1
Vraag
2
Reageer en help mee
shg

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

local dns server instellen

 
13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Wat is precies je vraag?

shg
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik wil een pihole als dns server instellen op mijn connectbox . nergens te vinden waar je het ip adres van je raspberry pi kunt invullen. In eersdere reacties zag ik dat anderen daar ook problemen met hebben. is er een omweg?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

belangrijk voor uw vraag is welk Ziggo Modem/Router u hebt. Om kosten te besparen heeft Ziggo bij veel ZMR's bijna alle opties eruit gelaten en DNS is een van die weggelaten opties. Grote kans dat u daarom DNS niet kan instellen.

In Ziggo's 'wijsheid' en ideale wereld, is minder altijd beter. Want dat is goedkoper en dus commercieel veel interessanter, dan al dat gezeur van die lastige klanten. Daarbij wordt vaak een gezochte antwoord gebruikt, want de klant zou misschien per ongeluk deze optie aanzetten en dan niet juist configureren.
Ik denk dat de kans groter is, dat de ZMR er eerder zelf een zooitje van maakt, gezien de voortreffelijke staat ( kuch ) van de Ziggo firmware. De reset knop ( uit/aan ) is tegenwoordig niet voor niets, vaak de meest gebruikt Ziggo optie.

M.b.t. PI-Hole en DNS: u zou de DHCP in PI-Hole kunnen gebruiken ( deze is zo-wie-zo veel beter en stabieler, dan wat Ziggo in elkaar heeft zet ) en die in de ZMR uitzetten.
Verder heb ik in veel eigen apparatuur IPv6 uitstaan. Ziggo maakt van IPv6 toch een zooitje en dus is het uitzetten niet echt een gemis en zo kan met allen IPv4 de PI-Hole ook zijn/haar ( ? ) werk doen.

shg
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

connectbox met softwareversie CH7465LG-NCIP-6.15.30-1p4-NOSH

zegt u dat iets??

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@shg Die functie zit er nog niet in, ik heb begrepen dat Ziggo een zo simpel mogelijke modem/router levert, zodat het voor vrijwel iedere klant overzichtelijk is.

Als alle router functies in een modem/router zouden zitten, is het voor 90% van de klanten niet meer te overzien, blijkt uit de praktijk.

 

Wil je meer en/of complexere functies, kan het modem in bridge en kun je een router erachter hangen die de functies heeft die je wenst.

 

Zijn er veel mensen met dezelfde wensen, dan voegt Ziggo dit mondjesmaat toe.

Het zou zomaar kunnen dat de veel gestelde vraag als een eigen DNS aangeven, tot een toevoeging van die functie leid.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert 

Ach Bert, je geloof in Ziggo is onmetelijk !


@Pasi  schreef:

...Daarbij wordt vaak een gezochte antwoord gebruikt, want de klant zou misschien per ongeluk deze optie aanzetten en dan niet juist configureren...





@Bert  schreef:

...ik heb begrepen dat Ziggo een zo simpel mogelijke modem/router levert, zodat het voor vrijwel iedere klant overzichtelijk is.

Als alle router functies in een modem/router zouden zitten, is het voor 90% van de klanten niet meer te overzien, blijkt uit de praktijk.


Blijkbaar is de 'de praktijk' bij grote merken als b.v. Samsung, LG en/of Yamaha heel anders. Bij die apparatuur worden steeds maar meer opties beschikbaar.



@shg: De hardware ( chips ) in de ZMR kunnen veel meer opties aan, dan die nu aanwezig zijn. Aangezien Ziggo eigen software/firmware laat maken voor haar ZMR's en iedere optie daarin kost extra geld, heeft Ziggo in haar wijsheid bijna alles eruit gehaald.
Misschien ook wel omdat Ziggo's software afdeling regelmatig fouten maakt en/of ( wereld ) vreemde instelling default maakt. Als men de techniek niet beheerst, dan houdt men met weinig opties het risico zo beperkt mogelijk.




@Pasi  schreef:

...M.b.t. PI-Hole en DNS: u zou de DHCP in PI-Hole kunnen gebruiken ( deze is zo-wie-zo veel beter en stabieler, dan wat Ziggo in elkaar heeft zet ) en die in de ZMR uitzetten.
Verder heb ik in veel eigen apparatuur IPv6 uitstaan. Ziggo maakt van IPv6 toch een zooitje en dus is het uitzetten niet echt een gemis en zo kan met allen IPv4 de PI-Hole ook zijn/haar ( ? ) werk doen.


Op de hierboven omschreven wijze, werkt de PI-Hole prima ! Doordat op de Pi-Hole de DHCP draait, is de Pi-Hole automatisch een centrale punt in uw netwerk geworden, waardoor DNS gegevens ook automatisch gedeeld worden.
Omdat de ZMR IPv6 adressen 'lekt' kan apparatuur eventueel m.b.v. IPv6 de Pi-hole omzeilen, maar ook dan wordt de Pi-hole regelmatig als DNS aangesproken.
IPv6 uitzetten op uw apparatuur is nog beter, vooral ook omdat Ziggo's implementatie van IPv6 behoorlijk brak is en daardoor vaak meer fouten worden veroorzaakt/gecreëerd, dan zonder IPv6.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Pasi schreef: "Ach Bert, je geloof in Ziggo is onmetelijk !"

 

ik geloof niet, ik kijk naar wat de geschiedenis leert en wat er nu gebeurt met de verschillende modems en andere apparaten zoals de Next de afgelopen 3 jaar.

Ben benieuwd wat de volgende update oplevert voor je Compal modem.

 

Dus is mijn tekst een reële mogelijkheid die in de praktijk al veel vaker is voorgekomen:

"Zijn er veel mensen met dezelfde wensen, dan voegt Ziggo dit mondjesmaat toe.

Het zou zomaar kunnen dat de veel gestelde vraag als een eigen DNS aangeven, tot een toevoeging van die functie leid."

shg
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Pasi je bedoelt de DHCP in het dashboard van de pihole?

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@shg  schreef:

...je bedoelt de DHCP in het dashboard van de pihole?


Ja, inderdaad die

shg
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ga ik proberen. Wel spannend om de DHCP server van Ziggo uit te schakelen😰

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@shg  schreef:

ga ik proberen. Wel spannend om de DHCP server van Ziggo uit te schakelen😰


Nee hoor, Zet de DHCP op de PI-hole aan en dan die op de ZMR uitzetten. Eventueel apparatuur herstarten en klaar is kees.

Mocht u toch onoplosbare problemen krijgen, dan DHCP op de ZMR aanzetten, die in de PI-hole uitzetten. Eventueel apparatuur herstarten en klaar is kees.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@shg, is het gelukt allemaal? 

shg
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

zeker. alleen begrijp ik niet hoe de router omzeild kan worden.

Ik heb al mijn static IP adresses gekopieerd. en het lijkt te werken. al veel queries geblocked.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic