Vraag
Reacties
Oplossing
BKoekkoek
Level 2

smtp.ziggo.nl opnieuw ingesteld op poort 587. Werkt niet.

Sinds een paar dagen kan ik geen uitgaande mail via smtp.ziggo.nl poort 587 meer versturen. Alle huidige instellingen gecontroleerd. Lijken ok. Ook het stappenplan via de website van ziggo gebruikt. Probleem blijft. Gebruik wel een oude Outlook (2003) maar mijn buurman heeft hetzelfde probleem met Outlook 2013. Heeft iemand een oplossing (misschien niet goed gezocht maar kon geen oplossing op het forum vinden) Alvast bedankt.

0 Kudos
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.
Level 16

Outlook 2003 ondersteund geen TLS 1.2 dat klopt en ook geen moderne authenticatie. Is ook niet aan te zetten. In feite zou misschien wel nog SSL op poort 465 kunnen werken dan.
Bij mijn weten werkt Ziggo nog altijd via TLS 1.0 en/of 1.1.


Maar 2013 werkt wel met TLS 1.2 en daarin kun je wel moderne authenticatie (oAuth2) activeren via het register.


Als het tot een paar dagen geleden gewerkt heeft lijkt het me toch in eerste instantie niet aan Outlook te liggen.

Bekijk in context

BKoekkoek
Level 2
Topicstarter

Bedankt voor de snelle reactie.

Heb bij Outlook 2003 een oplossing gevonden. Poort 465 werkt prima.

Volgende link hielp: 

https://www.windowshelp.nl/0x800ccc7d/index.html

 

Met de volgende aanwijzing:

 

Het coderingspoortnummer voor SSL/TLS is eigenlijk 465 en niet 587, maar
Outlook 2003 zou ook STARTTLS moeten ondersteunen, welke op poort 587 werkt.
STARTTLS is een commando voor het upgraden van een niet-gecodeerde
verbinding naar een gecodeerde verbinding. De oudste versie van Outlook 2003,
Service Pack 1, heeft echter enkele problemen met STARTTLS. Dus de
oplossing voor dit probleem is ofwel om uw Outlook ( Office ) te upgraden, of om
het poortnummer in te stellen op 465 ( met SSL-codering aangevink ) en niet op
poortnummer 587.

Oplossing
SMTP-poort 587 gewijzigd in: 465 in Outlook 2003, zie
het scherm hieronder. Daarna werkte het versturen van e-mail via een
beveiligde verbinding weer in Outlook 2003.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
Richard G.
Level 16

Outlook 2003 kan een probleem opleveren. Voor Outlook 2013 is er een oplossing eventueel beschikbaar. Maar ondanks dat het probleem hetzelfde lijkt, kan het toch een heel ander probleem zijn.

 

1.) Kun je eens wat schreenshots plaatsen van je account instellingen.

Algemene tabblad ook even, dan bij "meer instellingen" de tabbladen "server voor uitgaande mail" en "geavanceerd". Dus als het goed is 3 screenshots. Even je email adres voor @Ziggo.nl maskeren en ook je wachtwoord.

Dat is eventueel gemakkelijk te doen met een programma a;s picpick maar volgens mij ook met de "knippen en aantekenen" app in Windows 10.


2.) Is het euvel alleen bij mail naar Ziggo?

 

3.) Werkt alles wel gewoon via Ziggo webmail?

 

4.) Soms wordt uitgaande mail geblokkeerd bij spam. In dat geval wil het nogal eens helpen het mail wachtwoord te wijzigen en opnieuw te proberen.

 

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Er zijn vandaag ook wat storingen met de mail, gezien de meldingen op dit forum.

Het wisselt nogal, bij mij vanmiddag en daarna weer goed, bij anderen weer later met andere foutmeldingen die na een poosje weer in orde waren.

 

Heb je onderstaande instellingen gebruikt voor de verzendende mail in Outlook 2013?

Maar Outlook 2003 lijkt vrijwel hetzelfde te zijn met de instellingen?

Let even niet op de IMAP instellingen als je POP gebruikt, voor beiden zijn de verzendende instellingen hetzelfde.

 

Kijk voor alle zekerheid deze instellingen nog even na als het al een paar dagen duurt, want dat lijkt iets anders te zijn: 

 

IMAP-, POP-, SMTP-instellingen | Klantenservice | Ziggo

 

Uitgaande serverinstellingen

  • server: smtp.ziggo.nl
  • serverpoort: 587
  • type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
  • verificatie vereist: ja
  • gebruikersnaam: volledig e-mailadres
  • wachtwoord: je e-mailwachtwoord
jansmarcel
Level 16

Kleine aanvulling op het lijstje van Bert voor "type versleuteling" Bij het programma outlook (vanaf versie 2007) kan het ook een handige optie zijn om voor "automatisch" te kiezen.

efok
Level 17

Dikke kans dat outlook 2003 niet de juiste TLS versie aan boord heeft. Het progsel is bijna 20 jaar oud....

Richard G.
Level 16

Outlook 2003 ondersteund geen TLS 1.2 dat klopt en ook geen moderne authenticatie. Is ook niet aan te zetten. In feite zou misschien wel nog SSL op poort 465 kunnen werken dan.
Bij mijn weten werkt Ziggo nog altijd via TLS 1.0 en/of 1.1.


Maar 2013 werkt wel met TLS 1.2 en daarin kun je wel moderne authenticatie (oAuth2) activeren via het register.


Als het tot een paar dagen geleden gewerkt heeft lijkt het me toch in eerste instantie niet aan Outlook te liggen.

Richard G.
Level 16

Oh, ik lees net dat er ook vandaag weer storingen zijn met de mail. Zou ook nog eens oorzaak kunnen zijn. Paar dagen geleden gebeurden er ook al van die vage dingen met de mail.

BKoekkoek
Level 2
Topicstarter

Bedankt voor de snelle reactie.

Heb bij Outlook 2003 een oplossing gevonden. Poort 465 werkt prima.

Volgende link hielp: 

https://www.windowshelp.nl/0x800ccc7d/index.html

 

Met de volgende aanwijzing:

 

Het coderingspoortnummer voor SSL/TLS is eigenlijk 465 en niet 587, maar
Outlook 2003 zou ook STARTTLS moeten ondersteunen, welke op poort 587 werkt.
STARTTLS is een commando voor het upgraden van een niet-gecodeerde
verbinding naar een gecodeerde verbinding. De oudste versie van Outlook 2003,
Service Pack 1, heeft echter enkele problemen met STARTTLS. Dus de
oplossing voor dit probleem is ofwel om uw Outlook ( Office ) te upgraden, of om
het poortnummer in te stellen op 465 ( met SSL-codering aangevink ) en niet op
poortnummer 587.

Oplossing
SMTP-poort 587 gewijzigd in: 465 in Outlook 2003, zie
het scherm hieronder. Daarna werkte het versturen van e-mail via een
beveiligde verbinding weer in Outlook 2003.

BKoekkoek
Level 2
Topicstarter

Nu nog het probleem voor Outlook 2013 van mijn buurman oplossen.

Ik heb telefonisch contact met Ziggo gehad om het probleem te melden (hulp geven ze niet voor de mail). Ze kenden het probleem niet en er waren op dat moment geen problemen met de mail.

0 Kudos
efok
Level 17

SSL is echt antiek. Ondersteunt Ziggo dat echt nog? Wist ik niet…

SSL is al lang deprecated net sls TLS 1.0 en 1.1

0 Kudos
Richard G.
Level 16

"SSL is echt antiek."

Hoe kom je op dat idee?

Volgens mij vergis jij je ergens mee.


SSL is nog altijd volop in gebruik en zeer zeker niet deprecated. SSL wordt nog altijd hoofdzakelijk (en ook steeds meer) gebruikt voor websites.

Aangezien er door Letsencrypt gebruik gemaakt kan worden van ssl_sni en mail_sni kan SSL ook weer meer gebruikt worden via poort 465.

Bij pop3s is SSL ook nog altijd vereist kijk bijvoorbeeld maar eens bij de Gmail instellingen.

https://support.google.com/mail/answer/7104828?hl=nl

 

Het is wel zo dat bij SMTP tegenwoordig eerder (Start)TLS dan SSL gebruikt wordt, maar het is nog altijd vol in gebruik. Niks antiek.

Overigens is TLS 1.0 en 1.1 nog niet zo lang deprecated hoor. Dat is net pas een jaartje.

 

0 Kudos
Richard G.
Level 16

"Heb bij Outlook 2003 een oplossing gevonden. Poort 465 werkt prima."

Dacht ik al. Stond ook in mijn vorige reactie genoemd om te proberen. 😉

BKoekkoek
Level 2
Topicstarter

Dat zie ik, nog bedankt!