1
Vraag
2
Reacties
Toon

Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

Om ongeveer 14 dagen spontane reboot SmartWifi (Connectbox) modem

Tussen de 10 en 20 dagen krijg ik een spontane reboot van mijn Connectbox.

Dit probleem speelde ook vorig jaar, een monteur heeft tweemaal het AOP vervangen en heb ik een nieuwe Connectbox ontvangen. Ook had ik toen uitval van het wifi signaal.

Momenteel heb ik de TP-link M4 welke tot tevredenheid werkt. De TP-link staat als AP geinstalleerd.

Mijn vraag zou het modem door een zakelijk modem vervangen kunnen worden. Hier heb ik in de community al meerdere reactie over gelezen.

Bijgesloten een uitdraai van de Connectbox.

 

Wie weet raad ?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

@Paul Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik het probleem met de snelheidstest via wifi heb opgelost.

In het modem heb ik de firewall instelling van low naar medium verhoogd en krijg geen melding meer controleer uw internet verbinding.

Verder tot nu toe geen problemen meer maar ik zal de vinger aan de pols houden.

Prettig weekend.

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Toon Fijn dat alles probleemloos werkt! Als wij je verder ergens mee kunnen helpen weet je ons hier te vinden. 😉

Bekijk in context

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

Alles werkt na behoren. Geen spontane uitval meer om 15 20 dagen. Kortom dik tevreden.

Bedankt voor de hulp.

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Toon Super! Ontzettend fijn dat de verbindng weer naar volle tevredenheid werkt. Als we verder nog iets voor je kunnen betekenen dan horen wij het natuurlijk graag. 

Bekijk in context

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

@Paul Bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Toon.

Bekijk in context

29 Reacties 29
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De 'reboot due to power reset' is een lastige, die komt nog wel eens voorbij op het SmartWifi modem zonder duidelijke oorzaak of aanleiding. De signaalgegevens zien er goed uit, in de log zie ik ook geen problemen.

 

Gezien de voorgeschiedenis heb ik gevraagd of een moderator kan meekijken en het signaal meer uitgebreid kan controleren.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Toon,

 

Wat irritant maar ook mysterieus dat dit om de zoveel tijd gebeurt! We hebben dit in het verleden nog wel eens gezien met het gebruik van bepaalde apparaten of software binnen het netwerk. Ik ben dan allereerst ook benieuwd of je bent nagegaan of er een rode draad in zit? Doe je iets specifieks op dat moment? Gebeurt het altijd tussen de 10 en 20 dagen? Zo op het eerste gezicht heb ik nog geen bijzonderheden kunnen zien bij het signaal van je modem.

 

Een ander modem zoals je benoemt is een optie die we achter de hand hebben, maar het zou in die situatie wel goed zijn om achter de oorzaak te komen als die er is.

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

Bedankt voor jullie reactie.

Je vraag tijdens de uitval of je dan iets specifiek doet of er bepaalde software draait op het netwerk is moelijk te beantwoorden. Op het moment van de uitval van vandaag draaide er een laptop met teams. De laptop is bedraad aangesloten.  In het verleden tijdens uitval was meestal in de avond en minimaal gebruik van apparauur. Mediabox next ,3 deco m4, tablet en enkele android telefoons.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

@tobiastheebe Wil me beslist niet meten de kennis van de experts van Ziggo. Maar zou de spontane reboot veroorzaakt worden door het lichtnet. Op dezelfde groep wordt misschien toevallig teveel storing veroorzaakt door LED verlichting / magnetron etc. Het wordt het snelst herkent door minder zuivere audio weergave op 'n High-end installatie.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Je zou inderdaad verwachten dat het iets met het lichtnet te maken zou hebben vanwege 'power reset', maar heb de correlatie tot nu toe nog niet gezien. De adapter van het modem zet 230 V om in 12 VDC met een schakelende voeding, geen lineaire trafo, dus de spanning komt sowieso al niet heel zuiver binnen op het modem.

 

Volgens mij kan 'reboot due to power reset' het beste worden vertaald in een soort overbelasting van CPU/RAM.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

@tobiastheebe Dan is het waarschijnlijk oververhitting. @Toon geef het modem meer ruimte 😉

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

Dank aan allen die meedenken.

Het modem staat in de meterkast, de temperatuur daar is ongeveer 17 graden. de voedingsadapter is niet overdreven warm. ik denk niet dat het probleem hieraan debet is. Zie foto van opstelling modem.

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

Vraag aan Alex Ziggo, bestaat de mogelijkheid om het uit te proberen met een ander modem (Ubee zakelijk).

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Toon Dankjewel voor de terugkoppeling en het delen van de foto waarop de opstelling van het modem terug te zien is.De installatie ziet er verder prima uit. Als ik kjk naar het signaal zie ik ook daar verder geen problemen terug. Wel zijn er momenten waarop er iets meer drukte te zien is op ons netwerk.Dit zie ik met name op bepaalde avonden tussen 21 en 23u30 terug.  Heb je de afgelopen dagen bijgehouden op welke momenten (datum+tijd) er problemen optreden? En wat betreft je vraag, het is uiteraard mogelijk om jouw modem om te ruilen naar een Ubee1318ZG (non-wifi) modem. Het voordeel van dit type modem (DOCSIS 3.1) is dat het ook gebruik maakt van het OFDM kanaal en daarmee gebruik maakt van de capaciteit op het OFDM kanaal i.p.v. de SC-QAM kanalen waar nu op bepaalde momenten enige drukte terug te zien is. 

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

@Paul Sinds gisteren zijn er geen problemen. Wat betreft de drukte tussen 21 en 23u30 kan wel kloppen er wordt dan naar netflix en of NPO gekeken. Ik blijf monitoren of er problemen zijn. Graag zou ik het modem willen omruilen omdat ik dan gebruik kan maken van het ODFM kanaal. Bedankt voor je reactie.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Toon Helder! Ik heb gelijk een Ubee1318ZG modem opgestuurd. Binnen 2 a 3 werkdagen ontvange je het modem met de pakketdienst van Post NL in huis. Mogelijk dat je in het geautomatiseerde bericht leest dat er een SmartWifi (Connectbox) verstuurd wordt, maar dit kun je negeren. Er komt een Ubee1318 jouw kant op.
Het oude modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retouradres. 

XPO/Ziggo
Antwoordnummer 1070
5800VB Venray

Let op: bewaar het verzendbewijs wat je krijgt bij het terugsturen van het oude modem goed. Hiermee kun je namelijk aantonen dat de oude apparatuur is ingeleverd. Tip: maak gelijk een foto van het verzendbewijs met bijvoorbeeld je smartphone. 

Laat je onder dit topic weten wat jouw bevindingen zijn op het moment dat je het nieuwe modem geinstalleerd hebt?

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

@Paul bedankt voor je reactie. Zodra het modem is geplaatst zal ik mijn bevindingen onder dit topic plaatsen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@Toon Super! We wachten jouw bevindingen dan even af. 😉

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

@Paul , Vrijdag nieuwe modem geplaatst. Modem was vrij snel online, Telefoon was niet actief een collega van je heeft dit opgelost.

Internet werkt,  up en download snelheid bedraad goed, echter bij de deco m4 download goed soms bij het meten van de upload snelheid de melding controleer je internet verbinding.

S'avonds spontane reboot. Melding op desktop PC controleer je coax aansluiting en afgaande UTP bedrading.

Gecontroleerd maar niets afwijkends gevonden.  Zie bijlage van de spontane reboot. nadien werkt alles na behoren echter soms de melding (wifi) bij up en download meten controleer je internet verbinding.

De up en download test bij deco m4 download perfect soms bij upload controleer je internet verbinding.

Ik heb nog een zwarte wifibooster hier de zelfde test meegedaan download perfect soms bij upload de melding controleer je internet verbinding.

Als bijlage heb ik wat scherm afdrukken van het modem toegevoegd.

Wat mij wel opvalt in de gebruiks interface dat wanneer ik status of connection aanklik er niets gebeurd.

Wat ik mij afvraag zou de kabel van de splitter naar het modem slecht kunnen zijn ?

 

Graag je reactie en bedankt voor de hulp.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De pagina's 'Status' en 'Connection' hebben een aantal seconden nodig om te laden, even geduld hebben dus. Vooral de laatste pagina (laadtijd circa 15 seconden) zou je nog even kunnen plaatsen, die bevat waardevolle informatie.

 

Ik verwacht geen probleem met splitter of kabel als ik de foto van jouw AOP bekijk.

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

tobiastheebe, zie de bijlage met informatie van het modem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31059Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dat ziet er goed uit, op DCID 32 is wel wat ruis aanwezig. Mogelijk wordt dit opgelost zodra bij jou de wijkinfra de upgrade naar DOCSIS 3.1 heeft ontvangen, het modem koppelt dan een OFDM-kanaal.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

S'avonds spontane reboot. Melding op desktop PC controleer je coax aansluiting en afgaande UTP bedrading.

Gecontroleerd maar niets afwijkends gevonden.  Zie bijlage van de spontane reboot.

Laten we niet te hard van stapel lopen, je hebt het modem die dag aangesloten en hij is die avond 1x gereset. Dat kan een reset zijn als gevolg van een update die nog geïnstalleerd moest worden.

Alle modemlogs die je ziet zijn van NA de reset, we kunnen helaas niet zien wat de aanleiding van de reset was. Sinds de reset is het modemlog schoon en ik zie in de signalen ook geen afwijkingen.

 

Aangezien het 1x in de ~14 dagen optreedt zullen we even af moeten wachten of die trend zich doorzet of niet, voor nu zie ik geen alarmsignalen en zullen we het even af moeten wachten.

Toon
Topicstarter
Level 7
  • 153Posts
  • 16Oplossingen
  • 32Likes

Mark ik ben het met je eens laten we het even afwachten.

Wat ik nog wel ervaar met wifi de sneheidstest  deze geeft soms nog steeds aan bij testen upload controleer je internet verbinding. Dit gebeurt met de deco m4 maar ook met een fritz repeater en de zwarte wifi booster van Ziggo.

Streamen via wifi is geen enkel probleem.

Wie weet raad, allen alvast bedankt voor het meedenken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic