1
Vraag
2
Reacties
dijkmane

Level 3
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes

opzetten VPN verbinding en bijbehorende poorten

ok, probleem en ik vind dat ik minder goed geholpen ben aan de telefoon.

situatie :
kerkgebouw, Ziggo aansluiting sinds 2013.
stabiele netwerkomgeving, 5 werkstations, NAS en Win2012 server
in 2014 overgegaan van SBS2003 naar server 2012, alles netjes ingesteld, DHCP doet de Windows Server, net als de DNS, begin 2016 alle werkstations vervangen voor nieuwe met W10.
externe gebruikers met laptop bellen in met VPN en kunnen zo bij de bestanden.
dit werkt al zo sinds 2006 met de oude server en ook meteen prima met ziggo en de nieuwe server.
voor VPN heb ik poorten opengezet om met verschillende protocollen VPN te kunnen maken.
dit zijn de poorten : 47,1723,1194,500,4500,1701,443
alles werkt prima, iedereen blij.

probleem:
tot ik ergens in april klachten kreeg van gebruikers dat ze geen VPN meer konden maken, kregen foutmelding.
welke wisten ze niet meer en tijdelijk konden ze wel even naar het gebouw fietsen om zo via interne netwerk bij de bestanden te komen, er zat niet zoveel haast achter.
modem gereset, zelf geprobeerd, werkt inderdaad niet meer.
dit even vergeten en nu het grondiger aan het uitzoeken.
het lukt mij met geen mogelijkheid meer om een VPN op te zetten van buitenaf.
ook vanaf een andere locatie lukt dit niet.
intern, via het interne netwerk, lukt dit direct en prima, de Win2012 server is dus in orde.
gecontroleerd of de juiste poorten open staan op modem, dit is het geval, dit is ook niet gewijzigd sinds 2013 :


poortscan gedaan vanuit huis, ik vind alleen poort 21 en 1723 open, de rest staat dicht.
afgelopen donderdag grote stroomstoring in zwolle, 5uur lang, dus alles is uit geweest.
opzetten VPN lukt na opstarten nog steeds niet.

ik verdenk sterk het modem.

modem terug gezet naar fabrieksinstelling.
( sh*t, kon ik er op de fiets naartoe, want springt naar hele andere interne IP range.. 🙂 )
poorten weer opengezet, modem restart,
VPN lukt na opstarten nog steeds niet.

krijg aan de telefoon, na enige discussie te horen dat ik de beveiliging heb uitgezet omdat de DHCP op het modem niet aan staat (??) en Ziggo ondersteund dat niet....

dus ik braaf DHCP op de server uit gezet en op het modem DHCP aan, modem reset
VPN lukt na opstarten nog steeds niet.

ik weer terugbellen.
"wij verlenen geen ondersteuning aan openzetten poorten, u krijgt geen nieuw modem"
"wij kunnen hem in bridge zetten zodat u met uw eigen router dit wel kunt instellen"
( ik raak dan wifispots kwijt en juist in een kerk wil ik dat niet ).
op de vraag of ik van Ziggo dan zo'n router krijg werd ik naar de webshop verwezen.
gevraagd wat een nieuw modem kost, stuur maar op met de factuur erbij, "nee meneer die is bruikleen, wij verkopen die niet".

uiteindelijk roept ie ; "ga maar naar de community, daar hoort u vandaag de oplossing nog wel"

dus ik ben benieuwd
125 Reacties 125
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6912Posts
  • 788Oplossingen
  • 1999Likes
De verschillen zijn vooral op service gebied, en die kun je groot, klein, gemiddeld of wat dan ook vinden 🙂
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Evert96,
Zo ver ik weet is een Service Level Agreement alleen mogelijk bij Zakelijk Pro, voormalig MKB Connect, waarbij binnen 4 uur een monteur op locatie moet zijn om het modem te kunnen vervangen, zie voor verdere uitleg SLA fUPC Artikel 7 per maart 2017, fziggo heb ik momenteel geen inzicht in en de laatste versie die ik daarvan snell kan vinden is december 2016.

Als ik echter de zakelijk info op de pagina bekijk staat inderdaad binnen 4 uur nieuw modem indien nodig, echter kan ik hierover niks terug vinden in de voorwaarden voor Zakelijk voormalig Connect ZZP.

MVG
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6912Posts
  • 788Oplossingen
  • 1999Likes
Hoi Jonathan-458,

Als je hier de Algemene Voorwaarden opent bij Zakelijk Internet, dan vind je het bij artikel 15 lid 2.
Maar er is bijvoorbeeld ook extra service mbt vergoeding, zie artikel 5.

Groet,
Evert
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Evert96,
Je hebt helemaal gelijk. enige verschil mbt tot "binnen 4 uur vervangend modem" tussen zakelijk en zakelijk pro is dan "streven" vs set deadline.

De vergoeding en afhandeling van storing is mogelijk wel een voordeel ten opzichte van consumenten abonnement, echter komen er vrijwel geen storingen voor welke 24 uur aanhouden. maar ja je weet maar nooit, kan handig zijn als er spraken is van een ernstige verstoring en natuurlijk defect modem.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6912Posts
  • 788Oplossingen
  • 1999Likes
Jonathan-458, klopt als een bus! Of ja, vinger is het eigenlijk 😉
dijkmane
Topicstarter
Level 3
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
Evert96 wrote:

Maar het ging er volgens mij om of er nu wel of geen verschillen zijn tussen een particulier abonnement en een ZZP-abonnement


behalve de prijs, zakelijk die we dus nu hebben is incl de btw iets duurder, is ook de snelheid van de lijn iets hoger, ook de upload.
allemaal details, belangrijkste en bijzondere blijft dat de VPN het nog steeds doet.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic