1
Vraag
2
Reacties
pakikje

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

mikrotik, bridged connect box

Hallo allemaal,

 

Ik heb een mikrotik router aangeschaft (moet nog komen, Mikrotik hAP ax³ WiFi6 router 4xGbE 1x2.5GbE Dual). (ik wil het een en ander leren over vlan's, firewall rules, etc)

 

[ik heb mijn opnsense project even laten vallen, geen intel nic's in mijn pc/laptop]

 

Ik weet niet of de mikrotik gelijk een ip4 krijgt van ziggo. Wellicht moet ik iets instellen op ipv6/pd niveau. Wat ik denk te weten:

 

prefix /57 (voorheen upc gebied)

prefix length /64

 

Ik ga hieronder (straks) vermelden wat ik allemaal ingesteld heb om het te laten werken.

 

Greetz.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Na een reset van het modem zou de Mikrotik-router een IPv4-adres moeten ontvangen, op voorwaarde dat deze als enige op het modem is aangesloten. IPv6 instellen is niet verplicht.

Bekijk in context

3 Reacties 3
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Na een reset van het modem zou de Mikrotik-router een IPv4-adres moeten ontvangen, op voorwaarde dat deze als enige op het modem is aangesloten. IPv6 instellen is niet verplicht.

pakikje
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Jij vermoed dat ik geen mac adres hoef te spoofen in de mikrotik router?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ook MAC spoofing is geen vereiste. Als je wil zou je hiermee wel het IPv4-adres wat de huidige router ontvangt op de WAN-interface kunnen 'overzetten' naar de nieuwe router.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic