1
Vraag
2
Reacties
Isa_z

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

mac-filtering draadloos

Ik was bezig met routerinstellingen omdat uitwisselen van bestanden via thuisnetwerk ineens supertraag werd. Dat probleem opgelost, maar nu kwam ik de omschrijving mac-filtering tegen. Ik weet wel ongeveer wat het doet, maar ik begrijp de keuzemogelijkheden niet goed. Wat gebeurt er met toestaan, blokkeer en uitgeschakeld?

Is mac-filtering als beveiliging nodig?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Bedoel je dit (Engelse UI):

Ik gebruik dit niet maar vermoed de straks volgende werking. Dit is niet zeker. De verklarende tekst suggereert wellicht iets anders, dat ik niet goed begrijp resp weiger te begrijpen. Als je het exact wilt weten is een test nodig of iemand anders met een betere reaktie dan de mijne.
Disabled: er wordt niets geblokkeerd
Allow: alleen de MAC adressen in het lijstje hebben toegang tot Wifi
Deny: alle MAC adressen hebben toegang tot Wifi, behalve die in het lijstje.

Allow, levert in deze interpretatie een vorm van veiligheid op tov buitenstaanders. Dit ten koste van het moeten invullen van MAC adressen van systemen in je eigen netwerk.
Naar mijn smaak is een goed wachtwoord voor het kunnen verbinden, al voldoende hiervoor. Je kunt je afvragen, of het een zinvolle Filtering is, als ie werkt zoals ik denk.

Er is immers ook nog de MAC Filtering optie in:
Advanced Settings>Security>MAC Filtering
Die is er om systemen in je netwerk gedurende vaste perioden toegang tot de Internetverbinding te weigeren. Of ze nou Wireless of bekabeld zijn aangesloten. Sommige ouders gebruiken dit bij de opvoeding van hun kinderen. Instellen is een hoop gedoe en workarouds zijn mogelijk. Vrij heilloos allemaal, vind ik.
Bovendien en zover ik weet, werkt deze filtering niet helemaal lekker en heeft een wat lastige beperking. Ingestelde periodes gelden voor alle ingestelde MAC adressen. Verschillende perioden per MAC adres, kan niet.
 

Bekijk in context

2 Reacties 2
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Bedoel je dit (Engelse UI):

Ik gebruik dit niet maar vermoed de straks volgende werking. Dit is niet zeker. De verklarende tekst suggereert wellicht iets anders, dat ik niet goed begrijp resp weiger te begrijpen. Als je het exact wilt weten is een test nodig of iemand anders met een betere reaktie dan de mijne.
Disabled: er wordt niets geblokkeerd
Allow: alleen de MAC adressen in het lijstje hebben toegang tot Wifi
Deny: alle MAC adressen hebben toegang tot Wifi, behalve die in het lijstje.

Allow, levert in deze interpretatie een vorm van veiligheid op tov buitenstaanders. Dit ten koste van het moeten invullen van MAC adressen van systemen in je eigen netwerk.
Naar mijn smaak is een goed wachtwoord voor het kunnen verbinden, al voldoende hiervoor. Je kunt je afvragen, of het een zinvolle Filtering is, als ie werkt zoals ik denk.

Er is immers ook nog de MAC Filtering optie in:
Advanced Settings>Security>MAC Filtering
Die is er om systemen in je netwerk gedurende vaste perioden toegang tot de Internetverbinding te weigeren. Of ze nou Wireless of bekabeld zijn aangesloten. Sommige ouders gebruiken dit bij de opvoeding van hun kinderen. Instellen is een hoop gedoe en workarouds zijn mogelijk. Vrij heilloos allemaal, vind ik.
Bovendien en zover ik weet, werkt deze filtering niet helemaal lekker en heeft een wat lastige beperking. Ingestelde periodes gelden voor alle ingestelde MAC adressen. Verschillende perioden per MAC adres, kan niet.
 

Isa_z
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic