1
Vraag
2
Reacties
Siem3

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

router instellingen voor opentherm protocol

De combinatie van Tado thermostaat en een Nefit economy HRC24 blijkt niet meer juist te werken.

De slimme thermostaat en de internet bridge geven beide aan dat ze verbonden zijn.

Bij de Nefit cv is een extra adapter voorzien om het opentherm protocol te ondersteunen, echter de status led (blauw) geeft aan het protocol te erkennen maar data overdracht lukt niet waardoor de led geen groene status krijgt. uit een ander forum zag ik de suggestie om poort 5222 en 5223 open te zetten. 

welke instellingen zijn er nodig in de router ?

 weet iemand de oplossing.

16 Reacties 16
Meldingen
Aan Uit
puppie

Level 17
  • 2994Posts
  • 76Oplossingen
  • 1208Likes

@Siem3 heeft het al wel gewerkt?

Zo ja wat is er dan gewijzigd in jouw configuratie.

Siem3
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het heeft altijd gewerkt . na werkzaamheden aan het elektra door liander heb ik een dag zonder stroom gezeten daarna zijn de problemen ontstaan. vermoedelijk herstart van het modem/router met mogelijk een update.

 

puppie

Level 17
  • 2994Posts
  • 76Oplossingen
  • 1208Likes

Jij praat over internet bridge. Is dat de adapter?
Een dag zonder stroom dan zou het externe ip adres misschien gewijzigd zijn.
Hoe benader jij deze apparaten via een app op de telefoon of....
Zie je in het modem/router van zigge bij de aangesloten apparaten deze wel?

Weet jij hoe je in het modem kunt komen?

Siem3
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb beide, ik zie in de router het ip adres van Tado. Ja ik kan in de router inloggen.

Ik benader via de Tado app omdat daar meer info en sturing is. 

puppie

Level 17
  • 2994Posts
  • 76Oplossingen
  • 1208Likes

En in de app gebruik je het externe ip adres om verbinding te maken?
Zo ja is dat niet gewijzigd door een dag stroomloos.

Siem3
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb de bridge nu direct op de router aangesloten en heeft hetzelfde ipadres.

Deze zat eerst via een switch. 

Het vreemde is dat de adapter die tussen de ketel en thermostaat zit wel de verbinding en het protocol (open therm) herkend maar geen data krijgt. Op de adapter zou dan de led van blauw naar groen moeten gaan.

Siem3
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb contact gehad met ziggo klanten service reset van modem/router heeft niet geholpen.

Heb al 3 dgn contact met Tado maar zij komen er dus niet. Weet iemand een specialist van Tado   nefit en router instellingen mochten die nodig zijn.

Jos P

Level 9
  • 243Posts
  • 15Oplossingen
  • 107Likes

@Siem3ik been gen specialist van Tado of Nefit. Eigenlijk geen specialist in wat dan ook, maar met wat gezond boerenverstand en google kom je ook een heel eind 😉.

 

Maar zoals @puppie al suggereerde, is je ziggo modem 1 dag uit geweest. Hierdoor kan het zijn dat deze een nieuw IP-adres heeft gekregen. In dit ouder topic https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Tado-Bridge-icm-Ziggo-Connectbox-Giga/td-p/949038

staat dat er voor Tado een portforwarding regel is aangemaakt om deze van buiten het eigen netwerk te kunnen benaderen. Dat impliceert automatisch dat in de Tado app een IPadres ingevoerd moet zijn waar hij naar kijkt om te connecteren. Deze moet overeenkomen met het nieuwe IPadres van je modem.

 

 

Siem3
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie, logisch, ik ga het e.e.a checken, wel raar dat Tado hier zelf niet mee komt na 3 dgn.🤔

puppie

Level 17
  • 2994Posts
  • 76Oplossingen
  • 1208Likes

@Siem3  deze regel geeft aan dat het interne ip adres gelijk is gebleven. Ik heb de bridge nu direct op de router aangesloten en heeft hetzelfde ipadres.

Maar is het externe ipadres hetzelfde gebleven, waarschijnlijk gaat het daar fout.

Siem3
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik begrijp je niet helemaal, 

Is het interne ip adres het adres vd bridge die rechtstreeks op de router is aangesloten ?

Is het externe adres het adres vd thermostaat welke via WiFi communiceert?

Kan ook zijn een ipadres wat unknown aangeeft.

Wat ook opvalt is dat de tracé route vh Tado adres geen reactie geeft .

puppie

Level 17
  • 2994Posts
  • 76Oplossingen
  • 1208Likes

@Siem3 extern is het adres welke jij van ziggo krijgt. bijvoorbeeld 82.367.12.102

Intern zal het bijvoorbeeld 192.168.178.15 zijn.

 

 

 

Siem3
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik begrijp het maar het ip adres is niet bindend en van belang. Het is geen vast adres nml en ook niet zo geconfigureerd. Het enige wat vast is zijn de Mac adressen. TADO zegt hier ook niets over anders zouden ze dat toch wel weten neem ik aan.

Ik zal eens de netwerk sniffer gebruiken en kijken welk extern adres gebruikt wordt.  

Eddie75

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Siem3  schreef:

Ik heb de bridge nu direct op de router aangesloten en heeft hetzelfde ipadres.

Deze zat eerst via een switch. 

Het vreemde is dat de adapter die tussen de ketel en thermostaat zit wel de verbinding en het protocol (open therm) herkend maar geen data krijgt. Op de adapter zou dan de led van blauw naar groen moeten gaan.

Wat is het merk en type van die bridge?

Siem3
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tado bridge V3+

Eddie75

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Siem3  schreef:

Tado bridge V3+


Ok. Maar die zit niet rechtstreeks aan de ketel verbonden. Als ik een beetje google, dan heeft dit dingetje maar 2 aansluitingen. 1 voor de stroom. En een netwerk aansluiting.

 

U heeft op de ketel eerst een adapter zitten om die ketel te laten praten in OpenTherm protocol. Vanaf deze adapter loopt een 2 aderig kabeltje naar de thermostaat. Klopt dat?

 

De thermostaat is ook verbonden met netwerk. De bridge ook. 

 

De app op uw smartphone verbind met de bridge. De bridge maakt dan weer connectie met de thermostaat. 

 

OpenTherm is een signaal op een 2 aderig kabeltje tussen adapter op ketel en thermostaat. Het gaat niet over het netwerk. En het heeft ook niets te maken met de router.

 

Kunt u op de thermostaat zelf de ketel nog bedienen? Dus warmer of kouder zetten?

 

Of is de ketel zo dood als een pier en zit u nu in een koud huis?