ok, probleem en ik vind dat ik minder goed geholpen ben aan de telefoon.
situatie :
kerkgebouw, Ziggo aansluiting sinds 2013.
stabiele netwerkomgeving, 5 werkstations, NAS en Win2012 server
in 2014 overgegaan van SBS2003 naar server 2012, alles netjes ingesteld, DHCP doet de Windows Server, net als de DNS, begin 2016 alle werkstations vervangen voor nieuwe met W10.
externe gebruikers met laptop bellen in met VPN en kunnen zo bij de bestanden.
dit werkt al zo sinds 2006 met de oude server en ook meteen prima met ziggo en de nieuwe server.
voor VPN heb ik poorten opengezet om met verschillende protocollen VPN te kunnen maken.
dit zijn de poorten : 47,1723,1194,500,4500,1701,443
alles werkt prima, iedereen blij.
probleem:
tot ik ergens in april klachten kreeg van gebruikers dat ze geen VPN meer konden maken, kregen foutmelding.
welke wisten ze niet meer en tijdelijk konden ze wel even naar het gebouw fietsen om zo via interne netwerk bij de bestanden te komen, er zat niet zoveel haast achter.
modem gereset, zelf geprobeerd, werkt inderdaad niet meer.
dit even vergeten en nu het grondiger aan het uitzoeken.
het lukt mij met geen mogelijkheid meer om een VPN op te zetten van buitenaf.
ook vanaf een andere locatie lukt dit niet.
intern, via het interne netwerk, lukt dit direct en prima, de Win2012 server is dus in orde.
gecontroleerd of de juiste poorten open staan op modem, dit is het geval, dit is ook niet gewijzigd sinds 2013 :
poortscan gedaan vanuit huis, ik vind alleen poort 21 en 1723 open, de rest staat dicht.
afgelopen donderdag grote stroomstoring in zwolle, 5uur lang, dus alles is uit geweest.
opzetten VPN lukt na opstarten nog steeds niet.
ik verdenk sterk het modem.
modem terug gezet naar fabrieksinstelling.
( sh*t, kon ik er op de fiets naartoe, want springt naar hele andere interne IP range..
🙂 )
poorten weer opengezet, modem restart,
VPN lukt na opstarten nog steeds niet.
krijg aan de telefoon, na enige discussie te horen dat ik de beveiliging heb uitgezet omdat de DHCP op het modem niet aan staat (??) en Ziggo ondersteund dat niet....
dus ik braaf DHCP op de server uit gezet en op het modem DHCP aan, modem reset
VPN lukt na opstarten nog steeds niet.
ik weer terugbellen.
"wij verlenen geen ondersteuning aan openzetten poorten, u krijgt geen nieuw modem"
"wij kunnen hem in bridge zetten zodat u met uw eigen router dit wel kunt instellen"
( ik raak dan wifispots kwijt en juist in een kerk wil ik dat niet ).
op de vraag of ik van Ziggo dan zo'n router krijg werd ik naar de webshop verwezen.
gevraagd wat een nieuw modem kost, stuur maar op met de factuur erbij, "nee meneer die is bruikleen, wij verkopen die niet".
uiteindelijk roept ie ; "ga maar naar de community, daar hoort u vandaag de oplossing nog wel"
dus ik ben benieuwd