1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Jos P

Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

partial bonding en uitvallen internet

Het komt de laatste maanden met tussenpozen van weken voor dat het modem spontaan herstart. of meldingen geeft van partial bonding.

Vandaag ook weer om 10:33 ~ 10:34 gezien de criticals in de log van het modem

 

@tobiastheebekun jij eens kijken of je nog iets bijzonders ziet voordat ik het modem ga herstarten?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jos P
Topicstarter
Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

Ondertussen nog verder getest. Het modem rechtstreeks op het AOP aansluiten (zonder splitter) gaf goede resultaten. Na een week de splitter er weer tussen gezet waarbij de waardes weer iets verslechterden, maar er nog steeds geen uitval meer voor kwam. Wel liepen de correctables en uncorrectables flink op

Daarna weer de CAI kabel naar de Next in de woonkamer aangesloten en nog steeds geen problemen ervaren.

 

Het lijkt erop dat er toch wat ruis op de lijn was die ondertussen verdwenen/ verminderd is. Mogelijk dat het een combinatie was van wat ruis en de verhoogde waardes van de aansluiting met de splitter dat dit het modem net over het randje hielp.

Bekijk in context

61 Reacties 61
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78267Posts
  • 5293Oplossingen
  • 23327Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers, kabels en het modem op de foto?

Jos P
Topicstarter
Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

Tuurlijk kan dat, deze is recent (enkele maanden geleden) vernieuwd.

Het modem is de UBC1318ZG

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34319Posts
  • 2510Oplossingen
  • 17296Likes

Het OFDMA-kanaal viel om 10:33 uit met mislukkende maintenance ranging, dit moet de trigger van US partial bonding geweest zijn. Inmiddels is van partial bonding geen sprake meer, maar bij de UBC1318 blijft deze status vaak getoond worden tot een modem reset of nieuwe verbindingsopbouw. Het OFDMA-kanaal wisselt verder tussen IUC's 9 t/m 12 dus de stabiliteit hiervan lijkt hoe dan ook niet optimaal te zijn. Mogelijk wordt het OFDMA-kanaal verstoord door een medeklant binnen het wijknet/segment. Ziggo kan de (historische) MER/CER controleren.

Jos P
Topicstarter
Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

@tobiastheebegeweldig, dank voor het uitzoeken.
Ik neem aan dat een Ziggo moderator dit intern verder kan uitzoeken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34319Posts
  • 2510Oplossingen
  • 17296Likes

Klopt. Instabiliteit van OFDMA komt hier en daar nog voor, Ziggo werkt actief aan optimalisatie.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4625Posts
  • 387Oplossingen
  • 1890Likes

@Jos P dankje voor het delen van je bevindingen. Een uitvallende verbinding is natuurlijk allesbehalve een pretje.

Ik ben daarom direct naar je modem gegaan. Het signaal is echt prima in orde, er is niks merkwaardigs te zien. Ook niet qua MER/CER waarden. 

Als het echt de spuitgaten uitloopt is natuurlijk een monteur altijd bespreekbaar!

Jos P
Topicstarter
Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

@Jacob  Bedankt voor het nakijken.

Wat is handig hierin, probleem is ontstaan enkele maanden geleden toen ik mijn pakket geüpgrade heb naar gbit. Zie ook mijn vorige toppic. Waar ook niet echt een sluitende conclusie uit is gekomen. Ondertussen is het dus enkele weken een stabiele verbinding en om de zoveel tijd een spontane modem herstart of een partial bonding.

De snelheid blijft fluctueren bij de speedtests. op sommige momenten zoals nu 700~800+Mbit.

Afgelopen weekeinde met moeite boven de 200~300Mbit.

Is het misschien handig om nog enkele weken dit aan te zien en dat ik terugrapporteer als er weer iets scheef gaat?

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4625Posts
  • 387Oplossingen
  • 1890Likes

@Jos P ja, dat lijkt me een prima plan. Leden, lezers en alle belangstellenden staan altijd standby!

Jos P
Topicstarter
Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

Nou nu net (06-07 +/- 19:00u) is er weer internet uitval geweest. Op het modem branden alle lampjes zoals gewoonlijk. Echter de webinterface van het modem is onbereikbaar. Vanaf mijn pc een ping naar het modem leverde onderstaand resultaat op:

PS C:\Users\Jos> ping 192.168.178.1

Pinging 192.168.178.1 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 192.168.178.1:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
PS C:\Users\Jos> ping 192.168.178.1 -t

Pinging 192.168.178.1 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 217.62.188.163: Destination host unreachable.
Reply from 217.62.188.163: Destination host unreachable.
Reply from 217.62.188.163: Destination host unreachable.

Modem van de stroom gehaald en laten herstarten. Nu werkt weer alles.

Door het onbereikbaar zijn van het modem geen log kunnen achterhalen omdat deze door de power cycle gewist is natuurlijk.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet ergens door iemand Ziggo niet te zien is. Het probleem begint langzaam vervelend te worden. Kan het zijn dat er door al het gegraaf door 2 glasvezel boeren afgelopen jaar er toch hier of daar een coax kabel geschampt is waardoor dit zo onregelmatig  maar wel frequenter dan voorheen voorkomt?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34319Posts
  • 2510Oplossingen
  • 17296Likes

Bij een reset wordt de historie/log niet geheel gewist, alleen alle events met een severity lager dan critical. Je zou deze alsnog kunnen plaatsen, misschien is er iets te achterhalen.

Jos P
Topicstarter
Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

nou net (06-07 +/- 20:33)  ging hij nogmaals op zijn gat, weer de webinterface niet benaderbaar.

 

hierbij de log (of het restant ervan)

Time Priority Description

2024-07-06 20:37:32noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 20:37:25noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:37warningDHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:34noticeHonoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1970-01-01 00:00:33criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:37criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:32criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:25criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:33criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:25criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:32criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
1970-01-01 00:00:25criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-06-03 01:43:58criticalNo Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-06-03 01:43:38criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34319Posts
  • 2510Oplossingen
  • 17296Likes

Hieruit kan helaas niets opgemaakt worden, bij de eerdere uitval werden blijkbaar geen events gelogd of hadden deze een severity lager dan critical. De SYNC timing failures en T3 timeouts zijn een gevolg van de resets. I.p.v. 192.168.178.1 kun je ook nog 192.168.100.1 proberen bij uitval. Ik had wel verwacht dat de critical events van 2-7 (door uitval OFDMA) nog zichtbaar zouden zijn.

Jos P
Topicstarter
Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

Ondertussen zijn deze meldingen nog binnen komen rollen

Time Priority Description

2024-07-06 23:17:13noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:37:38noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 27; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:37:23criticalNo Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:37:23warningDynamic Range Window violation
2024-07-06 21:37:23warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:36:49criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:36:49criticalNo Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:36:46warningDynamic Range Window violation
2024-07-06 21:36:46warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:36:22criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:36:20criticalNo Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:36:11warningDynamic Range Window violation
2024-07-06 21:36:11warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:35:53criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:35:52critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:35:52criticalRanging Request Retries exhausted;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:35:05criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:34:58warningDynamic Range Window violation
2024-07-06 21:34:58warningRNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:34:42criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:34:42noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 7; Chan ID: 27; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:34:24criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:34:22critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:34:22criticalUnicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:33:14criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:17:09noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34319Posts
  • 2510Oplossingen
  • 17296Likes

Opnieuw uitval van het OFDMA-kanaal zoals op 2-7, nu twee keer achter elkaar.

PeterH2020

Level 8
  • 208Posts
  • 15Oplossingen
  • 105Likes

Het schakelen tussen IUC zou per definitie geen uitval moeten zijn maar een onderbreking. Uitval is bij mij dat het modem niet meer online komt.

 

Ik denk dat de moderators even moeten gaan kijken naar de CER achter de groep waar dit modem zit.

Als daar meer dan 1% CER aanwezig is blijft het modem schakelen op zoek naar een ander IUC.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34319Posts
  • 2510Oplossingen
  • 17296Likes

Er is niet alleen wisselen tussen IUC's zichtbaar, ook T2 timeouts en 16 consecutive T3 timeouts, dit veroorzaakt zeker kortstondig uitval.

PeterH2020

Level 8
  • 208Posts
  • 15Oplossingen
  • 105Likes

Ik zal het anders uitleggen, de klant ervaart kortstondige uitval van het internet. Modem blijft wel online dus zien de systemen dit niet als uitval. 

 

Belangrijkste is nu dat ze even gaan kijken naar CER in de wijk/groep.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34319Posts
  • 2510Oplossingen
  • 17296Likes

Mee eens, ik heb eerder in dit topic ook al controle van MER/CER voorgesteld, maar toen konden geen afwijkingen geconstateerd worden. Hopelijk wel bij een nieuwe controle.

Jos P
Topicstarter
Level 8
  • 222Posts
  • 15Oplossingen
  • 91Likes

Vandaag lijkt weer alles rustig, alleen af en toe even van kanaal wisselen.

Ik hoop dat Ziggo wat met de eerdere logs en tijdstippen kan terug vinden.

 

Time Priority Description

2024-07-07 17:54:50noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 17:39:40noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 16:22:47noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 14:22:43noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 12 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 12:22:39noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 10:57:22noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 10:42:12noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 07:44:50noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 05:44:46noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 03:44:41noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 12 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 01:44:37noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-07 00:06:33noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 23:57:53noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 23:17:13noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 8; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2024-07-06 21:37:38noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 27; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=5c:3a:45:ff:0d:1f;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:5a:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;