1
Vraag
2
Reacties
pbekker

Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

logica dhcp pool op de connectionbox

kan iemand mij de logica van de dhcp pool uitleggen in de connectionbox??

want ik zie de logica niet

ik heb de pool zelf ingesteld dat hij van xx.15 mag beginnen
maar ik zie dan apparaten met xxx.210 of xxx.119 ect

maar waarom begint hij niet gewoon vanaf xxx.15 vrij te geven?
lease time staat op 600sec

dus apparaten hebben geen onbeperkte lease van hun IP

dus hoe is de logica opgebouwd ??
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja, dit is wat vreemd en onverwacht. Op zich maakt het niet uit, als er maar geen echt rare dingen gebeuren.

Zelf maak ik geen gebruik van de IPv4 DHCP Server van mijn Arris ConnectBox (met Dual Stack Firmware). Gebruik de DHCP Server van een TP-Link Router die als Access Point is geconfigureerd. Die deelt de adressen uit op de manier zoals jij ook van de ConnectBox verwacht. Heb met die Server bovendien de optie om alternatieve DNS Servres in te stellen voor DHCP, zoals gebruikelijk is.

Wat ik weet, is dat als je standaardinstellingen van subNet en/of DHCP wijzigt op de ConnectBox, er soms opmerkelijke dingen kunnen gebeuren, tot aan niet meer goed werken toe. DHCP address reserveringen gaan bv soms de mist in. Onder welke omstandigheden dit plaatsvindt is niet bekend. Je hebt immers Compal en Arris en maar liefst 3 Firmware varianten, die zover ik weet in diverse versies in omloop zijn. Misschien is jouw vooralsnog onschuldige verschijnsel er 1 van. Jij gaf de eerste melding die ik hierover te zien kreeg.

Kortom: ik zie de logica er ook niet van in.

Gr Han

Bekijk in context

2 Reacties 2
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja, dit is wat vreemd en onverwacht. Op zich maakt het niet uit, als er maar geen echt rare dingen gebeuren.

Zelf maak ik geen gebruik van de IPv4 DHCP Server van mijn Arris ConnectBox (met Dual Stack Firmware). Gebruik de DHCP Server van een TP-Link Router die als Access Point is geconfigureerd. Die deelt de adressen uit op de manier zoals jij ook van de ConnectBox verwacht. Heb met die Server bovendien de optie om alternatieve DNS Servres in te stellen voor DHCP, zoals gebruikelijk is.

Wat ik weet, is dat als je standaardinstellingen van subNet en/of DHCP wijzigt op de ConnectBox, er soms opmerkelijke dingen kunnen gebeuren, tot aan niet meer goed werken toe. DHCP address reserveringen gaan bv soms de mist in. Onder welke omstandigheden dit plaatsvindt is niet bekend. Je hebt immers Compal en Arris en maar liefst 3 Firmware varianten, die zover ik weet in diverse versies in omloop zijn. Misschien is jouw vooralsnog onschuldige verschijnsel er 1 van. Jij gaf de eerste melding die ik hierover te zien kreeg.

Kortom: ik zie de logica er ook niet van in.

Gr Han
pbekker
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
gelukkig werkt het allemaal naar behoren
allen inderdaad is het wel raar hoe hij de ip's uitgeeft
het stoort verder ook niet echt alleen ziet het er erg rommelig uit als je in overzichten bekijkt
zoals in de modem zelf of fing app

daarom heb ik bepaalde apparaten een vaste ip gegeven en heb ik de pool pas vanaf xxx.15 staan kan ik in eerder geval geen IP conflicten krijgen
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic