1
Vraag
2
Reageer en help mee
Zelfde25

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

kan 868 mhz band wifi signaal storen?

Sinds de installatie van het draadloze Honeywell Evohome systeem heb ik last van een slechtere WiFi performance. Dat systeem communiceert naar verschillende thermostaten in huis via de 868 mhz band en een app over WiFi voor de bediening.

ik vraag mij af of deze installatie mijn WiFi kan storen of dat dit misschien puur toeval is en ik naar een andere oorzaak moet zoeken. Maar er is verder niets veranderd in huis en alles werkte naar behoren.

graag reactie 

 

3 Reacties 3
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Zelfde25 

Beïnvloeding is natuurlijk niet op voorhand uit te sluiten, maar je zou kunnen overwegen eerst zelf wat onderzoek te doen. Schakel eens (op een dag dat het niet al te koud is) alle componenten van het nieuwe systeem eens uit en kijk of de Wifi performance dan beter wordt.

skinkie

Level 7
  • 175Posts
  • 2Oplossingen
  • 37Likes

Het is onwaarschijnlijk, maar als de zenders slecht zijn gefilterd zouden ze op de hele band verstoring kunnen veroorzaken. Dat geldt overigens ook voor je WiFi zelf, als de selectiviteit van je WiFi apparaten beroerd is, zal nagenoeg alles het signaal kunnen verstoren. Omdat de antennes van WiFi relatief kort zijn, is de verstoring dan vooral door hogere frequenties te verwachten, omdat de lengte van de antenne zelf al bepaalt hoe goed het voor lagere frequenties kan filteren.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@skinkie 

Hoe dichterbij de (zend-)bron hoe hoger de veldsterkte. De eisen voor onderdrukking van nevenproducten is in dB (dus verhoudingsgewijs). Zo'n zelfde verhaal geldt ook voor de ingangsfiltering bij radio-ontvangstapparatuur. Bij ontvangstapparatuur is het zelfs zo, dat naar mate het (stoor-signaal sterker is, de AGC de ontvanger meer "dichtdrukt"; er komt per saldo dan minder gewenst signaal binnen.

 


@skinkie  schreef:

Omdat de antennes van WiFi relatief kort zijn, is de verstoring dan vooral door hogere frequenties te verwachten, omdat de lengte van de antenne zelf al bepaalt hoe goed het voor lagere frequenties kan filteren.


De antenne-(king) / antenne lengte is ook belangrijk voor de selectiviteit. Maat het is niet zo dat als je antennes maar korter maakt (in relatie tot de golflengte) dat de selectiviteit en / onderdrukking van nevenproducten beter wordt. Lage frequenties vragen om langere antennes en hoger juist kortere. Het is meer (doorlaad-) bandfiltering en werkt niet zoals b.v. de zeefjes uit de keuken of de zandbak. 😀

 

Wel is het zo dat als Zend-antennes die eigenlijk de kort zijn voor de gebruikte frequenties, een slechter rendement hebben voor gebruikte (gewenste)  frequentie. Onderdrukking voor uitsturen van eventuele nevenproducten wordt hier niet per se beter van. (Verhoudingsgewijs / in dB)

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic