1
Vraag
2
Reacties
jan_Doedel

Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

onvelige ziggo wachtwoorden

hallo allen,

 

Het valt me op dat ziggo o.a. voor zijn mail alleen met onveilige wachtwoorden wil werken.

Een password zoals hun voorstellen is minder safe.

 

Op het moment dat ik een veilig met PW generator password gebruik zegt deze steeds ongeldig/onveilig wachtwoord. Deze paswoord generator zit o.a. standaard in Firefox.

Waarom snapt ziggo niet dat deze veiliger en beter zijn dat de keuze's die je van hun moet maken daarin?

 

Jan

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jan_Doedel
Topicstarter
Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes
9 Reacties 9
jan_Doedel
Topicstarter
Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

Nog even 2 plaatjes zo dat iedereen snapt waar het over gaat.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Voor de veiligheid mis je een speciaal teken in je PW generator, dus hoe veilig is die dan eigenlijk?

jan_Doedel
Topicstarter
Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

@Bertkennelijk weet je niet hoe deze generatoren werken. Zeker beter als de ziggo suggestie.

Maar je mist het punt. Ziggo beweert dat dit onveilig is, ik kan zo 10 screenshots maken, met iedere keer een ander tekenreeks uit de volledige ascii reeks. Dan nog beweert ziggo ONVEILIG.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Ziggo bepaalt wat de klant minstens in moet vullen.

De huidige manier die Ziggo vraagt is al een stuk veiliger als 123456 en Welkom2022 en de naam van de kat of de hond of het kleinkind enz. enz. enz.

 

Wil je nog velliger, dat kan, gebruik dan een wachtwoord waar minstens de gevraagde tekens in voorkomen.

De gemiddelde klant heeft geen weet van generatoren en complex wachtwoordopslag en ook niet hoe onveilig die weer kunnen zijn als ze gehackt worden, zoals onlangs is gebeurd.

Dus als we het over absolute veiligheid hebben, dat is een illusie.

jan_Doedel
Topicstarter
Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

Absolute veiligheid ben ik met je eens, MAAR het ontkennen dat er 1 nog veiligere manier is als wat ziggo voorsteld, daar zit mijn punt. En ze blokkeren het ook nog.

 

Iedereen die een login invult ziet in firefox die melding van de suggestie veilig wachtwoord. Dit is al een hele tijd standaard.  Daar hoef je geen PRO gebruiker voor te wezen.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Er wordt nergens ontkent dat er geen veiliger manier is.

Je hebt alleen te maken met een apparaat wat in de meeste gevallen handmatig wordt gebruikt en dan is deze manier van 4 verschillende tekens veiliger dan alleen minimaal 8 tekens.

 

In dit geval zou Firefox uit gaan maken wat Ziggo minimaal aan veiligheid moet gebruiken en niet strenger mag zijn?

Ik dacht het niet, ik denk dat Firefox ook zo in te stellen zou moeten zijn dat er altijd een vreemd teken meegaat in de PW generator en dan ben je van die problemen af.

jan_Doedel
Topicstarter
Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@jan_Doedel Er staat dat je secure wachtwoorden maakt, niet meer, niet minder, met Firefox en dat mogen daar 3 verschillende tekens zijn.

Hoofdletters, kleine letters en cijfers.

 

Dan is Ziggo dus nog meer secure, nog veiliger, want Ziggo wil Hoofdletters, kleine letters en cijfers en een vreemd teken en dat is dus weer een stap veiliger, dan alleen Hoofdletters, kleine letters en cijfers.

in welke volgorde je die zet is niet relevant.

 

Voorbeeld:

EenKleinehond1

is minder veilig dan

EenKleinehond1.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Browsers hebben daar moeite mee omdat die met html5 werken. Er zijn tegenwoordig wel meer sites die inmiddels minimaal 1 vreemd karakter vereisten. Zet er dan een uitroepteken achter bijvoorbeeld. Dit kun je dan wel met Firefox gewoon opslaan. Dat wordt door Firefox zelf ook nog geadviseerd op dit moment.

De belastingdienst doet trouwens ook bepaalde karakters excluden (om maar 'n voorbeeld te noemen).

 

Dus de browsers zijn wel veilig, maar Ziggo (en sommige anderen) zijn nog veiliger zoals Bert al schreef.

 

"Maar je mist het punt. Ziggo beweert dat dit onveilig is,"

Ik denk dat jij het punt mist. De melding van Ziggo is ongeldig/onveilig schrijf je? Vertaald is dat ongeldig en/of onveilig. Dus ofwel beiden ofwel kies wat van toepassing is.

In dit geval dus ongeldig omdat het speciale teken ontbreekt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic