Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Jansat
Level 4

last van partial bonding DS

Nadat er in april werkzaamheden zijn geweest aan het ziggo netwerk is mijn verbinding er niet beter op geworden, voorheen een download snelheid van 980 Mb/s waar bij de snelheid vaak rond de (piek)1020 Mb/s was.

Na de werkzaamheden 940 Mb/s en de snelheid komt niet meer boven de (piek) 1000 Mb/s.

Daarbij elke dag partial bonding DS (na herstart weer een tijdje weg) en veel uncorrecctable's. Net een herstart gedaan en na 5 min weer partial bonding DS.

In de meterkast is door mij niets veranderd want voorheen had ik hier geen last van.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jansat
Level 4
Topicstarter

De monteur van Ziggo is geweest en kon mij bij binnen komst al vertellen wat de oorzaak van de storing is, hij had dit al gezien op zijn laptop. Er zat een slechte multietab in het systeem hij heeft deze vervangen, ook heeft hij de andere aansluitingen gecontroleerd en bleken de binnen aders te lang en krom te zijn van de F connectors, hij heeft de overlengte afgeknipt.

Mijn moden staat nu ongeveer 30 min. aan en dit is het resultaat. heb nu zelfs geen Event log's meer.

Dit was de oplossing, topic kan gesloten worden.

Bekijk in context

67 Reacties 67
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Naast de hoge (C)CER op alle SC-QAM-kanalen en het OFDM-kanaal is ook instraling van 4G zichtbaar (DCID 25 en 26).

Kun je het modem direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter POA-01-B), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-gegevens plaatsen?

0 Kudos
Jansat
Level 4
Topicstarter

Hallo Tobias,

Voordat ik het modem direct op de AOP heb aangesloten heb ik nog even een screenshot gemaakt tijd 17.40 na het wisselen van de aansluiting ook nog even tijd 17.45 zal het vanavond en morgen zo laten en kijk morgen weer. 

0 Kudos
Jansat
Level 4
Topicstarter

Weinig uncorrecctable's vandaag maar wel weer partial bonding ds.

0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing

Die kabel van de splitter naar de versterker is niet in orde zo te zien.

Je kan via 0900-1884 een rood-groene modemkabel aanvragen, die is geschikt hiervoor volgens mij.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De eerder aanwezige instraling van 4G zie ik niet meer terug, vermoedelijk werd deze door de binnenhuisinstallatie veroorzaakt, ik denk dan aan de TV-kabels op de versterker en/of de contactdozen + kabels elders in huis.

De log vermeldt een OFDM-probleem (NCP FEC lock loss) en uitval van SC-QAM CID 9 (MDD timeout).

Verder onderzoek van het signaal en eventueel een meerdaagse meting naar het modem lijkt mij wenselijk, dit kan een moderator oppakken.

Voor de versterker is inderdaad een nieuwe IEC/F-kabel aanbevolen.

Jansat
Level 4
Topicstarter

Zou kunnen dat er instraling is maar sinds augustus 2021 een UBC1318ZG en nooit geen last gehad van zoveel uncorrecctable's (en daarvoor ook niet) zal een kabel aanvragen of ik wacht even op een moderator die mij er een kan sturen.

Het partial bonding ds en de andere problemen is eigenlijk begonnen na de werkzaamheden van 21 april toen was er ook een afname van de download snelheid.

Zal morgen weer kijken en mijn bevindingen posten.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De log laat zien dat er meer speelt dan alleen de instraling, er zijn ook signaalproblemen wanneer het modem direct op het AOP is aangesloten. Deze kunnen met de werkzaamheden te maken hebben.

Jansat
Level 4
Topicstarter

Vandaag weer een screenshot gemaakt op dit moment geen uncorrecctable's alleen partial bonding ds.

0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing

Hi @Jansat ,

Wat als je hem reset terwijl hij zonder splitter aangesloten is?

Je reset hem door het resetgaatje met een pinnetje 15 seconden in te drukken.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Zo te zien heb je gisteren om 19:07 het modem weer via de splitter aangesloten? Ik zie op dat moment een reset in de log. Na de reset was er uitval van een bepaald SC-QAM-kanaal (MDD timeout) om 19:27, welke vermoedelijk de trigger was voor de melding partial bonding, al is daar nu geen sprake meer van. Hierna zie ik nog OFDM profile FEC lock loss, vandaag om 1:10 en diverse keren NCP FEC lock loss tussen 12:53 en 14:17.

@Verwijderd account Het modem is eerder al direct op het AOP aangesloten geweest. De OFDM events bleven daarna voorkomen.

Jansat
Level 4
Topicstarter

Zal het modem even op nieuw opstarten door de netspanning er 1 min. af te laten na het opstarten zal in weer de screenshots uploaden

Jansat
Level 4
Topicstarter

Dat was gisteren idd rond 19.07.

Hierbij de screensots direct na het opstarten.

Het resetten van het modem doormiddel van het resetknopje zal ik morgen even proberen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Vooralsnog geen MDD timeout in de log, dus nog geen 'partial bonding'. Fabrieksinstellingen terugzetten is niet zinvol, dit heeft geen betrekking op het modem of het signaal.

0 Kudos
Jansat
Level 4
Topicstarter

hier de screenshots van vandaag, ga nu het modem opnieuw starten.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Er is sinds gisteravond geen kanaaluitval (MDD timeout) meer geweest, de status 'partial bonding' kan ik dus niet verklaren. Verder zie ik opnieuw OFDM NCP FEC lock loss tussen 13:37 en 14:00, geen nieuwe bijzonderheden.

0 Kudos
Jansat
Level 4
Topicstarter

vandaag (na restart gisteren) bijna 24 uur een normale verbinding.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat ziet er goed uit, na gisteravond zijn er geen (OFDM) events meer geweest.

Jansat
Level 4
Topicstarter

Nog steeds normale verbinding, wel een MDD warning en ineens weer uncorrecctable's, er is hier niets gewijzigd in de installatie.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Er is opnieuw instraling van 4G uplink zichtbaar.

Je kunt voor de versterker in elk geval een nieuwe IEC/F-kabel aanvragen (kosteloos), maar ik vermoed dat de instraling bij (een van) de TV-kabels wordt veroorzaakt.

0 Kudos