u kan/moet doen, is ( tijdelijk ) een ander anti virus scanner gebruiken, want de huidige heeft blijkbaar gefaald. U kan b.v. Malwarebytes downloaden en die na installatie ( en update ) een volledige scan laten doen.
Als Malwarebytes virussen gevonden en opgeruimd heeft, pas dan heeft het weer nut om u Ziggo wachtwoord aan te passen en te controleren of u mail verkeerd opnieuw wordt afgesloten.

Ook kan u allerlei online virus scanners gebruiken, maar daarvoor heb u wel een snelle internet verbinding ( en hoge upload ) nodig, wat vaak de scan alleen maar vertraagd.

Maar let u wel op, meerdere virusscanners op één computer geven vaak problemen, omdat ze elkaar soms aanzien als een virus. Hebt u b.v. Malwarebytes al gebruikt, maar kan deze het virus probleem niet oplossen, verwijdert u Malwarebytes dan eerst, voordat u een ander pakket gebruikt/installeert.

Hieronder een lijstje met officiële anti virus software. Of die ook een gratis versie hebben, dat weet ik niet, maar zo kan u wel makkelijk controleren of u goede/veilige software installeert en zo niet ( nog ) meer virussen binnenhaalt.

AV test.png

U ben het 100% met u eens, dat zowel Ziggo als Abuse zich er erg gemakkelijk vanaf maken. Blijkbaar vinden ze u als klant, nu u iets meer service vraagt, toch niet zo interessant als u zich had voorgesteld. Misschien iets om te onthouden ?

Ziggo en/of Abuse hadden ( vanuit hun professionele stand/oog-punt ), u natuurlijk met gemak een standaard lijst met goede gratis anti virus software kunnen mailen, met daarbij wat technische handleiding en tips doen toekomen. Waardoor u niet hoeft te zoeken/vragen naar de juiste software en direct m.b.v. de links in die mail, aan de slag kan om het virus proberen te verwijderen.

U bent namelijk beslist niet de enige die mét de informatie van Ziggo en Abuse, nog steeds niet weten wat te doen.

Maar Ziggo wijst liever met de vinger naar anderen, dat is namelijk altijd goedkoper dan service leveren, ondanks dat u als Ziggo klant daarvoor wel betaald. Ik zou zeggen ... misschien iets om te onthouden ?

Sluijsm
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Pasi, bedankt voor je reactie.

Alhoewel ik een macbook gebruik, toch maar een virusscanner geinstalleerd... geen virussen gevonden.

Ik zou mijn macbook nog kunnen herinstalleren, maar ik denk niet dat dat enig effect zal hebben. Persoonlijk denk ik dat de oorzaak elders ligt...

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5852Likes

@Sluijsm  schreef:

Pasi, bedankt voor je reactie.

Alhoewel ik een macbook gebruik, toch maar een virusscanner geinstalleerd... geen virussen gevonden.

Ik zou mijn macbook nog kunnen herinstalleren, maar ik denk niet dat dat enig effect zal hebben. Persoonlijk denk ik dat de oorzaak elders ligt...

Wel opletten, dat als u uw macbook opnieuw installeert, dat u geen mail-data en/of bestanden kwijt raakt !

bburgg

Level 14
  • 926Posts
  • 99Oplossingen
  • 233Likes

Zijn er geen andere computers (Windows) in gebruik in je omgeving. Familieleden? Ook geen eigen servers in je netwerk?

Sluijsm
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

dank voor je antwoord bburgg, maar ik heb geen andere PC's die gebruik maken van ziggo mail. 
Ik kan inmiddels wel de melding reproduceren ( denk ik) : als ik Outlook handmatig de mail laat ophalen, verschijnen er meldingen in het " notificatiescherm". van Outlook, met deze meldingen :

4.2.0 SMTP609 Too many virus emails from your user *@upcmail.nl in the last hour, met daarachter het message id en mijn ip adres. 

Beetje raar is ook dat als je googlet op die foutmelding, je heel weinig ( geen eigenlijk) hits ziet. 

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5852Likes

Vreemd dat er geen virus wordt gevonden.

Helaas weet ik erg weinig van Apple producten, dus kan u verder niet helpen.

Dat de virus melding verschijnt als u Outlook opent, is natuurlijk natuurlijk te verwachten, de reden waarom Ziggo nu uw mail blokkeert.

Maar misschien kan @Bert u helpen, hij weet alles van Outlook.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77244Posts
  • 5244Oplossingen
  • 22907Likes

Ik heb ook geen idee van Apple producten en heb begrepen dat Outlook wezenlijk anders werkt op een Apple dan op een Android of Windows.

Heb je ergens IOT of andere apparatuur op je netwerk aangesloten staan via wifi of ethernet?

Of gebruik je als afzender een ander emailadres dan tot de domeinen van Ziggo behoren?

Havanna

Level 17
  • 3387Posts
  • 123Oplossingen
  • 324Likes

@Sluijsm  Kun je het ook eens met apple mail proberen?

Sluijsm
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

dat is wel een goeie..  ga ik proberen ( en start Outlook niet op) 

Bedankt

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 676Posts
  • 66Oplossingen
  • 288Likes

Dag @Sluijsm Heb je nog kunnen kijken rondom de Apple mail? We zijn benieuwd naar het verschil!

Sluijsm
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

heb het nu een aantal dagen Outlook niet opgestart ( Spark op mijn telefoon en Apple mail op mijn Mac) en inderdaad gaat dat goed.

Zojuist Outlook op de Mac opgestart, Refresh geklikt en direct verschijnen die meldingen weer ( 4.2.0SMPT609 - too many virus emails from your user) en account wordt direct weer gelocked. Weird...

Oplossing zou dan natuurlijk zijn om Outlook niet meer te gebruiken, maar aan de andere kant zou ik ook wel willen weten hoe dat nu komt. Ga wel eens googlen...

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5852Likes

@Sluijsm  schreef:

...

Zojuist Outlook op de Mac opgestart, Refresh geklikt en direct verschijnen die meldingen weer ( 4.2.0SMPT609 - too many virus emails from your user) en account wordt direct weer gelocked..

Het probleem zit dus in Outlook. Misschien zit daar een besmette mail in of staat er b.v. een macro in, welke junk stuurt.

Let wel op, dat als u het betreffende Outlook account en/of mailbox op die pc verwijderd, dat u ook alle mail daarvan kwijt raakt. Of u moet een 'leave copy on server' aan hebben staan, dan staan de mail ook nog op de Ziggo webserver.

Sluijsm
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ik snap je denkwijze, maar in principe heeft Apple mail dezelfde mails als Outlook. Macro's en rules had ik al verwijderd in Outlook. 

Ik ga op zoek naar een oorzaak, maar voor nu ben ik geholpen

Bedankt., 

Marcel

Havanna

Level 17
  • 3387Posts
  • 123Oplossingen
  • 324Likes

Volgens mij, en wat ik zo lees op verschillende fora, is Outlook gewoon stuk.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic