De combinatie van Tado thermostaat en een Nefit economy HRC24 blijkt niet meer juist te werken.
De slimme thermostaat en de internet bridge geven beide aan dat ze verbonden zijn.
Bij de Nefit cv is een extra adapter voorzien om het opentherm protocol te ondersteunen, echter de status led (blauw) geeft aan het protocol te erkennen maar data overdracht lukt niet waardoor de led geen groene status krijgt. uit een ander forum zag ik de suggestie om poort 5222 en 5223 open te zetten.
welke instellingen zijn er nodig in de router ?
weet iemand de oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Siem3 heeft het al wel gewerkt?
Zo ja wat is er dan gewijzigd in jouw configuratie.
Het heeft altijd gewerkt . na werkzaamheden aan het elektra door liander heb ik een dag zonder stroom gezeten daarna zijn de problemen ontstaan. vermoedelijk herstart van het modem/router met mogelijk een update.
Jij praat over internet bridge. Is dat de adapter?
Een dag zonder stroom dan zou het externe ip adres misschien gewijzigd zijn.
Hoe benader jij deze apparaten via een app op de telefoon of....
Zie je in het modem/router van zigge bij de aangesloten apparaten deze wel?
Weet jij hoe je in het modem kunt komen?
Ik heb beide, ik zie in de router het ip adres van Tado. Ja ik kan in de router inloggen.
Ik benader via de Tado app omdat daar meer info en sturing is.
En in de app gebruik je het externe ip adres om verbinding te maken?
Zo ja is dat niet gewijzigd door een dag stroomloos.
Ik heb de bridge nu direct op de router aangesloten en heeft hetzelfde ipadres.
Deze zat eerst via een switch.
Het vreemde is dat de adapter die tussen de ketel en thermostaat zit wel de verbinding en het protocol (open therm) herkend maar geen data krijgt. Op de adapter zou dan de led van blauw naar groen moeten gaan.
Heb contact gehad met ziggo klanten service reset van modem/router heeft niet geholpen.
Heb al 3 dgn contact met Tado maar zij komen er dus niet. Weet iemand een specialist van Tado nefit en router instellingen mochten die nodig zijn.
@Siem3ik been gen specialist van Tado of Nefit. Eigenlijk geen specialist in wat dan ook, maar met wat gezond boerenverstand en google kom je ook een heel eind 😉.
Maar zoals @puppie al suggereerde, is je ziggo modem 1 dag uit geweest. Hierdoor kan het zijn dat deze een nieuw IP-adres heeft gekregen. In dit ouder topic https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Tado-Bridge-icm-Ziggo-Connectbox-Giga/td-p/949038
staat dat er voor Tado een portforwarding regel is aangemaakt om deze van buiten het eigen netwerk te kunnen benaderen. Dat impliceert automatisch dat in de Tado app een IPadres ingevoerd moet zijn waar hij naar kijkt om te connecteren. Deze moet overeenkomen met het nieuwe IPadres van je modem.
Dank voor je reactie, logisch, ik ga het e.e.a checken, wel raar dat Tado hier zelf niet mee komt na 3 dgn.🤔
@Siem3 deze regel geeft aan dat het interne ip adres gelijk is gebleven. Ik heb de bridge nu direct op de router aangesloten en heeft hetzelfde ipadres.
Maar is het externe ipadres hetzelfde gebleven, waarschijnlijk gaat het daar fout.
Ik begrijp je niet helemaal,
Is het interne ip adres het adres vd bridge die rechtstreeks op de router is aangesloten ?
Is het externe adres het adres vd thermostaat welke via WiFi communiceert?
Kan ook zijn een ipadres wat unknown aangeeft.
Wat ook opvalt is dat de tracé route vh Tado adres geen reactie geeft .
@Siem3 extern is het adres welke jij van ziggo krijgt. bijvoorbeeld 82.367.12.102
Intern zal het bijvoorbeeld 192.168.178.15 zijn.
Ik begrijp het maar het ip adres is niet bindend en van belang. Het is geen vast adres nml en ook niet zo geconfigureerd. Het enige wat vast is zijn de Mac adressen. TADO zegt hier ook niets over anders zouden ze dat toch wel weten neem ik aan.
Ik zal eens de netwerk sniffer gebruiken en kijken welk extern adres gebruikt wordt.
@Siem3 schreef:Ik heb de bridge nu direct op de router aangesloten en heeft hetzelfde ipadres.
Deze zat eerst via een switch.
Het vreemde is dat de adapter die tussen de ketel en thermostaat zit wel de verbinding en het protocol (open therm) herkend maar geen data krijgt. Op de adapter zou dan de led van blauw naar groen moeten gaan.
Wat is het merk en type van die bridge?
Tado bridge V3+
@Siem3 schreef:Tado bridge V3+
Ok. Maar die zit niet rechtstreeks aan de ketel verbonden. Als ik een beetje google, dan heeft dit dingetje maar 2 aansluitingen. 1 voor de stroom. En een netwerk aansluiting.
U heeft op de ketel eerst een adapter zitten om die ketel te laten praten in OpenTherm protocol. Vanaf deze adapter loopt een 2 aderig kabeltje naar de thermostaat. Klopt dat?
De thermostaat is ook verbonden met netwerk. De bridge ook.
De app op uw smartphone verbind met de bridge. De bridge maakt dan weer connectie met de thermostaat.
OpenTherm is een signaal op een 2 aderig kabeltje tussen adapter op ketel en thermostaat. Het gaat niet over het netwerk. En het heeft ook niets te maken met de router.
Kunt u op de thermostaat zelf de ketel nog bedienen? Dus warmer of kouder zetten?
Of is de ketel zo dood als een pier en zit u nu in een koud huis?
Wat je schrijft klopt helemaal.
Met de thermostaat kan ik niets bedienen, ik heb wel warm water maar de verwarming krijgt geen aansturing.
Op de adapter blijft de blauwe led staan ( protocol herkend) maar door geen signaal aansturing geen groene led ( data)
Vreemde is dat je wel de temp kan aflezen in de app.
Is dus echt een tado probleem deze zijn de data aan het analyseren.
@Siem3 schreef:Wat je schrijft klopt helemaal.
Met de thermostaat kan ik niets bedienen, ik heb wel warm water maar de verwarming krijgt geen aansturing.
Op de adapter blijft de blauwe led staan ( protocol herkend) maar door geen signaal aansturing geen groene led ( data)
Vreemde is dat je wel de temp kan aflezen in de app.
Is dus echt een tado probleem deze zijn de data aan het analyseren.
@Siem3Dus de storing zit tussen de ketel en de thermostaat en helemaal niet in het netwerk.
Stomme vraag maar heb je de thermostaat en de ketel al eens opnieuw laten opstarten? Met andere woorden van beide de stekker er eens even uit en er weer in na 1 minuut?
@Jos P schreef:
@Siem3 schreef:Wat je schrijft klopt helemaal.
Met de thermostaat kan ik niets bedienen, ik heb wel warm water maar de verwarming krijgt geen aansturing.
Op de adapter blijft de blauwe led staan ( protocol herkend) maar door geen signaal aansturing geen groene led ( data)
Vreemde is dat je wel de temp kan aflezen in de app.
Is dus echt een tado probleem deze zijn de data aan het analyseren.
@Siem3Dus de storing zit tussen de ketel en de thermostaat en helemaal niet in het netwerk.
Stomme vraag maar heb je de thermostaat en de ketel al eens opnieuw laten opstarten? Met andere woorden van beide de stekker er eens even uit en er weer in na 1 minuut?
Ik heb van alles doorlopen en ook wat jij aangeeft, Tado heeft advies gegeven om alles nog eens aan re sluiten zonder de adapter, en de thermostaat aan te sluiten op de com en no open aansluiting bij de ketel waardoor je de relais aansluiting gebruikt, tevens andere configuratie instellingen gekregen.
Dit moet ik nog even uitproberen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.