rinusg

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

port forwarding

Sinds 1 mei werkt mijn port forwarding niet meer. Dit is een half jaar geleden ook al eens gebeurd, maar met stoom en kokend water door mijn alarminstallateur opgelost. Deze gaf aan dat er iets met de modem mis is. Volgens de helpdesk van Ziggo was eea op de modem ch7465lg-zg goed ingesteld. Er gebeurt echter niets.
Advies wat ik kreeg: reset naar fabrieksinstellingen. De instellingen zouden behouden blijven. Hier heb ik nadrukkelijk naar gevraagd.
Jammer: dat bleek niet waar. Maar ook na reset (en opnieuw instellen) geen port-forwarding en de transparante mededeling van medewerker dat port-forwarding niet wordt ondersteund en ik hulp elders moet zoeken (hier dus.)
Hoe kan ik te weten komen of het een modemprobleem betreft? Dit model schijnt niet tot de topklasse te behoren.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@rinusgschreef:


jazeker. advanced ip scanner ziet het apparaat keurig staan (geeft daarbij de juiste naam.)

Mooi, dan kan ik dat afvinken.

Ik weet niet of het al geprobeerd hebt alles te herstarten. Begin met alarm. dan alle (indien aanwezig) tussen liggende switches en ZIggo-modem. Start eerst Ziggo-modem-router en als die in de lucht is switch en daar na alarm. Of en hoe je het alarm stroomloos kan zetten weet ik niet. M.i. hoort er wel en accu / noodstroomvoorziening in zo'n ding te zitten. Het gaat erom dat het netwerkgedeelte ervan even fris opstart.

 

 

Bekijk in context

23 Reacties 23
Ing1810

Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Zelf heb ik totaal geen verstand van deze dingen. Maar ik ben eens gaan googlen en kwam zowaar iets tegen van de Ziggo community. Is wel een post van 2017. DIT  is de link. Mogelijk heb je er iets aan? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Zie je de port forward mogelijkheid nog wel in je modem?

rinusg
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@ Ing1810 Ik heb hier ook geen verstand van. Jouw link geeft in elk geval leesvoer, waarvoor dank. @Bert De mogelijkheid is aanwezig en ik heb deze ingesteld. Het heeft tot 1/5 steeds gefunctioneerd. Krijg sindsdien foutmelding DNS/IP en Poort controleren. Maar die zijn correct. 

2021-05-09_10-13-06.jpg

Ing1810

Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Graag gedaan!

 

En ik lees nog maar even mee: nooit te oud om te leren! Zelfs niet als je al bijna bejaard bent, zoals ik 😂

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wat vervelend dat het na een half jaar toch weer mis gaat met het forwarden, @rinusg
Welkom op de Ziggo Community en goed dat je ons gevonden hebt. Samen weten we gewoon meer.

Ik zie dat @Ing1810 je link heeft gestuurd naar de uitleg van hoe je dit instelt. Helemaal super!
Is het hiermee gelukt?

rinusg
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zoals ik al aangaf, is het instellen gelukt. Zie afbeelding. Er gebeurt echter niets. Mijn alarminstallateur denkt aan een wrak modem. Ik, zei de gek, weet hier niets van en moet blind varen op derden.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @rinusg,

 

Zo schiet het inderdaad niet op, wat ontzettend zuur dat het nog niet is gelukt. Het is vooral opvallend dat het lange tijd goed heeft gewerkt, maar daarna opeens niet meer. Ik verwacht eigenlijk nog niet direct een probleem met het modem. Er zijn geen issues bekend met port forwarding en verwacht eigenlijk niet dat een vervangend model verbetering gaat opleveren.

 

Om eerst zeker te weten: Het is al zeker dat het bij port forwarding misgaat? Ik begrijp dat je een dusdanige foutmelding krijgt van je alarminstallatie dat hier op wijst? Of gaat het in zijn geheel om de connectie?

rinusg
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Alex Op de modem heb ik het portforwarding hetzelfde ingesteld als voor de de factory reset. De app op zowel telefoon geven aan dat ik naar DNS/IP moet kijken, terwijl daar helemaal niets gewijzigd is. Ik heb dit modem een jaar of 3 met werkend PF.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

De app op zowel telefoon geven aan dat ik naar DNS/IP moet kijken, terwijl daar helemaal niets gewijzigd is. Ik heb dit modem een jaar of 3 met werkend PF.

Je hebt bij ons een dynamisch IP-adres. Dat betekent dat je IP-adres eens in de zoveel tijd kan veranderen. Het is niet te voorspellen wanneer dat gebeurt, maar het is mogelijk dat je lange tijd dezelfde hebt en bijvoorbeeld in mei toch is veranderd.

