Carla Jacobs

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

"wifi is van niemand"

Aldus de callcenter medewerker van Ziggo. Het signaal is goed tot en met de box (zegt de box) en daarna... tja.

 
We zijn al maanden aan het bellen, de storing is in huis (zegt de box), twee keer een nieuwe splitter, een nieuwe kabel voor de tv, nieuwe kabel voor box. Resultaat: geen verschil. Op een halve meter afstand van de box zegt de wifi assistent "traag internet' en de speedtest geeft 33 als upload snelheid. Als je betaalt voor 300 is dat toch een beetje mager. De box zelf wordt er toch ook een beetje moedeloos van want de wifi valt soms heel even uit. Een paar seconden, je zou het bijna niet merken.
 
Op ons aandringen komt er over een week een monteur, maar misschien kan een deskundige hier alvast meekijken. ik heb wat fotos toegevoegt als er nog meer bij moeten hoor ik dat graag.
21 Reacties 21
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

2 mogelijke oplossingen:

 

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

 

 

 

Kijk ook eens met Wifi Analyzer uit de app stores of de buren op hetzelfde kanaal zitten als jij.

Zet dan een rustiger kanaal vast in je modem.

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Bert,

 

bedankt voor het reageren. Je eerste oplossing maakte me blij.... een paar minuten dan. meteen na de veranderede setting een snelheidstest gedaan en die gaf 97 aan. Nog steeds geen 300, maar beter als 33. Nu is de speed weer terug naar 10. ik heb een app gedownload om te analyseren en die geeft verschillende uitslagen. Het ene moment zijn kanaak 1,2 en 3 goed, het andere moment slecht en wordt 5 Ghz aangeraden (had ik dat maar op meer dan 1 apparaat zucht). Kun jij mij vetellen waar ik het kanaal kan veranderen? 

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

vond dit nog in die app (zie screenshot) het zou de moeite waard kunnen zijn om van kanaal te veranderen...

ok, dat was ook een dooie mus. ik heb gevonden waar ik het kanaal kan veranderen, maar dat gaat  maar tot 13.... Kanaal 2 en 3 geprobeerd maar dat veranderde de signaalsterkte niet

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Je kunt beide Wifi AP aanzetten. Er is geen reden om jezelf te beperken tot de laagste. Als je de Wifi SSID een verschillende naam geeft kun je zelf kiezen met welke je wilt verbinden. 

In de connectbox kun je ook de SSID dezelfde naam geven en optimalisatie aanzetten. Dan kiest je apparaat zelf de sterkste. Ik heb dat echter weer uitgezet omdat hij wel 5G kiest maar daarvan is het bereik slechter waardoor ik uiteindelijk minder snelheid heb.

Maar het kan goed werken als je dicht genoeg bij je modem bent.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Om interferentie met het signaal van buren te voorkomen is het gebruikelijk in de 2.4 GHz band alleen kanaal 1, 6 of 11 te gebruiken met een bandbreedte van 20 MHz.

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Bloemen,  bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad 2.4 en 5 ingesteld zodat we in de huiskamer nog op een apparaat wat snelheid hebben

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Jan,

bedankt voor je reactie. hij stond op 1. Heb net 6 geprobeerd maar dat maakte geen verschil. Op 11 zie ik al buren zitten, maar toch geeft die nog het beste resultaat met33.8 Mbps, huil

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

In de 2.4 GHz band is de te behalen wifi-snelheid beperkt tot ca. 80 Mbps. Hogere snelheden zijn er in de 5 GHz band maar het bereik daarvan is beperkt. Een echte meting voert u natuurlijk bedraad uit. 

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ok, wifi pakket downgraden dus want ik betaal nu voor 300Mbps. Maar zelfs als het is beperkt tot 80, dan is 13 tot max 33 nog steeds laag.

Heb net de laptop bedraad en die  haalt dan 80 Mbps, zonder draad is dat 47 Mbps

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn adres ingevuld op de kpn website en dit kwam eruit:

 

Op jouw adres is Standaard Internet van kpn beschikbaar. De maximale snelheid is: 39 Mbit/s download- en 6 Mbit/s uploadsnelheid

Waarom Ziggo mij dan een pakket van 300 verkoopt?  "Wifi is van niemand", maar ze verdienen toch lekker aan een hoop gebakken lucht!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Heb net de laptop bedraad en die  haalt dan 80 Mbps,"

 

Als dit een CAT5 kabel is, dan kan die kabel niet sneller.

Als dit een CAT5e of CAT 6 of 7 is, dan is er iets niet goed met het modem.

 

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@Bert  schreef:

"Heb net de laptop bedraad en die  haalt dan 80 Mbps,"

 

Als dit een CAT5 kabel is, dan kan die kabel niet sneller.

Als dit een CAT5e of CAT 6 of 7 is, dan is er iets niet goed met het modem.

 

Of een defect in kabel of aansluiting 

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gevonden 🙂 en toegevoegd

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik zie flink wat ruis wat niet gecorrigeerd kan worden door je modem.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De kabel komt binnen in de woonkamer. Kastje is twee jaar geleden vervangen door een Ziggo monteur. Splitter en kabels zijn een maand oud en komen van Ziggo.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Verwijder het witte kapje van de splitter dan is het contact vaak net iets beter.

Rowdy

Level 7
  • 153Posts
  • 10Oplossingen
  • 18Likes

Hier moet ik toch even op reageren: KPN biedt internet via de telefoonlijn, Ziggo via coax. Dit heeft dus niets met elkaar te maken! Stel je koopt een Ferrari die 200km/u moet kunnen, maar dat niet haalt. Dan moet je dat uitzoeken. En niet op de site van Volkswagen gaan kijken en dan zeggen dat daar staat dat de maximumsnelheid van een Golf 120 km/u is 🙂

Carla Jacobs
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kapje eraf maakt helaas geen verschil. Als ik de splitter anders er op zet, met de kabels naar links is het signaal zo slecht dat het niet langer dan 1 sec aan blijft. Zou de ruis daar vandaan kunnen komen? Ik heb een foto van het open kastje en de nieuwe up en download status toegevoegd.

FryaFresena

Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Zou je eens een volledige speedtest kunnen laten zien? Ik beveel deze aan, draai deze bekabeld terwijl je verder geen internet gebruikt. Druk vervolgens op "Cable" om te testen, en druk na de test op "Results + Share" en deel dan hier de link. Deze geeft een completer beeld dan Speedtest.net.


Ook is er een speciale test voor modems als die van jou. Als je deze zou willen draaien om te zien of vrijwel alle vakjes helemaal groen zijn en er 0 rode vakjes te vinden zijn, bied dat wellicht ook iets meer duidelijkheid. 

Uitgelicht topic