1
Vraag
2
Reacties
jw3

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

router achter connectbox. Welke mogelijkheden?

als ik een router achter de connectbox aansluit, werken de overige lan-aansluitingen van de connectbox dan nog en kan ik de wifi dan uitzetten?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het antwoord op beide vragen is ja, echter bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om deze in AP mode te configureren. Andere optie is bridge mode gebruiken, maar daarbij zijn de andere poorten op het modem niet meer bruikbaar voor internet en moet alle apparatuur achter de eigen router aangesloten worden.

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het antwoord op beide vragen is ja, echter bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om deze in AP mode te configureren. Andere optie is bridge mode gebruiken, maar daarbij zijn de andere poorten op het modem niet meer bruikbaar voor internet en moet alle apparatuur achter de eigen router aangesloten worden.

jw3
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hartelijk dank

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@jw3  schreef:

als ik een router achter de connectbox aansluit...


Aanvulling :

router achter router veroorzaakt vaak allerlei vreemde fouten. Tevens hebben beide routers zo hun eigen afgeschermde netwerken, waarbij het niet mogelijk is, om vanaf het ene netwerk naar het andere netwerk te gaan ( b.v. voor printers en shares ).

Heb u meer netwerk aansluitingen nodig, dan is i.p.v. een router achter een router, het beter om een switch achter de router te zetten. Ziggo heeft wel 1 in haar webwinkel. Wilt u meer aansluitingen, dan kan u b.v. een 8 poorts switch kopen.

Wilt u wel een eigen router gebruiken, dan ( zoals hieronder al aangeven ) de ConnectBox in bridge mode laten zetten.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Aanvulling 2:

Wat Pasi zegt hoeft helemaal niet waar te zijn. Ik werk al 20 jaar met router achter router met diverse providers en nooit rare problemen gehad. Het is wel handig als je weet waar je mee bezig bent.

 

Wel zijn er twee aparte netwerken in dat geval. Dat kun je afvangen door de tweede router als switch te configureren (is even wat werk).

Wat ik gedaan heb is beide netwerken laten bestaan, maar een DMZ gezet naar de tweede router zodat die alle verkeer binnen krijgt. Dan heb je nergens last van.

 

Wel is het dan zo dat je op de overige 3 poorten van je Ziggo modem, alleen dingen kunt hangen die wel internet op moeten, maar die niet gezien kunnen worden door het netwerk van de tweede router en omgekeerd.

Hier heb ik bijv. mijn Nextbox op hangen en een AppleTV.

 

Voor de wifi kan een eigen router wel handig zijn. Is dat niet nodig dan is een switch inderdaad een betere oplossing.

 

Bridgemode heeft het nadeel dat je geen Ziggo wifispots meer kunt gebruiken (officieel althans).

En je verliest de poorten op het Ziggo modem ook.

 

Dus als je een beetje weet waar je mee bezig bent is het ook zonder problemen te doen, zowel in router achter router modem met DMZ alsook met de 2de routers als switch geconfigureerd en daar dan de wifi van gebruiken (indien dat de bedoeling was).

 

jw3
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heb Fritz!box 4040 achter connectbox aangesloten en WiFi van connectbox uitgeschakeld. Werkt uitstekend. Allen bedankt voor de reacties. Groet, jw.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Fijn om te lezen. Je kunt de FRITZ!Box wel het beste als IP client configureren, indien dit nu nog niet het geval is. Dit om router achter router c.q. dubbele NAT te voorkomen.

jw3
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oké, nogmaals bedankt

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic