1
Vraag
2
Reacties
Ouroboros

Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

probleem met unifi AP's

Hallo!

 

Ik lijk sinds mijn overgang naar ziggo wat problemen te hebben met mijn Wifi. Ik gebruik geen Wifi van het Ziggo modem of de SmartWifi pods. Ik heb 2 Unifi AP Lite zenders, die aanmelden op een unifi controller op een raspberry pi. Ik kan via de raspberry op een webinterface settings managen en metrics inzien. Deze setup werkte voor mij eigenlijk altijd prima. Verschillende manieren hoe ik deze opstelling gehad heb:

fritzbox direct als DSL modem hieraan de unifi, draytek als DSL modem en daaraan de unifi. Op dit moment heb ik het Ziggo modem in bridged mode staan, erachter mijn Draytek 2860 als een router. Hier zit de unifi aan verbonden via de LAN. De verbinding over de kabel lijkt prima te zijn. (ik heb niet te volle snelheid, maar dit ligt aan iets anders, direct via het ziggo modem wel.) Maar sinds ik deze opstelling heb, heb ik op mijn unifi wifi nu regelmatig dat het hangt/hapert bij telefoon wifi gebruik. De unifi controller heeft uiteraard al een nieuw IP gekregen vanuit de DHCP lease van de draytek waar ik op inlog, zowel dat de beide AP's een nieuw IP hebben gekregen in diezelfde range. Ik heb beide zenders al een keer reset naar factory en opnieuw adopted in mijn Site, maar dit lijkt niet te hebben geholpen. Ook hebben ze de nieuwste firmware geinstalleerd. De AP's regelen zelf geen DHCP o.i.d. en fungeren als puur accesspoints. Ik heb alleen steeds haperende content op youtube/instagram/reddit etc.

 

Ik heb de meeste FW/Qos/DoS/of andere filtering features op mijn draytek inmiddels uitstaan.

Ook heb ik dit modem als direct DSL modem gebruikt ipv in een bridged setup en heeft het altijd gewerkt. 

Iemand enig idee?

Op het ziggo modem valt het me op dat ik vrij veel warnings en critial errors zie in de log, maar ik durf niet te zeggen of dit uberhaubt gerelateerd is aan mijn probleem.

 

05-02-2023 11:11:02criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=94:3c:96:b4:9e:c7;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-02-2023 10:53:56warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=94:3c:96:b4:9e:c7;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
05-02-2023 10:53:56warningDynamic Range Window violation
05-02-2023 06:13:17criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=94:3c:96:b4:9e:c7;CMTS-MAC=00:17:10:93:e6:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

het zijn in totaal veel meer errors, maar dit zijn de 4 voorkomende die heel vaak zijn gelogd tot nu toe

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Doordat het modem direct op het AOP aangesloten is, is het vermogen in de downstream (te) hoog en in de upstream laag. Je kunt het modem via een splitter aansluiten om dit te corrigeren. Een POA-254 en F/F-kabel voor het modem kunnen eventueel kosteloos toegestuurd worden.

 

In de event log zijn signaalproblemen zichtbaar tussen 4-2 21:29 en 5-2 11:11. TCS partial service geeft kanaaluitval in de upstream aan, SYNC timing failure is uitval van het primaire downstream-kanaal aan. In de downstream zijn 24 kanalen gekoppeld i.p.v. de gebruikelijke 31 of 32.

 

Je geeft aan geen instabiliteit te ervaren met ethernet, maar ik zou toch bij zowel ethernet als Wi-Fi ping en/of tracert tests uitvoeren, voor zowel IPv4 als IPv6.

Bekijk in context

22 Reacties 22
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

SYNC timing failures mogen alleen direct na het initiële opstartproces van het modem voorkomen. Dit kan zeker gerelateerd zijn aan de instabiliteit die je ervaart.

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens de (volledige) gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Hi @tobiastheebe, top dat je er weer zo snel bij bent 😉

edit:

Voor wat het waard is, ik heb een kleine POE switch, die zit via de LAN6 van de draytek aangesloten, daar zitten beiden unifi AP's aan en krijgen netwerk/POE via de 8 poort switch. Verder geen bijzonderheden.

 

ook zijn deze overzichten gigaaantisch traag met laden (+1 min per overzicht). weet niet of dit gebruikelijk is.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Doordat het modem direct op het AOP aangesloten is, is het vermogen in de downstream (te) hoog en in de upstream laag. Je kunt het modem via een splitter aansluiten om dit te corrigeren. Een POA-254 en F/F-kabel voor het modem kunnen eventueel kosteloos toegestuurd worden.

 

In de event log zijn signaalproblemen zichtbaar tussen 4-2 21:29 en 5-2 11:11. TCS partial service geeft kanaaluitval in de upstream aan, SYNC timing failure is uitval van het primaire downstream-kanaal aan. In de downstream zijn 24 kanalen gekoppeld i.p.v. de gebruikelijke 31 of 32.

 

Je geeft aan geen instabiliteit te ervaren met ethernet, maar ik zou toch bij zowel ethernet als Wi-Fi ping en/of tracert tests uitvoeren, voor zowel IPv4 als IPv6.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

watvoor soort ping tests kan ik het beste uitvoeren? ping vanaf mijn eigen werkplek richting youtube.com ofzo op ipv4 en ipv6 gaat goed lijkt het. over ong. 3 of 4 min 0 packet loss.

 

Ik zal zo'n splitter bestellen. Weet jij hoe ik die dan kosteloos kan ontvangen? ik zie op de site wel hoe te kopen, maar ik vind het wel iets dat ik had moeten ontvangen als ik het blijkbaar nodig heb.

 

en F/F kabel = Coax Female>Female?

 

Edit: traceroute gaat een stuk minder goed ten opzichte van ping inderdaad.

 

traceroute youtube.com

 

Tracing route to youtube.com [2a00:1450:400e:811::200e]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 2a02-a213-25bc-1b81-021d-aaff-fec9-39a8.cable.dynamic.v6.ziggo.nl [2a02:a213:25bc:1b81:21d:aaff:fec9:39a8]
2 9 ms 11 ms 8 ms 2a02:a204:0:464b::1
3 8 ms 8 ms 8 ms nl-rtm03a-ra12-bundle-ether2012-651.v6.aorta.net [2a02:a200:80:97::1]
4 * * * Request timed out.
5 30 ms 15 ms 14 ms nl-ams14a-ri1-ae50-0.core.as9143.net [2001:b88:0:408::2]
6 * * * Request timed out.
7 23 ms 9 ms 10 ms 2a00:1450:8013::1
8 12 ms 10 ms 12 ms 2001:4860:0:1::5a86
9 94 ms 12 ms 13 ms 2001:4860:0:f8d::c
10 13 ms 12 ms 12 ms 2001:4860::c:4002:56ab
11 30 ms 28 ms 15 ms 2001:4860::9:4000:d476
12 14 ms 9 ms 10 ms 2001:4860:0:f8a::1
13 12 ms 10 ms 9 ms 2001:4860:0:1::611b
14 11 ms 11 ms 11 ms ams15s48-in-x0e.1e100.net [2a00:1450:400e:811::200e]

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Bijvoorbeeld ping ipv4.google.com en ping ipv6.google.com en dan zowel via ethernet als Wi-Fi.

 

Enkele maanden werd de POA-254 de standaard toegestuurde splitter, maar sinds kort (circa 1-2 weken?) wordt er geen splitter meer toegestuurd als TV geen onderdeel is van het abonnement, alleen een IEC/F-kabel, welke je nu gebruikt. Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met een mogelijk te hoog vermogen op het AOP. Een F/F-kabel heeft aan beide zijden een F connector (met rode rand). Je hoeft de POA-254 + F/F-kabel niet zelf te bestellen, deze kunnen kosteloos toegestuurd worden.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Maar hoe krijg ik deze gratis, bij de helpdesk aangeven dan?

ping ging trouwens wel steeds prima zowel wifi als ethernet, maar een traceroute lijkt idd wel veel te lang te duren, zie vorige comment.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator kan een POA-254 + F/F-kabel toesturen, maar je kunt hiervoor inderdaad ook contact opnemen met de klantenservice. Idealiter zou je zelf nog een IEC/F-verloopstekker + F-afsluitweerstand moeten aanschaffen om te plaatsen op de ongebruikte TV-uitgang van de splitter.

 

In de traceroute is jitter aanwezig op enkele hops. Komt dit alleen bij Wi-Fi voor of ook bij ethernet? De latency naar de destination host is echter prima. Je kunt eventueel een continue traceroute uitvoeren met een applicatie als WinMTR of PingPlotter.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Dit was mijn ethernet tracroute idd, dus het zal op wifi niet veel beter zijn vrees ik 🙂

 

Top, die zal ik nog bestellen dan die 2. voor zover ik weet zit er wel TV in mijn pakket van ziggo, maar is er geen  splitter zoals POA-254 bijgeleverd met mijn modem toen ik 'm kreeg inderdaad, dus ik wacht wel op een mod en anders bel ik even.

 

groet

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Als je een Next Mini hebt ontvangen, dan is geen coax vereist voor TV en is er daarom geen splitter toegestuurd.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Nee dat is logsich inderdaad dat de next mini de coax niet gebruikt.

Maar wel een hoop mensen met dit type modem en geen splitter dan denk ik zo 😄

Maar ik ben weer uitstekend geholpen. Bedankt. Ik wacht de thread even af op een mod, en neem anders wel even contact op met de helpdesk. afsluitweerstand en verloopje voor de lege aansluiting zal ik zelf nog bij kopen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Mogelijk kan een moderator op de achtergrond nog een signaaltechnische oorzaak ontdekken. De F3896 koppelt OFDM- en OFDMA-kanalen als DOCSIS 3.1-modem, maar toont hiervan geen actuele gegevens in de webinterface, i.t.t. de TG3492 en UBC1318.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Wellicht ja. het ziet er alleen naar uit dat omdat mijn draytek alles nu throttled richting de 200mbs (kwam ik deze week achter), ik toch naar een ander router/modem moet gaan kijken. Deze kan de nieuwe snelheid van de verbinding namelijk niet goed aan.

 

Dus, dan zou ik net zo goed een nieuw modem kunnen kopen met DOCSIS 3.1 support en het ziggo modem en draytek beiden kunnen vervangen en 1 modem gebruiken.

 

volgensmij zou dit model moeten werken?

https://fritzshop.nl/fritzbox/1103-fritzbox-6660-cable.html

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het lijkt erop dat de snelheid nog wordt beperkt door een of meerdere firewall-functies (QoS/SQM/DPI/SPI/IDS/IPS).

 

Je kunt modem en router inderdaad combineren met een FRITZ!Box 6660 of 6690. Je kunt een eigen modem registreren via de Mijn Ziggo-app door de CM en MTA MAC op te geven.

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Ik weet dat ik een ander modem kan registreren.

Maar mijn vraag is meer in de hoek van: is deze ook supported voor de type verbinding die ziggo levert? Ik heb het technical specs document voor eigen modems erbij gepakt en die is denk ik 50 pagina's lang, en ik wil niet weer in een situatie komen waar ik ook problemen heb met dit nieuwe modem. Ik wil zo min mogelijk appliances om te managen, dus inderdaad het liefst alleen de fritzbox als eigen modem verder niks.

 

Vanuit mijn perspectief als gebruiker in deze:

alles werkte voor mij bij Xs4all/KPN, ik wou graag een betere/snellere verbinding ook met de wetenschap dat ik een nieuw modem zou krijgen bij andere provider. Mijn eisen zijn namelijk niet heel uitgebreid. een andere prive reeks instellen, en 1 of 2 poort forwards, kon niet veel misgaan dacht ik. Eerst werkt de hele fysieke aansluiting niet, Toen moest ik puur omdat ik niet de prive reeks kon instellen die ik wilde, of de juiste leases uitdelen die ik wilde, mijn modem bridged mode zetten met mijn draytek security appliance erachter. Zo is dit hele verhaal begonnen. 1 week verder en nu heb ik weer andere problemen waaruit blijkt dat de manier van aansluiten weer niet klopt. Dit is precies hoe het staat in de handleiding die je vanuit Ziggo geleverd krijgt voor je internet en zo is het ook door de support 2x gecontroleerd dat het zo moet. Zoals aangegeven heb ik voor zover ik kan zien de meeste settings voor QoS/DoS/FW/SQM etc uitstaan op mijn draytek, en volgens een aantal treads op het internet hebben mensen ondanks alles op de gigabit interface aan te sluiten problemen met het behalen van 1000mbs op deze appliances ook met stoppen van meeste services etc.

 

Er zal vast weer een praktische oplossing zijn voor dit probleem maar het is wel constant een oplossing waar ik toe gedwongen wordt m uit te zoeken omdat ik niks kan met het modem dat ik gekregen heb van ziggo.

Als een nieuw modem geen resolutie bied voor het probleem probeer ik wel te kijken of ik terug kan naar een andere provider.

 

Het is ook niet alsof ik er niks van begrepen heb, ik draai letterlijk arch linux als daily driver en zelfs dit is mij teveel gedoe 😄

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je eigen router moet wel genoeg hardware aan boort hebben om de maximale doorvoersnelheid te kunnen halen 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De FRITZ!Box 6660 en 6690 zijn op dit moment de enige niet-Ziggo-modems die je kunt registreren. Net als de F3896 zijn het DOCSIS 3.1-modems en volledig geschikt voor gebruik op het Ziggo-netwerk, inclusief telefonie.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

mijn setup welke ik heel fijn vind werken

sagemcom in bridge modus met een rt ax86u met custom firmware (   https://www.asuswrt-merlin.net/ )

Ouroboros
Topicstarter
Level 4
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

nogmaals de draytek nagelopen voor al deze settings maar alles staat uit behalve de basis FW functionaliteit met 2 default filters.

 

https://community.spiceworks.com/topic/2292311-draytek-vigor-router-limiting-bandwidth-on-internet

 

De firewall is niet meer actief op de ziggo box. voor ipv4 heb ik via NAT soft firewall maar als ik deze FW uitzet zou ik via ipv6 theoretisch kwetsbaar zijn toch, of zie ik dat verkeerd?

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het lijkt er inderdaad op dat je tegen hardwarebeperkingen van de Draytek-router aanloopt.

 

De basale firewall-regels (ik vind Draytek overigens niet overzichtelijk hierin) voor IPv4 en IPv6 dienen altijd intact te blijven. Dit is vooral voor IPv6 van belang, omdat hierbij geen sprake van NAT is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic