1
Vraag
2
Reacties
Vibram Barefoot

Level 7
  • 166Posts
  • 8Oplossingen
  • 28Likes

modem uitschakelen ivm stroomonderbreking door werkzaamheden

Goedemorgen, binnenkort voert Liander werkzaamheden aan het elektriciteitsnetwerk bij mij in de buurt uit waardoor er tijdelijk stroom onderbrekingen zijn. Mijn vraag : wat kan ik het beste doen met het modem omdat deze altijd aan staat deze voor de werkzaamheden uitschakelen, en na de werkzaamheden weer opstarten, of gewoon zo laten als het nu is. Wat is het beste om mogelijke schade aan het modem te voorkomen.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een enkele keer de stroom eraf en er weer op, zou geen probleem mogen zijn.

Elektronische apparaten vinden het niet fijn, als meerdere malen kort achter elkaar ineens de stroom eraf is en ze telkens weer opnieuw op moet starten, dat warm/koud/warm enz. enz. kan het apparaat een stuk sneller laten slijten en of instabieler laten worden.

Ik zou, in dat geval, de stekker eruit halen en weer aansluiten als de werkzaamheden klaar zijn.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Gewoon niets doen zou geen problemen mogen geven. Als je het heel veilig wil doen je apparatuur van te voren uitschakelen.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Elektronica afschakelen is het beste. Het kritische moment is het inschakelmoment. Het is niet uit te sluiten dat het net bij inschakelen nog niet helemaal stabiel is; alle koel- en diepvrieskasten in de straat of wijk starten b.v. nagenoeg gelijk op. Even afwachten kan verstandig zijn. Het zijn voornamelijk de schakelende voedingen die een "tikje" kunnen krijgen. Dus liever apparaten zoals modem, pc, smart TV telefoonopladers adapters van DECT-telefoons  en dergelijke loskoppelen van het lichtnet bij elke stroomuitval. 

 

N.B.:
Als er sprake is van een een echte stroomstoring waarvan je niet kan inschatten of die lang zal duren en je hebt de bonte was opstaan, dan is er een kans dat de kleuren door gaan lopen groter als het wasgoed langdurig in warm water staat. Zorg dat je weet (gebruiksaanwijzing!) hoe je een wasautomaat kan aftappen en ontgrendelen "in geval van nood".

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een enkele keer de stroom eraf en er weer op, zou geen probleem mogen zijn.

Elektronische apparaten vinden het niet fijn, als meerdere malen kort achter elkaar ineens de stroom eraf is en ze telkens weer opnieuw op moet starten, dat warm/koud/warm enz. enz. kan het apparaat een stuk sneller laten slijten en of instabieler laten worden.

Ik zou, in dat geval, de stekker eruit halen en weer aansluiten als de werkzaamheden klaar zijn.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Bij geplande werkzaamheden aan b.v. een wijkcentrale zal men als dat mogelijk is mogelijk circuits omschakelen op een andere bron (en later weer terug schakelen). In dat geval is het dus niet zo dat je diepvries ontdooit en de aquariumvissen boven komen drijven. Het zijn die schakelmomenten die een dipje in de stroomvoorziening zouden kunnen geven.

Door de werkzaamheden aan te kondigen dekt Liander zich in.

 

Bij de omwisseling naar een z.g. slimme meter vond de monteur het leuk om de aardlekschakelaar uitvoering (en dus veelvuldig) te testen. Twee voedingsadapters hebben het bij mij niet overleefd. Gelukkig waren die om de hoek te koop. Het zou minder leuk zijn geweest als het de besturing van b.v. de CV-installatie zou zijn geweest.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@DennyW  aquariumvissen gaan inderdaad niet zomaar dood. Het kan wel gebeuren als er voor langere tijd geen stroom is om de pompen te laten werken. Dan nog is dat niet direct de reden dat vissen doodgaan, maar eerder dat goede bacteriën in giftige worden omgezet.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic