1
Vraag
2
Reacties
pvkerk

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

openzetten poorten 443 en 53

Voor monitoring van mijn zonnepanelen moeten poorten 443 en 53 open staan, deze staan nu dicht. Ziggo mag dit ivm privacy issues niet doen. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze poorten open krijg. Bij voorbaat dank

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De genoemde poorten worden gebruikt voor uitgaande verbindingen van de datalogger naar internet en worden niet geblokkeerd.

 

Kun je aangeven welk probleem je precies ervaart, eventueel m.b.v. een screenshot/foto?

Bekijk in context

31 Reacties 31
S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Ja dat snap ik wel dat je dit niet open wilt zetten.

En hoezo poort 53 voor DNS.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De genoemde poorten worden gebruikt voor uitgaande verbindingen van de datalogger naar internet en worden niet geblokkeerd.

 

Kun je aangeven welk probleem je precies ervaart, eventueel m.b.v. een screenshot/foto?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@pvkerk  schreef:

Voor monitoring van mijn zonnepanelen moeten poorten 443 en 53 open staan, deze staan nu dicht. Ziggo mag dit ivm privacy issues niet doen. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze poorten open krijg. Bij voorbaat dank


Waarschijnlijk krijgt u de omvormer niet verbonden met het internet en heeft de 'helpdesk' u verteld dat dan waarschijnlijk poort 443 en/of 53 dicht staan ( om u zo met 'een kluitje het riet in te sturen' ).

Zo ja, welke merk/type omvormer heeft u en welke Ziggo apparatuur heeft u?

pvkerk
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kijkend op mijn modem, zie ik het volgende:

pvkerk_0-1670413452673.png

pvkerk_2-1670413552212.png

pvkerk_4-1670413657540.png

Volgens SolarEdge (leverancier monitor Zonnepanelen) moet 443 openstaan. Wanneer de mortier van Zonneplan een verbinding via wifi wilt maken tussen monitor en mijn modem, krijgt hij heel even verbinding, vervolgens wordt de verbinding verbroken. Ik kan dus op mijn app niet zien wat de opbrengsten zijn van mijn Zonnepanelen. Er wordt wel stroom geleverd aan het net, maar ik wil graag de energie leverancier controleren.
Groet Paul

 

pvkerk
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een SolarEdge monitor voor de Zonnepanelen en een Smartwifi (Connectbox) van Ziggo merk Compal.
Als ik op mijn modem kijk zie ik het volgende:

Kijkend op mijn modem, zie ik het volgende:

pvkerk_5-1670414077981.png

 

pvkerk_6-1670414078000.png

 

pvkerk_7-1670414078027.png

 

Groet Paul

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes

Zet eerst UPnP uit in je modem en sla die instelling op.

Haal nu het modem 30 seconden van de stroom.

Volg nu de stappen om de poorten open te krijgen: Port forwarding: Alles over port forwarding bij Zi... - Ziggo Community

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik geloof nog steeds niet dat er voor een omvormer inkomende porten open moeten staan. Bij mijn omvormer niet in elk geval.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ik heb ook een SolarEdge en daarvoor heb ik geen enkele poort moeten opzetten.

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ook hier Solar Edge en geen poorten hoeven openzetten. 🙂

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Wat gaat er precies fout?

 

Welke omvormer heeft u en heeft die een externe wifi antenne?

 

Kon de installateur de omvormer niet verbinden met het wifi netwerk? Of is dat wel gelukt, maar verschijnt er geen data op de app ( en heeft de omvormer geen verbinding met de SolarEdge website ) ?

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Als het zonnesysteem pas onlangs is geïnstalleerd, dan kan het zijn dat het systeem  door de installateur nog niet is aangemeld bij de Solar Edge website.

Het is dan ook verstandig eerst de installateur te contacten.

Kermit

Level 10
  • 480Posts
  • 3Oplossingen
  • 137Likes

@pvkerk pas op je wordt de verkeerde kant op gestuurd. Dit betreft uitgaand verkeer. Als jij port 53 openzet moet je er ook een DNS server achter draaien, dat is allemaal niet nodig. 

Een solaredge heeft ook een UTP connector. Trek eens een lange kabel naar een switch of modem? Als dat niet werkt (en je pc op die port wel) dan is het een klus voor de solaredge monteur. 

Werkt het met de UTP kabel wel dan is het een uitdaging op WiFi niveau met de solaredge. Kan van bereik tot aan gebruikte kanalen mislopen. 

Zet geen porten open. Dat is echt de verkeerde basis om te starten en zelfs in een later stadium niet nodig. Ze vermelden dat omdat jouw omvormer eerst naar port 53 een dns lookup doet, en daarna op port 443 naar de monitoring portal van SE verbind. Allemaal uitgaande verbindingen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

@Kermit Het is helaas niet mogelijk om meerdere likes te geven aan reacties, anders had ik dit voor jouw reactie gedaan.

pvkerk
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

het is een SolarEdge omvormer met een externe WIFI antenne. De installateur kon heel even verbinding maken en er kwam toen ook data binnen op de app. De installateur kon verbinding maken SolarEdge

pvkerk
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De installateur heeft ook een UTB kabel aangesloten , maar hij krijgt dan een melding op zijn systeem dat de DNS server niet bereikt kan worden.

pvkerk
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

het is een SolarEdge omvormer met een externe WIFI antenne. De installateur kon heel even verbinding maken en er kwam toen ook data binnen op de app. De installateur kon verbinding maken SolarEdge

 
 
pvkerk
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het gaat mij niet om poort 53, volgens SolarEdge zou poort 443 dicht staan , ik begrijp inmiddels van andere community gebruikers dat dat niet het probleem zou kunnen zijn. SolarEdge zegt dat DNS niet toegankelijk zou zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Wanneer de mortier van Zonneplan een verbinding via wifi wilt maken tussen monitor en mijn modem, krijgt hij heel even verbinding, vervolgens wordt de verbinding verbroken.

Hoe stel je dit vast?

 

Kun je inloggen op het modem via 192.168.178.1 en de firewall-instellingen zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

 

Kun je de eerste helft van je WAN IPv4-adres vermelden?

 

Poort 53 en 443 worden niet geblokkeerd, anders zou je de Ziggo Community niet kunnen bereiken. Beide zijn nodig om een server op domeinnaam te kunnen bereiken, ook voor SolarEdge.

pvkerk
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Omvormer is SolarEdge en Ziggo is connect box merk Compal

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic