rborgt

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Scan-to-mail werkt niet meer

Beste,

 

Vandaag merkte ik dat de scan-to-mail functie niet meer  werkt met mijn multifunction scanner/printer naar een e-mail adres via een ziggo e-mail server. Ik heb een EPSON Workforce WF-7710

 

Deze functie heeft altijd gewerkt. Ik had hem nu enkele maanden niet meer gebruikt.  Toen ik deze functie vandaag weer gebruikte kreeg ik een foutmelding: de verbinding met de e-mail server mislukt. Nadat ik alle instellingen had gecontroleerd, zocht op op dit forum.

 

Ik zag dezelfde klacht op deze thread: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Poortforwarding-voor-scan-to-email/td-p/972143

Thread gestart door @Arno4 

Ik zag reacties van @Steefb , @efok en @Rikst  

 

Ik heb de aangeboden suggesties opgevolgd (port gewijzigd van 25 naar 587) en tevens de andere instellingen nagelopen.  Het werkt nog steeds niet. 😞

 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/serverinstellingen

Uitgaande serverinstellingen
server: smtp.ziggo.nl
serverpoort: 587
type versleuteling: STARTTLS, TLS of SSL
verificatie vereist: ja
gebruikersnaam: volledig e-mailadres
wachtwoord: je e-mailwachtwoord

 

Met en zonder authificatie geprobeerd. (POP3 en SMTP)

Beide manieren lukt niet. 

 

Wie kan mij helpen??

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
rborgt
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Update:

Ik heb ondertussen verder gezocht of ik de "certificate validatie" kan uitzetten. 

Dat bleek te kunnen als ik de printer via "Epson Web Config" benader. Dat is zo te zien een advanced/administrator toegang waarin je de hele printer kan monitoren en instellen.  Het is even zoeken daar, maar ik zag bij menu Netwerk > E-mailserver ergens een vinkje staan achter certificaatvalidatie. Ik heb dat uit gezet.

 

Nu werkt het weer, met de settings van "optie 2" in mijn bericht hierboven. Dank voor het meedenken!

Bekijk in context

7 Reacties 7
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23566Posts
  • 1049Oplossingen
  • 7483Likes

Misschien de Printer even opnieuw verbinden met je modem, dit kan je via de WPS optie doen, of via wifi instellingen op de printer. Dan zal ie het zekers weer doen.

 

Laat maar weten als het lukt of niet, dan help ik je graag verder. 😊

Gerr_it

Level 6
  • 112Posts
  • 17Oplossingen
  • 42Likes

Hi,

Heb je het zo ingesteld:

 

Email Server Settings

Authentication Method : SMTP AUTH
Authenticated Account : uw emailadres van Ziggo
Authenticated Password : uw emailwachtwoord van Ziggo
Sender's Email Address : uw emailadres van Ziggo
SMTP Server Address : smtp.ziggo.nl
SMTP Server Port Number: 465
Secure Connection : SSL/TLS
Certificate Validation : Disable
POP3 Server Address : leeg laten
POP3 Server Port Number: leeg laten

 

Groet,

Gerr_it

rborgt
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie!  De printer is via een LAN kabel verbonden met mijn thuis netwerk. Ik heb gisteren zowel de WIFI als LAN uitgetest door te switchen, en beide verbindingen werken goed.  De fout mbt scan-to-mail blijft bestaan.

rborgt
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie!

 

NB: bovenstaande portnummer wijkt af van de ziggo site. Ik had 587 staan bij SMTP port nummer. 

Ik heb nu bovenstaande settings ingevuld, maar het probleem blijft helaas.

(Mijn printer lijkt het overigens niet toe te staan dat ik pop3 gegevens leeg laat. hij geeft dan ook een foutmelding.)

rborgt
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@Gerr_it  en @Dave!  Voor de volledigheid: Ik heb het volgende geprobeerd op mijn printer:

 

optie 1: "POP voor SMTP" met deze instellingen:

Authenticated Account : uw emailadres van Ziggo
Authenticated Password : uw emailwachtwoord van Ziggo
Sender's Email Address : uw emailadres van Ziggo
SMTP Server Address : smtp.ziggo.nl
SMTP Server Port Number: 465
POP3 Server Address : pop.ziggo.nl
POP3 Server Port Number: 995

Resultaat is foutmelding: "communicatiefout pop3-server. controleer: netwerkinstellingen"

 

optie 2: "SMTP-AUTH" met deze instellingen:

Authenticated Account : uw emailadres van Ziggo
Authenticated Password : uw emailwachtwoord van Ziggo
Sender's Email Address : uw emailadres van Ziggo
SMTP Server Address : smtp.ziggo.nl
SMTP Server Port Number: 465
Secure Connection : SSL/TLS
POP3 Server Address : pop.ziggo.nl
POP3 Server Port Number: 995

Resultaat is foutmelding: "De verbinding met de server is niet vertrouwd. Controleer CA-certificaat op Epson Web Config."

 

Ik krijg overigens dezelfde resultaten als ik port 587 gebruik.

Ik heb geen optie om "Certificate Validation : Disable" in te vullen zo lijkt.

 

Help?

rborgt
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Update:

Ik heb ondertussen verder gezocht of ik de "certificate validatie" kan uitzetten. 

Dat bleek te kunnen als ik de printer via "Epson Web Config" benader. Dat is zo te zien een advanced/administrator toegang waarin je de hele printer kan monitoren en instellen.  Het is even zoeken daar, maar ik zag bij menu Netwerk > E-mailserver ergens een vinkje staan achter certificaatvalidatie. Ik heb dat uit gezet.

 

Nu werkt het weer, met de settings van "optie 2" in mijn bericht hierboven. Dank voor het meedenken!

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23566Posts
  • 1049Oplossingen
  • 7483Likes

Pop kan je beter door IMAP vervangen hieronder beide instellingen

Maar waarom moet een e-mail op een printer ingesteld worden, die begrijp ik niet helemaal, als je de Wifi en het wachtwoord invoert dan moet ie ook werken.

 

Schermafbeelding 2020-10-18 om 11.30.35.pngSchermafbeelding 2020-10-13 om 14.36.55.png

Uitgelicht topic