Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Hallo,
Heb al een tijdje een uitdaging dat ik via mijn extern IP adres vanaf buiten niet mij thuis kan.
Het lijkt erop dat dit een gedeeld adres is of iets dergelijks. Voor de slimmerikken, ziggo heeft hier een connectbox geplaatst. En daarin is ook het D-DNS gedeelte uitgeschakeld. (wel zichtbaar, net selecteerbaar)
Het niet bereikbaar zijn is erg lastig omdat ik nu niet bij me thuis terecht kan vanaf buiten.
Het vreemde is dat er andere Ziggo IP adressen zijn die wel bereikbaar zijn. En dan heb ik het niet op de door ziggo geblokkeerde poorten.
Graag verneem ik hoe dit opgelost kan worden. Heb ziggo proberen te benaderen, maar aan de telefoon snappen ze je simpelweg niet waar je het over hebt en de chat is vaak onbereikbaar op tijden overdag dat ik een poging doe.
Dus krijg ik ziggo zo ver dit op te lossen?
Groet Jan
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het nieuwe MAC heeft in iedergeval een nieuw IP opgeleverd in een andere reeks en zoals ik al reeds voorspelde, NU werkt alles weer zoals voorheen. Ben weer gewoon bereikbaar. Kennelijk toch een gedeeld IP / blokkade op het oude IP.
Inmiddels ga ik ervanuit dat het oude modem bij het KCA kan, na 2 weken nog niets daarvoor gehoord.
Je zal ds-lite hebben, een ipv6 adres met een gedeelde ipv4 verbinding.
Vraag de helpdesk je op ipv4 only te zetten.
Je verliest daarbij wel je ipv6 verbinding, vooralsnog is dat geen groot probleem .
Welk IP adres zie je hier als IPv4?
Alleen de eerste 4 cijfers hier laten zien.
Mogelijk heb je nu Dual Stack Lite.
Zie je de mogelijkheid om port-forward te gebruiken in de instellingen van je modem?
Je zou ook kunnen overwegen om de connectbox in bridge mode te laten zetten en er een eigen router achter te plaatsen waar je dan de Dynamic DNS in kan regelen. Dan kan je gebruik maken van ipv4 en ipv6 mocht je dat willen.
Hai, danke voor je reactie:
My IP 84.31.1x.xxx
En poort fwd heb ik al meermaals geprobeert, maar het IP blijft niet aanroepbaar. dat was bij een vorig IP niet zo. Maar voor de update van de connect box werkte d-dns in het modem nog. dat is nu uitgeschakeld. Het is minder bruikbaar geworden nu.
Ik heb dit vaker gehoord, maar daar zaten toch ook nadelen aan ipv4 only?
Er zijn plekken die ik via ipv6 connect nu.
dat klopt op zich wel, ware het niet dat ziggo hotspots gebruikt word. En dat vervalt dan
@jan_Doedel De link die ik plaatste is niet doorgekomen, zie ik nu.
Door je link is het hele IP adres te zien, haal die weg, dan is die niet openbaar te zien.
Je hebt een uniek IP adres, voor zover ik kan zien en kun je port-forward toepassen op je modem om met je eigen interne netwerk te bereiken.
Zie je port forward niet volgens de volgende stappen, laat het hier weten en zien met een schermafbeelding.
Port forwarding: Alles over port forwarding bij Zi... - Ziggo Community
Modem in bridge heeft alleen in oud-UPC een IPv4 en IPv6 adres.
Oud-UPC heeft nu alleen een IPv4 adres en IPv6 komt later in het jaar,
tnx voor de hint, kennelijk ging er iets mis.
Waar haal jij vandaan dat het een uniek IP is? zou graag zelf dit ook vaststellen, hier hebben meerdere namelijk al naar gekeken die er ook wel wat van weten. En die concluderen anders.
Bij poort fwd zou ik dus elke poort afzonderlijk vast moeten leggen. Nu staat de zaak in DMZ naar eigen router/server. Deze is via andere netwerken wel te bereiken, behalve via ziggo. In DMZ zou het ziggo modem niets met het verkeer mogen doen behalve alles doorsturen.
Ik hoor graag je reactie
We zitten in het @Home gebied hier. Dus niets met UPC/A2000/kabelcom van doen.
Your IPv4 address on the public Internet appears to be 84.31.xx.xxx |
Your Internet Service Provider (ISP) appears to be TNF-AS |
No IPv6 address detected [more info] |
You appear to be able to browse the IPv4 Internet only. You will not be able to reach IPv6-only sites. |
To ensure the best Internet performance and connectivity, ask your ISP about native IPv6. [more info] |
Your DNS server (possibly run by your ISP) appears to have no access to the IPv6 Internet, or is not configured to use it. This may in the future restrict your ability to reach IPv6-only sites. [more info] |
Test with IPv4 DNS record | ok (0.105s) using ipv4 | |
Test with IPv6 DNS record | bad (0.057s) | |
Test with Dual Stack DNS record | ok (0.113s) using ipv4 | |
Test for Dual Stack DNS and large packet | ok (0.067s) using ipv4 | |
Test IPv6 large packet | bad (0.055s) | |
Test if your ISP's DNS server uses IPv6 | timeout (10.017s) | |
Find IPv4 Service Provider | ok (0.392s) using ipv4 ASN 33915 | |
Find IPv6 Service Provider | bad (0.050s) |
@jan_Doedel "Waar haal jij vandaan dat het een uniek IP is? zou graag zelf dit ook vaststellen, hier hebben meerdere namelijk al naar gekeken die er ook wel wat van weten. En die concluderen anders."
Omdat ik in oud-Ziggo gebied ook IPv4 heb met 84 en dat is een unieke IP reeks waaraan je kunt zien dat het oud-Ziggo gebied is.
Oud-Ziggo gebied kent geen Dual Stack Lite, dat is alleen in oud-UPC.
Ook omdat je DMZ kunt gebruiken en port forward kunt instellen, betekent dat dat je een uniek IPv4 adres hebt, anders zijn beide functies niet bruikbaar, omdat gedeelde IPv4 adressen niet bereikbaar kunnen zijn.
Ok, ik begrijp je antwoord.
Ondertussen, netwerk/router afgekoppeld, connectbox DMZ uitgeschakeld, box gereset en opnieuw opgestart. 1 enkele PC recht aan de connectbox.
Port fwd ingesteld.
En via externe verbinding geprobeert een ssh op te zetten naar mijn nog steeds hetzelfde IP adres. helaas NO-SHOW/NO-GO. Wat nu?
Voor de update met ander IP werkte alles normaal zoals gewenst. Dit is sinds de update niet meer zo.
Weet trouwens de rede niet meer, maar het feit dat ziggo d-dns in de connectbox had uitgeschakeld, dat lijkt me wel gerelateerd naar deze uitdaging.
Dus voor de duidelijkheid, alles werkt evoorheen, ZIGGO wijzigd iets. en het werkt niet meer. Ik wil gewoon de oude werkende situatie terug.
@jan_Doedel Even geen idee.
Mogelijk kan @DennyW even meekijken met je.
Hij komt langs als / zodra hij online is.
@Bert: dank voor je meedenken zover.
We wachten even op mensen met nog meer inzicht.
Werkt het ook niet vanaf WAN-zijde c.q. vanaf 4G/5G of een andere internetverbinding? Op de modemrouters van Ziggo wordt hairpin/loopback NAT meestal niet ondersteund, waardoor port forwarding niet werkt vanuit het LAN.
"Op de modemrouters van Ziggo wordt hairpin/loopback NAT meestal niet ondersteund,"
Op sommigen misschien. Wel op de gewone Arris en sinds een jaar of twee ook dat andere merk Connectboxen. Dat is iets waar ik specifiek nog naar gekeken en gevraagd heb.
Testen is goed maar het zou wel vaag zijn als dit opeens weer inactief gemaakt wordt.
Ik heb juist een andere ervaring met het Compal-modem van familie van ons. Daarachter staat een AP dat ik vanaf mijn eigen Ziggo-verbinding kan benaderen via SSH. Vanuit die SSH-sessie kan ik echter geen verbinding opbouwen met SSH naar het externe IP-adres.
Het zou sinds een of twee jaar nu ook in Compal moeten werken dat nat-loopback. Maar misschien is poort 22 wel beperkt, misschien dat het modem die ook ergens gebruikt (net als bijv. Fritz).
Maar zoals jij zegt is dat gemakkelijk testen vanaf een 4G/5G verbinding van buitenaf of even bij vrienden/bekenden/buren.
Mocht het een beperking zijn op 22 is het misschien wel nog mogelijk om het om te routen bijv. poort (ik noem maar iets) extern 2222 naar intern 22 op de server.
Maar het blijft wel vreemd dat dit zo plotseling niet meer werkt terwijl het voorheen schijnbaar wel gewerkt heeft. Dat roept wel vragen op.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...