 

Mijn vermoeden is, omdat het om een app op je telefoon gaat, hij het externe IP-adres wil. Het gaat dan dus niet mis bij de port forwarding, maar bij het adres zelf al. Ik weet niet om welk apparatuur het gaat, maar raad aan om dit eens te controleren.

 

(Voor het geval je er niet uitkomt, deel dan zoveel mogelijk informatie, maar niet het externe IP-adres)

rinusg
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Intern is het juiste IP geforward en extern heb ik nog steeds hetzelfde adres. Dat was inderdaad het eerste waar ik aan dacht. Installateur van mijn Honeywell heeft dit niet eerder meegemaakt: gaat anders probleemloos bij dit model modem. 

 

 

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@rinusg 

Je hebt na het terugzetten naar fabrieksinstellingen weliswaar de portforward-regel opnieuw ingevoerd, maar zo'n reset wist ook de de statische DHCP-reservering. Daarom nu de vraag:

Weet je wel zeker dat de alarminstallatie nu IP-adres 192.168.178.214 heeft / gebruikt?

 

rinusg
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

jazeker. advanced ip scanner ziet het apparaat keurig staan (geeft daarbij de juiste naam.)

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@rinusgschreef:


jazeker. advanced ip scanner ziet het apparaat keurig staan (geeft daarbij de juiste naam.)

Mooi, dan kan ik dat afvinken.

Ik weet niet of het al geprobeerd hebt alles te herstarten. Begin met alarm. dan alle (indien aanwezig) tussen liggende switches en ZIggo-modem. Start eerst Ziggo-modem-router en als die in de lucht is switch en daar na alarm. Of en hoe je het alarm stroomloos kan zetten weet ik niet. M.i. hoort er wel en accu / noodstroomvoorziening in zo'n ding te zitten. Het gaat erom dat het netwerkgedeelte ervan even fris opstart.

 

 

rinusg
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@DennyW Het alarm kan ik zelf niet uitschakelen. Er zit inderdaad noodstroom op. Het apparaat zit direct op een eigen Ethernetpoort van de modem.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@rinusg  schreef:

@DennyW Het alarm kan ik zelf niet uitschakelen. Er zit inderdaad noodstroom op. Het apparaat zit direct op een eigen Ethernetpoort van de modem.


@rinusg 

Dan maar domweg iets anders proberen om om het netwerkgedeelte de alarm-installatie te dwingen zich opnieuw met het netwerk te verbinden. Plug eens het stekkertje van de netwerkkabel van het alarm eens in een ander poortje van de modem-router.
(N.B.: wees wel voorzichtig met dat plastic klipje van het stekkertje. Alles met beleid.)

rinusg
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@DennyW Ander Ethernetpoort geeft hetzelfde resultaat. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@rinusg 

Oké. Dan maar een niveau dieper.
De alarm-installatie gebruikt een statisch IP-adres. Bij de moderne routers (ook die van Ziggo) is het handigst om de statische verbindingsgegevens door de router (statische DHCP-reservering) toe te laten kennen. Het aangesloten device stelt men in DHCP / automatisch een IP-adres verkrijgen in.

Bij de traditionele methode worden verbindingsgegevens statisch vastgelegd in het  device zelf. Dit betreft dan IP-adres / subnetmask, gateway-adres en DNS.

Echter het spul kan ook goed werken door beide methode door elkaar te gebruiken. Je kan alles "spiegelen" (exact dezelfde gegevens op beide plekken invoeren) maar het kan soms ook deels; zo kan je b.v. in Windows het IP-adres via DHCP laten toekennen maar (ook) handmatig een afwijkende DNS-server statisch vastleggen.


Kortom:
Wat is er in de alarminstallatie ingevoerd voor het netwerk? Misschien heeft de monteur destijds alles of een deel statisch vastgelegd. Ziggo gebruikt meerdere DNS-servers; die IP-adressen hoeven niet altijd hetzelfde te blijven.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

We hebben al een tijdje niets van je gehoord, @rinusg. Had je het bericht van @DennyW al gelezen en daar iets mee kunnen doen? 🙂 

rinusg
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Marije @DennyW Gisteren werd ik door mijn alarminstallateur gebeld. Hij heeft, naar zijn zeggen, tientallen installaties gedaan op hetzelfde type modem. Dit is de eerste keer dat er problemen zijn en hij wees nogmaals op een defect. Volgende week komt hij ter plaatse om weer met stoom en kokend water de app te laten werken, althans dat is de bedoeling. Ik ga toch weer terug naar klantenservice voor een ander modem, want wanneer de monteur telkens terug moet komen is Ziggo best een dure provider. 

Uitgelicht topic