1
Vraag
2
Reacties
joop42

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

nas en tv moeilijk te benaderen in netwerk

nas en tv moeilijk te benaderen in netwerk

alles gedaan wat je kan doen alles verandert in windows 10 maar normaal in windows 7 alles te vinden mijn mappen van mijn nas heb er 4 staan maar geen van bijde dit is zins ik de nieuwe modem heeft die hele mooie witte echt graf ding is het als je er iets in verandert loopt hij vast 

maar goed alles is toe gewezen ook de poorten maar nog geen steek verder.

computers en zo niks verandert

alleen een nieuwe modem 

helpppp want is dit de toekomst van beveiligingen en dat je zelf niks meer kan doen met je nassen in huis  

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@joop42

Netwerk devices zoals een NAS zijn ook aan te spreken op hun IP-adres. Op de adresbalk in de verkenner en op de command line in cmd (enz.) dien je die dan wel vooraf te laten gaan met twee keer het \ -teken.

Ook al is de NAS niet zichtbaar in de Netwerk, dan kan je deze manier van notatie toch gebruiken .
Als je een netwerkverbinding wilt maken en hiermee (permanent of tijdelijke) een station-letter aan een de NAS of de (afzondelijke) shares wilt toekennen, dan type bij ‘Netwerkverbinding maken ….” in het vakje “MAP” b.v.:
\\192.168.178.222 en vervolgens op de knop bladeren. Of je typt: \\192.168.178.222\Public (of zoiets).

Ditzelfde kan ook met cmd of met een batch-file. Met het commando “net use”

net use Q: \\192.162.178.222\BackupData\DennyW /user:denny xxxx

Dit is dan inclusief het wachtwoord “xxxx”

En als je geen wacht woord wilt vastleggen in een batch bestand dan kan het ook op een manier dat er dan om gevraagd wordt dit in te tikken:


net use Q: \\192.168.178.222NAS659\BackupData\DennyW /user:denny * >nul

Opm.: Het extra gedeelte  “>nul” is optioneel want dit onderdrukt allen wat uitvoer naar het scherm.

Verder kan je een extra parameter meegeven om de mapping persistent te maken .

Ook het opheffen van de netwerkverbinding kan op die manier:

met (zelf kiezen welke variant je leuk lijkt):

net use /delete Q: >nul

of

net use /d Q:

 

N.B.:
Via de Verkenner bij Netwerk is voor velen wat overzichtelijker. Begin daarmee.

EDIT:
In plaats van IP-adres zou het normaal ook op node naam moeten werken. Zowel in de Verkenner / Netwerk  asla op de command line en in batch-bestanden.

Bekijk in context

12 Reacties 12
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Connectbox 30 sec uitzetten en kijken wat er gebeurt.
Geen geluk? Probeer een Factory Reset van je Connectbox.
Zie plaatje. Gemaakte instellingen verdwijnen, maar dat is te omzeilen met Backup/Reload.

joop42
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

heb ik ook gedaan 

ook dit verandert in windows 10 zie kopie

 

•Computer Browser
•DNS Client (indien mogelijk)
•Function Discovery Provider Host
•Function Discovery Resource Publication
•Network Connectons
•Peer Name Resolution Protocol
•Peer Networking Grouping
•Peer Networking Identity Manager
•SSDP Discovery
•TCP/IP NetBIOS Helper
•UPnP Device Host

 

had toen heel even de mappen van mijn nassen

maar wat heel vreemd is normaal in windows 7 heb ik altijd mijn mappen en mijn tv is dan ook te benaderen maar zins de nieuwe modem niet meer 

zie in w10 wel in netwerk mijn nassen maar in verkennen geen mappen dat is het probleem namelijk is zo in w7 als w10 

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Heb je misschien een verouderde samba op je nas?

Dit is een artikel van qnap, maar is van toepassing op alle fabrikanten.

 

Van toepassing op de volgende modellen:

Windows ondersteunt vanaf versie 1709 van Windows 10 (Fall Creators Update) niet standaard meer SMB-versie 1 (SMBv1). Hierdoor kan Windows Verkenner geen gedeelde mappen detecteren op oudere QTS-versies in het lokale netwerk.

 

https://www.qnap.com/nl-nl/how-to/faq/article/waarom-kan-ik-mijn-nas-niet-in-windows-verkenner-vinde...

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@joop42 

Om een oudere smart-TV en / of NAS, met een oudere versie van SAMBA, weer zichtbaar te maken in de Netwerk omgeving, kan je SMB 1.0/CIFS in Windows 10 weer activeren. (N.B.: Haal tevens het vinkje weg bij de optie: “SMB 1.0/CIFS automatisch verwijderen” weg, want anders wordt deze instelling na een paar dagen of weken weer ongedaan gemaakt!)

Zie plaatje.

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @joop42 

Welkom op de Community! Irritant dat je je NAS en TV momenteel slecht kunt benaderen. Is het je gelukt dit te verhelpen met de tips van @Steefb en @DennyW ?

joop42
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Totaal niet kan niet door streamen met mijn computer naar tv en alles wat er boven staat heb ik al eens eerder gedaan.

en ja Microsoft helpt ook niet echt met alle update's

ook staat er veel geklaag op microsoft over het verkennen en zo

Erg vervelend en dan heb je ook nog een super modum van ziggo waar je geen moer mee kunt 

of de modum loopt vast en wil het niet op slaan zoals je poorten toe geven ext… 

kort om via een grote omweg kom ik wel in mijn nassan of ik moet de windows 7 er bij pakken en daar kan ik nog wel wat mee wel moet ik eerst dan de boel uit gooien zoals modum en patch kast en dan alles op starten dan word alles weer gezien maar dag later niks meer.

net of de modum zelf dingen doet en alles heeft hier een vaste ip zoals nassen,beveiliging,telefoons en computers daar kan het zeker niet aan liggen. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
joop42 wrote:

 alles wat er boven staat heb ik al eens eerder  gedaan.

 

Ook het weghalen van het verwijderings-vinkje?

Omschrijf eens die “pach kast" (die ook opnieuw opgestart kan worden). Wat is dat precies? Geef eens merk en type.

 

Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes

Ik heb een hoop patchkasten gezien, maar die kan je niet opstarten.

joop42
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

netgear 524 klopt hoef je ook niet op te starten

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@joop42

Netwerk devices zoals een NAS zijn ook aan te spreken op hun IP-adres. Op de adresbalk in de verkenner en op de command line in cmd (enz.) dien je die dan wel vooraf te laten gaan met twee keer het \ -teken.

Ook al is de NAS niet zichtbaar in de Netwerk, dan kan je deze manier van notatie toch gebruiken .
Als je een netwerkverbinding wilt maken en hiermee (permanent of tijdelijke) een station-letter aan een de NAS of de (afzondelijke) shares wilt toekennen, dan type bij ‘Netwerkverbinding maken ….” in het vakje “MAP” b.v.:
\\192.168.178.222 en vervolgens op de knop bladeren. Of je typt: \\192.168.178.222\Public (of zoiets).

Ditzelfde kan ook met cmd of met een batch-file. Met het commando “net use”

net use Q: \\192.162.178.222\BackupData\DennyW /user:denny xxxx

Dit is dan inclusief het wachtwoord “xxxx”

En als je geen wacht woord wilt vastleggen in een batch bestand dan kan het ook op een manier dat er dan om gevraagd wordt dit in te tikken:


net use Q: \\192.168.178.222NAS659\BackupData\DennyW /user:denny * >nul

Opm.: Het extra gedeelte  “>nul” is optioneel want dit onderdrukt allen wat uitvoer naar het scherm.

Verder kan je een extra parameter meegeven om de mapping persistent te maken .

Ook het opheffen van de netwerkverbinding kan op die manier:

met (zelf kiezen welke variant je leuk lijkt):

net use /delete Q: >nul

of

net use /d Q:

 

N.B.:
Via de Verkenner bij Netwerk is voor velen wat overzichtelijker. Begin daarmee.

EDIT:
In plaats van IP-adres zou het normaal ook op node naam moeten werken. Zowel in de Verkenner / Netwerk  asla op de command line en in batch-bestanden.

joop42
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Denny top dankje wel met een omweg maar zo kan ik netjes de mappen benaderen

Top deze topic mag gesloten worden.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Bedankt voor te terugkoppeling. Fijn dat je hiermee geholpen bent.

De omweg is in de praktijk misschien niet zo groot, want zowel in de grafische omgeving (Verkenner – Netwerkverbinding maken ..) als op de command line  kan je aangeven of dit een blijven verbinding moet worden of niet.


Bij “Netwerkverbinding maken” vink je aan “Opnieuw verbinding maken bij opstarten” en bij het commando “net use” kan je de parameter “/persistent” meegeven.

Deze werkmethoden mag je door elkaar gebruiken! Een drive letter toegekend via de command line kan gewoon ook via de verkenner ongedaan gemaakt worden en visa versa.

 

Opm:

-Desgewenst kan je de commandline commando’s in een batch-bestandje zetten zodat je er een scripje van maakt. Dit kan je dan met een dubbelklik laten uitvoeren. Een batch-bestandje automatisch laten uitvoeren bij het opstarten van Windows 10 kan ook maar dan moet je wel even googelen hoe je dat tegenwoordig moet doen; de map  “Opstarten” zie je niet zo maar terug in het stat menu van Win10.

-Voor zo ver ik weet mag je de parameters delete en persistent afkorten tot de beginletter.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic