1
Vraag
2
Reageer en help mee
BenF

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

netwerk onderbrekingen

Hallo community,

 

Voor onze winkel maken we gebruik van een online kassa/voorraad systeem. Vanuit huis kunnen we hier als  back-office via de browser ook op inloggen. Helaas word ik er regelmatig uitgeknikkerd. Volgens de leverancier van dit systeem komt dit doordat de internetverbinding dan onderbroken wordt. Gezien de soortgelijke melding op dit forum lijkt me dit een mogelijke oorzaak. Maar hoe weet ik dit zeker en hoe los ik dit op?

Eigenlijk heb ik hier alleen last van bij dit kassa/voorraad systeem; bij online boekhouden, muziek luisteren en verder internetten heb ik geen onderbrekingen, of merk ik het in ieder geval niet.

 

Graag jullie hulp. Alvast bedankt!!

14 Reacties 14
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het signaal ziet er over het algemeen goed uit, maar er lijkt ruis door instraling van Digitenne aanwezig te zijn in de downstream.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

BenF
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo Tobias,

Bedankt voor je reactie. Bijgaand de gevraagde foto's. Mijn computer is rechtstreeks aangesloten op de Apple Airport Extreme (foto 3). Voor andere ruimtes in het huis wordt de switch (foto 4) gebruikt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De splitter SQ601 is verouderd, deze dient te worden vervangen door een POA-01-B met nieuwe IEC/F-kabel groen/rood voor het modem.

 

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om ofwel het modem in bridge mode te laten zetten of de eigen router in AP mode te zetten.

 

Twee kabels op de switch zijn niet goed afgemonteerd op de stekkers, de buitenmantel van de kabel moet vastgeklemd zitten in de stekker. Ik adviseer om deze stekkers te vervangen. De ene kabel die actief is (neem aan dat deze op de router is aangesloten) heeft een linksnelheid van 10/100 Mbps, dit zou 1 Gbps moeten zijn.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal toesturen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

BenF
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste Tobias,

Bedankt voor je snelle reactie. Genoeg aandachtspunten om te verbeteren en bekijken of ze het probleem verhelpen. Hartelijk bedankt!!

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Bedankt voor jouw analyse, @tobiastheebe

Laten we het de puntjes op de i noemen, @BenF 😉
Ik stuur je een andere splitter en coaxkabel voor het modem om deze hierop aan te sluiten. 
Daarnaast heb ik je een andere UTP kabels gestuurd

Van dit alles krijg je een bevestiging per mail. 

Voor wat betreft het uitdelen van de ip-adressen hoor ik graag wat je wilt. Wil je dat het modem dit voor je blijft doen, dan mag je jouw router aanpassen. Wanneer je jouw router dit wilt laten doen, zetten wij met alle liefde jouw modem in bridge mode. Laat maar even weten wat jouw voorkeur heeft. 

BenF
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de snelle reactie en het opsturen van nieuw materiaal.

Wat betreft de instellingen: mijn router staat reeds in de bridge-modus... werkt dan toch als AP... dan hoeft dat toch niet aangepast te worden..?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Dat is prima en hoeft inderdaad niet aangepast te worden.

BenF
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de snelle toezending. Heb alles direct vervangen. Helaas niet met het gewenste succes; nog steeds word ik regelmatig uit mijn online backoffice gegooid, wat volgens de leverancier door onderbrekingen in de internetverbinding komt. Hoe nu verder om dit probleem op te lossen? Kunnen we controleren of er inderdaad onderbrekingen in de verbinding zijn? Graag je reactie. Alvast bedankt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ziggo kan een meerdaagse meting naar de modemrouter opstarten om te controleren of er daadwerkelijk onderbrekingen in de internetverbinding voorkomen. Ik heb de moderators gevraagd om dit verder op te pakken.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @BenF! Dankjewel voor het delen van je bevindingen hier. Jammer dat er nog steeds onderbrekingen plaatsvinden ondanks het vervangen van de aansluitmaterialen. Dat is natuurlijk niet de uitkomst waar we op gehoopt hadden 😞

We hebben een meetsessie gestart voor je modem voor de duur van een week. Ik wil jou vriendelijk verzoeken te noteren wanneer je problemen ervaart (datum en tijdstip) zodat we onze resultaten daarmee kunnen vergelijken op een later moment. Hopelijk vinden we dan snel de oorzaak van de onderbrekingen!

BenF
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Halo @Erik S , fijn dat jullie een meetsessie hebben opgestart. Ik heb direct bijgehouden op welke tijdstippen ik problemen heb, lees: uit deze applicatie gegooid werd. Eigenlijk is dat elke keer als ik aan het werk ben in deze applicatie.

 

donderdag 24 feb. 17:51, 17:58 uur
vrijdag 25 feb. 15:17, 15:21, 15:22 uur
maandag 28 feb. 10:02, 10:08 uur

maandag 28 feb. 10:52, 10:55, 11:00, 11:01 uur

maandag 28 feb. 14:01, 14:09 uur

dinsdag 1 mrt. 9:30, 9:34, 9:40 uur

woensdag 2 mrt. 9:05, 9:11 uur

woensdag 2 mrt. 12:28, 12:49 uur

 

Ik ben benieuwd wat de vergelijking met jullie resultaten oplevert. Succes! Ik hoor het graag.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Bedankt voor je terugkoppeling en top dat je hebt kunnen bijhouden wanneer je uit je online kassa/voorraad programma bent gegooid, @BenF. Ik heb jouw resultaten naast die van ons gelegd en zie om eerlijk te zijn weinig overeenkomsten. Het enige wat écht opvalt is dat er op maandag 28 februari 's middags rond de klok van 14.30 uur een flinke uitglijder was in de Upstream SNR welke voor problemen kan hebben gezorgd. De problemen die je bijvoorbeeld op maandagochtend 28 februari hebt ervaren en ook op de andere genoemde dagen kan ik aan de hand van onze meting niet verklaren 😞

 

Mijn inziens hebben we nu twee opties:

 

Optie 1 is dat je nog een keer met de leverancier van het online programma contact opneemt nu je bovenstaande weet. Wij zien op afstand geen onderbrekingen terug als het gaat om de connectiviteit van je modem (m.u.v. ma 28 feb ~14.30 uur). 

 

Optie 2 is dat we een monteursafspraak inplannen voor een controle op locatie. De monteur kan o.a. de binnenkomende kabel pulsen, je modem controleren en je hoofdaansluiting checken. Het risico dat je hierbij loopt is dat de monteur kosten in rekening brengt voor zijn bezoek als blijkt dat het probleem niet in ons netwerk (van buiten t/m je hoofdaansluiting) of in onze apparatuur (modem) zit. Ligt het wel aan ons netwerk of bijvoorbeeld het modem? Dan is het bezoek uiteraard kosteloos voor je.

BenF
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor je snelle terugkoppeling, @Erik S !

Fijn dat we dit gedeelte nu uit kunnen sluiten. Ik ga verder met optie 1 en leg het voor aan mijn leverancier van het online programma. Wordt vervolgd..!

 

Nog even een vraag aan jou: ik ervaar dit probleem alleen bij deze applicatie; is het logisch/verklaarbaar dat ik dezelfde problemen niet ervaar bij andere internettoepassingen als internetbankieren, radio luisteren, e-boekhouden, et cetera?

 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Goede vraag! Als er een algemeen probleem zou spelen met de connectiviteit van je modem zou je dat ook moeten merken bij andere internetdiensten. Bij het online luisteren van radio kan ik me voorstellen dat er een soort buffer wordt opgebouwd waardoor je misschien niets merkt van een (zeer) korte uitval, maar bij het surfen op internet zou je dan tegen langzaam/niet ladende webpagina's aan moeten lopen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic