1
Vraag
2
Reacties
Espey

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

storing door aansluiten switch

Alsmaar een storing als ik een switch verbind aan mijn Gigabox

Sinds begin maart heb ik een Gigabox aangevraagd en ben reuze blij met het snelle internet. Nou is er wel een probleem bijgekomen en als ik het probeer uit te leggen kan ik er niet echt mee geholpen worden, dus hopelijk zijn er wat experts die mijn vraag kunnen beantworden en mij tips kunnen geven.

Mijn Gigabox staat in de meterkast, die wil ik doorverbinden met een internetkabel wat 1000Mbps aankan naar mijn switch: https://www.tp-link.com/nl/home-networking/gigabit-port-switch/tl-sg105/ (recentelijk gekocht omdat ik dacht dat het aan mijn oude switch lag), en vanuit de switch gebruik ik twee internetkabels dat in 2 computers gaan. Dus, vanuit gigabox met internetkabel naar de switch -> vanuit de switch 2 internetkabels die worden verbonden met de 2 pc's.

Ik heb dan 9 van de 10 keer meteen verbinding maar als ik de apparaten vaker opnieuw opstart onstaat er een storing. Door deze storing heb ik geen internet meer dus mijn bekabelde apparaten hebben geen internetverbinding meer en mijn wifi stopt er ook mee. Ik kan dan ook alleen maar YouTube openen op mijn  pc's en dat heb ik dus zitten googlen. Volgens vele forums moest ik mijn internet instellingen aanpassen voor op mijn pc's en de internet browser dat ik gebruik, maar dat heeft dus ook niet geholpen. Dus niet een hele trage verbinding maar gewoon helemaal geen internet/wifi (behalve YouTube voor op mijn computer).

Maar de storing is er dus heel vaak en ook best frustrerend na 8 maanden. Hiervoor maakte ik gebruik van een router bij ziggo dat max 300/Mbps aankon en heb daar nooit problemen mee gehad met het verbinden van een switch. Ik maakte zelfs gebruik van 2 switches die elkaar verlengde, dat zou ik nu niet eens durven te proberen.

Hopelijk heb ik het duidelijk verwoordt en kan er iemand met meer verstand mij hiermee helpen, want ik baal er wel echt enorm van dat dit probleem na veel bellen/opzoeken niet verholpen is.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.

Level 16
  • 1480Posts
  • 82Oplossingen
  • 762Likes

Ik lees net dit nog eens opnieuw:

"ik heb enkel 1 internetkabel verbonden vanuit de router direct naar mijn computer en dan heb ik dit probleem niet (maar dan kan ik dus de 2de computer niet aanlsuiten met een internetkabel omdat er maar 1 kabel vanuit de meterkast in de kamer kan getrokken worden)."

Een andere oorzaak van het euvel kan zijn als de router in bridgemode staat. Dat zou een moderator kunnen controleren maar is ook te zien aan het ip adres als er maar 1 pc is aangesloten en de storing zich niet voor doet. Dan zou je geen 192.168.178.x ip hebben maar bijv. een 84.xx.xx.xx of een ander extern ip.

In dat geval even de helpdesk vragen het modem in routermode te zetten.

Bekijk in context

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1295Posts
  • 203Oplossingen
  • 503Likes

Hallo @Espey , fijn dat je zoveel hulp krijgt op onze Community wanneer je tegen dit probleem aanloopt.

@Richard G. sloeg de spreekwoordelijke spijker wel op z`n kop. Je modem staat namelijk in bridge.

Zo te zien is het alweer enkele dagen wat rustig in dit topic. Mocht je nog steeds tegen dit probleem aanlopen, laat het dan gerust weten door in dit topic te reageren. @puppie heeft ook een goede vraag gesteld.

Onze Community leden zitten voor je klaar. 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Richard G.

Level 16
  • 1480Posts
  • 82Oplossingen
  • 762Likes

Er kunnen een aantal oorzaken voor zijn.

De kabels die je gebruikt hebt, zijn die gekocht of zelf pluggen op gezet?

Je schrijft dat er soms helemaal geen internet verbinding is, zelfs geen wifi. Dit komt eigenlijk bijna uitsluitend voor als er een ip conflict op je netwerk is. Dat zou betekenen dat er vermoedelijk een van je computers hetzelfde ip adres heeft of krijgt (dat laatste gebeurt normaliter niet) van het modem.

Of een ander apparaat (evt. ook op wifi) waarvan je een ip adres vast hebt ingegeven.

Wat ook kan zijn dat beide computers dezelfde naam hebben. Normaliter geeft dat wel een storing maar niet zo'n grote.

Nog een andere oorzaak kan een switch zijn die niet lekker is. Bij een nieuw apparaat komt dat vrij zelden voor maar zoiets als een DOA (death on arrival) bestaat echter wel.

Ik zie dat je de vraag al op meerdere forums gesteld heb, maar er staan geen links bij dus we kunnen niet zien wat je al geprobeerd hebt.

Wat ik zou doen is alle computers starten en als het probleem zich voor doet een command prompt openen en dan dit commando geven:

ipconfig

Een ipconfig /all is niet perse nodig. Dit op alle pc's doen en dan kijken wat de ip adressen zijn.

Controlleer ook de namen van de pc's. Niet dat er eentje PC-1 heet en de ander ook PC-1.

Ik weet niet of je een vriend of kennis hebt die een switch heeft die je tijdelijk even zou kunnen proberen om uit te kunnen sluiten dat het door de switch veroorzaakt wordt.

Pasi

Level 18
  • 8075Posts
  • 446Oplossingen
  • 4253Likes

Hallo,

wel een vreemd probleem ! Juist dat e.a.a. in het begin wel werkt, maar na een herstart niet meer werkt, maakt het moeilijk.

De door u gekochte switch is prima en zou zonder problemen moeten werk. Juist

Het eerste wat ik zou doen, is de Ziggo box herstarten ( uit/aan ). Mocht dat niet helpen, dan misschien eens een andere poort op de Ziggo box gebruiken om de switch aan te sluiten.

Espey
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor uw reactie!

Misschien handig geweest om inderdaad alles te melden wat al is geprobeerd, dus dat ga ik nu proberen te vertellen.

Ik heb de internet kabels (dit zijn CAT6 S/FTP Network cables RJ45 male to RJ45 male) in verschillende porten gedaan om te kijken of het lag aan een port in de router maar hetzelfde probleem kwam telkens naar boven, alle apparaten die verbonden zijn met de router hebben verschillende namen en geen is dubbel, tot nu toe heb ik 4 switches geprobeerd (2 oude switches en 2 nieuwe) en ze gaven allemaal hetzelfde probleem, ik heb enkel 1 internetkabel verbonden vanuit de router direct naar mijn computer en dan heb ik dit probleem niet (maar dan kan ik dus de 2de computer niet aanlsuiten met een internetkabel omdat er maar 1 kabel vanuit de meterkast in de kamer kan getrokken worden).

De IP's checken heb ik nog niet gedaan en dat ga ik maar eens proberen.

Als er nog meerdere mogelijkheden zijn waardoor deze storing ontstaat hoor ik het graag!

Richard G.

Level 16
  • 1480Posts
  • 82Oplossingen
  • 762Likes

Als het probleem bij andere switches ook is dan moet het vrijwel zeker aan de ip's liggen. Ben benieuwd.

Richard G.

Level 16
  • 1480Posts
  • 82Oplossingen
  • 762Likes

Ik lees net dit nog eens opnieuw:

"ik heb enkel 1 internetkabel verbonden vanuit de router direct naar mijn computer en dan heb ik dit probleem niet (maar dan kan ik dus de 2de computer niet aanlsuiten met een internetkabel omdat er maar 1 kabel vanuit de meterkast in de kamer kan getrokken worden)."

Een andere oorzaak van het euvel kan zijn als de router in bridgemode staat. Dat zou een moderator kunnen controleren maar is ook te zien aan het ip adres als er maar 1 pc is aangesloten en de storing zich niet voor doet. Dan zou je geen 192.168.178.x ip hebben maar bijv. een 84.xx.xx.xx of een ander extern ip.

In dat geval even de helpdesk vragen het modem in routermode te zetten.

puppie

Level 16
  • 2284Posts
  • 59Oplossingen
  • 917Likes

Gebruik je een eigen router achter de router van ziggo?

En ik zie nog geen antwoord op de vraag of je de kabels compleet hebt gekocht of dat je zelf de connectors er aan hebt gezet.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1295Posts
  • 203Oplossingen
  • 503Likes

Hallo @Espey , fijn dat je zoveel hulp krijgt op onze Community wanneer je tegen dit probleem aanloopt.

@Richard G. sloeg de spreekwoordelijke spijker wel op z`n kop. Je modem staat namelijk in bridge.

Zo te zien is het alweer enkele dagen wat rustig in dit topic. Mocht je nog steeds tegen dit probleem aanlopen, laat het dan gerust weten door in dit topic te reageren. @puppie heeft ook een goede vraag gesteld.

Onze Community leden zitten voor je klaar. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic