1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pieter-Holland

Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

regelmatig verandering van IPv6 adres

sinds een aantal dagen heb ik nu hier IPv6 in bridge mode draaien.

echter wat ik verwacht had, een eigen "vaste" reeks aan IP adressen te krijgen op IPv6 blijkt niet te kloppen.

in een week tijd heb ik ondertussen al meerdere maken een verandring van het netwerk deel gehad van de /57 die vanuit ziggo geleverd wordt

xx:xx:yy:yy::/57 waar het YY:YY deel al een paar keer veranderd is.

mac adres van de router blijft hetzelfde.

daar veranderd niets aan.

kan mij iemand uitleggen waarom ziggo het /57 netwerk deel zowat om de dag aanpast, dit is voor zover ik kan zien al het 4e netwerk segment wat ik heb.

aangezien ik intern een aantal vlans heb die ik wil voorzien van een eigen ip reeks op IPv6 is dit uitemate vervelend.

het instellen van de USG3 met static IPV6 adressen werkt zo niet.

3 Reacties 3
efok
Expert
Expert
  • 3429Posts
  • 187Oplossingen
  • 1189Likes

Ik heb dit in het begin in fZiggo ook gehad. Na elke reboot had ik een andere prefix. Dat lijkt nu goed te gaan, maar ik reboot de router ook maar zelden. Op mijn Edgerouter zou het volgens berichten op het web zo zijn dat deze bij reboot een DUID genereert. Die is wel van belang voor het verkrijgen van een prefix. Ik heb daarom mijn DUID vastgezet, maar of dat de truc is geweest, weet ik niet zeker. Je kan eens googlen op DUID en USG. Ik weet niet of je dat op de USG kan instellen.

Pieter-Holland
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

DUID kan ik niet gevonden krijgen voor USG3, helaas, niets op het internet wijst daar naar.

als ik het vergelijk met de edge, dan komt het commando ook niet voor op de USG3

Pieter-Holland
topicstarter
Stamgast
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ik heb IPv6 maar weer uitgezet,

heeft meer nadelen op dit moment op mijn netwerk dan voordelen.

het blijkt dat apple homekit met ikea hub en aquara hubs niet meer werken met ipv6 aan.

apple wil vi aipv6 communiceren en de rand apparatuur alleen maar via ip4 en over 2.4mhz

dus, maar weer uitgezet. 😞

ga later wel uitzoeken hoe ik een apart vlan kan maken wat intern en extern op ipv6 kan werken en ipv terwijl andere vlans op ip4 blijven werken.

moet ik alleen mijn hele netwerk voor herstructureren,  nu geen tijd voor.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.