1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
floeperd

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

pi-hole en dns - lijkt niet opgeslagen

Als ik ipconfig /all in cmd typ dan krijg ik als DNS server 213.46.228.196 en
62.179.104.196 te zien.
Maar ik heb cloudflare als DNS opgegeven in de pi-hole.
Ben ik iets vergeten?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
floeperd
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt allemaal, probleem opgelost. Ik was vergeten op "save" te drukken.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Die DNS Servers krijgt je PC van de DHCP Server in je network en dat zal die van de Ziggo Modem/Router zijn. Welke Modem/Router heb je?
Het is geen ConnectBox zo te zien & dan kun je hoogstwaarschijnlijk bij de instelling van de DHCP Server alternatieve DNS Servers invullen.

Op de Pi-hole gebruik je vermoedelijk geen DHCP om aan Ip en DNS Servers te komen, maar heb je kennelijk en vast Ip toegekend en al alternatieve DNS Servers ingevuld. Dat zal daar dus wel goed gaan.

Gr Han
DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes
Dan gaat er iets mis! Jouw Pi-hole is een lokale DNS server die een 'gewone' DNS server als bron gebruikt. Op jouw apparaten zou je dus het lokale ip-adres van je Pihole moeten zien als DNS server.

Je kan dat op drie manieren regelen:

• Je maakt van de pihole ook je dhcp server en zet die van je router uit.
  • Je stelt in je router als DNS server het lokale IP adres van je pihole in. Je laat dan de secundaire DNS leeg
  • Je stelt op elk apparaat los de het IP adres van je pihole als DNS server in
Succes!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
DrGonzo
Als er een goed motief is de DNS Server van de pi-hole te gaan gebruiken
dan lijkt me 2 veel meer voor de hand liggen dan 1.
En 3 nog het minst.

Als de DNS van de pi-hole niks extra's doet buiten uitbesteden aan externe DNS Servers en caching, dan ligt m.i het meeste voor de hand de alternatieve DNS Servers simpelweg in te vullen bij de DHCP Server van de Modem/Router.
Veel winst is er niet te verwachten van het gebruik van de pi-hole DNS.

Gr Han
DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes
Hoi Han,

De Pihole gebruikt twee upstream DNS servers van de bron die jij wil. Wat vervolgens het doel van de pihole is, is dat jij blocklists kan toevoegen om advertenties, malware, tracking etc. allemaal te blokkeren. Door dat op dns niveau te doen, geldt het voor alle apparaten in je netwerk. Je kan hem ook virtueel hosten zodat je er overal wat aan hebt.

Daarnaast kun je alle traffic monitoren en zelf heel makkelijk domeinen toevoegen of whitelisten.

Groet,
DrGonzo
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Ja dat zag ook toen ik nog ff rondkeek. Als je dat allemaal wilt gebruiken dan moet je uiteraard de DNS van de pi-hole gaan gebruiken.

Uit de vraagstelling maakte ik op dat TS er van opkeek geen Cloudflare DNS Servers te zien te krijgen op de PC. Vandaar dacht ik dat het gebruik van de pi-hole DNS niet aan de orde was. Dat kan een misverstand zijn.

Gr Han
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Zou handig zijn als je in de router zelf dan als dns server het adres van je Pihole in zou kunnen geven.

Daar Static dns en dan adres van je Piiii, indien dit niet op connectbox kan nadenken over bridge mode enz...

nog meer extra mogelijkheden en/of alternatieven dns
https://www.ct.nl/achtergrond/versleutelde-dns-requests-met-pi-hole/

Het is nooit goed vind ik als men bij een router zelf geen DNS ( static) kan zetten die men wil.

Overigens weet ik niet of men die lijst daar zo uit kan breiden in de Pihole en dan nog snel genoeg is als men met deze hosts file kan doen
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3467Likes
Zpiep TS heeft geen ConnectBox, want dan zou er op de PC 192.168.178.1 bij DNS hebben gestaan. Dat is de ingebouwde DNS van de ConnectBox, die uitbesteedt aan externe Ziggo DNS Servers. Gelukkig maar, want iets anders kun je niet instellen op een ConnectBox.
TS kan dat wel op de Ziggo Modem/Router die hij heeft.
floeperd
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt allemaal, probleem opgelost. Ik was vergeten op "save" te drukken.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Yup. :wink:

Dan zou hij dus op indien dat de enige overige dchp server is ( die router) daar de static dns naar adres Pihole kunnen zetten.
En indien de rest dan goed staat zou het moeten werken.

Kan zijn dat er ergens anders nog een dns ingesteld staat of geen 100% juiste netwerksettings ergens bijv op die pc...

in ieder geval zijn het upc/ziggo dns die hij laat zien, dus die toewijzing kan wel vanaf een ziggo router/box komen

Veel houd e.a. met cache vast.
Windows 10 is deze lastiger te wissen meen ik indien dns client.....