ik heb een vraag aan de specialisten die hier op het community zitten.
Ik heb al langere tijd een Fritzbox 7590 achter mijn Ziggo connect box hangen en dat werkt allemaal uitstekend. Aangesloten op de wan poort van de fritz en lan1 van de CB. Geen problemen met snelheid of wat dan ook.
Nu wil ik een stap verder gaan aangezien de fritzbox de mogelijkheid biedt om een VPN in te stellen. Tevens wil ik de Fritzbox buitenshuis kunnen benaderen met bijv. mijn iphone zodat die verbinding maakt via de VPN van de Fritzbox.
Al die opties zitten standaard in dat apparaat inclusief de configuratie van gebruikers aan wat wel en niet toegang wordt verleend.
Ik heb mij hier en daar wat ingelezen en al diverse filmpjes van de AVM fabrikant bekeken maar struikel over het volgende waardoor het niet lukt.
Volgens de instructies is de Fritzbox alleen extern vanaf het internet te bereiken als die een publiek ipv4 adres heeft/krijgt.
Uit het overzicht in mijn fritzbox waar ik alle verbindingen kan zien blijkt deze het ip adres 192.168.178.x te krijgen van de Ziggo CB. Dat is volgens mij geen publiek adres.
Ik heb ook in mijn CB gekeken en daarin kom ik bij de informatie pagina een ipv4 adres tegen dat begint met 94.xxxxxx
Begrijp ik het goed dat dát het publieke adres is dat Ziggo aan mijn CB levert? Hoe kan ik er nu voor zorgen dat de Fritzbox een publiek ipv4 adres krijgt?
Helpt het om mijn doel te bereiken door de connectbox in bridge te laten zetten? En krijgt de fritzbox daarmee wél een publiek ipv4 adres beginnend met 94.... of iets anders?
Ik heb al wat gelezen dat die bridge mode dan door de klantenservice moet worden geregeld en wat er allemaal uitgeschakeld wordt. Maar als ik daarmee het gewenste resultaat bereik dan wil ik dat wel overwegen.
Zijn er zaken waar ik aan moet denken die ik over het hoofd zie of niet begrijp?
Is er iemand met een soortgelijke opstelling en hoe is het daar goed werkend voor elkaar gekregen?
Kortom, alle informatie en suggesties zijn welkom.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te (laten) zetten. De eigen router ontvangt dan (inderdaad) een publiek IP-adres van Ziggo.
Indien je je in voormalig UPC-gebied (fUPC) bevindt, dan kun je zelf het modem in bridge mode zetten. In het andere geval (fZiggo) kun je Ziggo hiervoor benaderen.
dank je voor het meedenken en je advies.
Afgelopen week contact gehad met de klantenservice en gevraagd om het modem in bridge te zetten.
De medewerker had volgens mij echt een hele slechte dag. Heel kortaf beantwoorde hij mijn vragen alleen met ja en nee.
Verder bleek hij geen kennis van zaken te hebben want na een uurtje stoeien bleek mijn Fritz nog steeds hetzelfde IP adres te krijgen. Het modem was niet in bridge gezet. Wat hij dan wel had gedaan kon ik niet achterhalen, want de instellingen in de connectbox stonden nog allemaal hetzelfde als voorheen.
Opnieuw contact gezocht met de klantenservice en mijn verhaal uitgelegd. Die medewerker begreep gelukkig uiteindelijk wel wat mijn bedoeling was. Een paar minuten later waren de lampjes van mijn modem al aan het knipperen om de boel opnieuw op te starten.
En kort daarna het groene lampje op het modem aan. Wederom mijn Fritz ingelogd en daar zag ik inderdaad het nieuwe IP adres staan.
Mijn volgende stap heb ik dus nu ook kunnen uitvoeren: het instellen van de VPN verbinding via mijn Fritzbox met mijn mobiel als ik onderweg ben.
Dit heb ik inmiddels uitgetest en werkt prima. Weliswaar was snelheidsvermindering, maar dat is volgens mij met iedere VPN verbinding en is verder niet storend voor het goed functioneren.
Wat mij betreft opgelost en kan worden afgesloten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te (laten) zetten. De eigen router ontvangt dan (inderdaad) een publiek IP-adres van Ziggo.
Indien je je in voormalig UPC-gebied (fUPC) bevindt, dan kun je zelf het modem in bridge mode zetten. In het andere geval (fZiggo) kun je Ziggo hiervoor benaderen.
dank je voor het meedenken en je advies.
Afgelopen week contact gehad met de klantenservice en gevraagd om het modem in bridge te zetten.
De medewerker had volgens mij echt een hele slechte dag. Heel kortaf beantwoorde hij mijn vragen alleen met ja en nee.
Verder bleek hij geen kennis van zaken te hebben want na een uurtje stoeien bleek mijn Fritz nog steeds hetzelfde IP adres te krijgen. Het modem was niet in bridge gezet. Wat hij dan wel had gedaan kon ik niet achterhalen, want de instellingen in de connectbox stonden nog allemaal hetzelfde als voorheen.
Opnieuw contact gezocht met de klantenservice en mijn verhaal uitgelegd. Die medewerker begreep gelukkig uiteindelijk wel wat mijn bedoeling was. Een paar minuten later waren de lampjes van mijn modem al aan het knipperen om de boel opnieuw op te starten.
En kort daarna het groene lampje op het modem aan. Wederom mijn Fritz ingelogd en daar zag ik inderdaad het nieuwe IP adres staan.
Mijn volgende stap heb ik dus nu ook kunnen uitvoeren: het instellen van de VPN verbinding via mijn Fritzbox met mijn mobiel als ik onderweg ben.
Dit heb ik inmiddels uitgetest en werkt prima. Weliswaar was snelheidsvermindering, maar dat is volgens mij met iedere VPN verbinding en is verder niet storend voor het goed functioneren.
Wat mij betreft opgelost en kan worden afgesloten.
Helemaal goed! Dank voor de terugkoppeling en fijn dat alles naar behoren werkt. Soms kan het een paar pogingen kosten om via de klantenservice een configuratiewijziging op het modem te doen. Ik heb dat vorig jaar nog meegemaakt bij het omzetten van IPv6 DS-Lite naar IPv4 bij familie. Bij VPN is het inderdaad gebruikelijk dat de maximaal haalbare internetsnelheid afneemt.
Hey @RoBink,
Wat tof om te lezen dat je klaar was voor de volgende stap met je Fritzbox en dat je zowel met de Community als de klantenservice eruit bent gekomen! Zo lees ik het graag.
Ontzettend bedankt voor je terugkoppeling hier en ik wens je heel veel plezier met je verbinding 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.