robinjoo19

Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

ipv6 valt uit

ik heb soms dat heel mijn ziggo modem geen ipv6 meer uitdeelt tot ik hem restart

 

robinjoo19_0-1641730809029.pngrobinjoo19_1-1641730829004.png

 

robinjoo19_2-1641730860407.pngrobinjoo19_3-1641730880671.png

 

56 Reacties 56
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5784Posts
  • 327Oplossingen
  • 1918Likes

Mijn kennis van IPv6 is wat beperkt, maar mijn vermoeden is dat de router de prefix niet meer aankondigt in het LAN via RA (Router Advertisement) of dat er in het geheel geen RA meer is, wat ervoor zorgt dat clients niet meer via SLAAC een adres kunnen opbouwen.

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

geen idee het LAN verkeer loopt gewoon via het ziggo modem geen idee wat ik zelf nog kan aanpassen

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

misschien rapid commit aanzetten idk

robinjoo19_0-1641735578206.png

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5784Posts
  • 327Oplossingen
  • 1918Likes

In principe maken de apparaten in het LAN geen gebruik van de instellingen op deze pagina. De router moet een /64-prefix beschikbaar stellen uit de /57-prefix die van Ziggo is ontvangen. Apparaten in het LAN gebruiken de /64 vervolgens als basis om een globaal IPv6-adres op te bouwen via SLAAC. Mijn vermoeden is dus dat het wijzigen van instellingen op deze pagina geen enkel effect gaat hebben.

 

Je zou met Wireshark kunnen kijken of de ICMPv6/RA-berichten worden verspreid door de router. Ik vond deze pagina met instructies.

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

hoezo niet de apparaten zitten allemaal via 1 switch op de ziggo modem in router modus aangesloten dus zou ipv6 moeten blijven werken

ik heb 1 losse router maar die staat ingesteld in AP modus voor de draadloze apparaten

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5784Posts
  • 327Oplossingen
  • 1918Likes

IPv6 zou inderdaad 'gewoon' moeten blijven werken in router mode. Er zijn twee manieren om IPv6 in het LAN te verspreiden: SLAAC en (stateful) DHCPv6, beide hebben eigen voor en -nadelen. De RS/RA van SLAAC zorgen voor een adres (GUA) en gateway, de DNS-servers worden via stateless DHCPv6 toegewezen.

 

Het enige apparaat dat via stateful DHCPv6 een adres heeft opgevraagd, is een Huawei-apparaat bovenaan de client list, dat is vermoedelijk de router in AP mode? DHCPv6 lijkt dus naar behoren te werken maar SLAAC niet.

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

dat is inderdaad de huawei wifi 

die had ik expres op DHCPv6 gezet omdat ik af en toe las dat dat moest 

 

 

geen idee wat ik hier telkens aan kan doen ipv telkens herstarten misschien kan een mod hier meer over zeggen ?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5784Posts
  • 327Oplossingen
  • 1918Likes

Zoals eerder aangegeven kun je met Wireshark onderzoeken of de router RS (Router Sollicitation)-berichten beantwoordt met RA (Router Advertisement)-berichten. Apparaten hebben de RA nodig om een adres te kunnen opbouwen via SLAAC. Daar lijkt het mis te gaan.

 

Kun je ook een screenshot plaatsen van ipconfig /all wanneer IPv6 niet naar behoren werkt?

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

en opeens werkt ipv6 weer zonder problemen

 

kan het zijn dat ziggo intern bezig is met dingen veranderen

@tobiastheebe

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5784Posts
  • 327Oplossingen
  • 1918Likes

Daar is mij niets over bekend.

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

dan maar wachten tot een moderator hier wat over kan zeggen

ipv6 verloop op tijd is ook later geworden

en veel meldingen vandaag

robinjoo19_0-1641827926934.png

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5784Posts
  • 327Oplossingen
  • 1918Likes

Dat is FEC loss/recovery op het OFDM-kanaal, m.a.w. ruis.

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

qua snelheid merk ik niks vreemd al lopen de correctables aardig op maar de uncorrectables gelukkig nog niet geen idee of ik hier zelf wat aan kan doen eventueel kan misschien een mod een dieper kijkje nemen of er iets veranderd is oid ?

robinjoo19_0-1641828069157.png

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 2614Posts
  • 222Oplossingen
  • 344Likes

Hoi @robinjoo19,

Ik zie dat je al een mooie analyse bent gestart met @tobiastheebe en dat het ineens weer werkt zonder problemen. Er zijn mij geen veranderingen bekend die van invloed zijn. Als ik het goed begrijp ervaar ja in het gebruik van de verbinding geen problemen op dit moment?

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

ik ervaar idd geen problemen maar vind het wel vreemd 

Monica
Community Moderator
Community Moderator
  • 498Posts
  • 83Oplossingen
  • 144Likes

Wel vreemd inderdaad dat je ineens geen problemen meer ervaart @robinjoo19. Houd je het in de gaten? Mocht je weer problemen ervaren dan horen we het graag van je en kijken we natuurlijk verder. 

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

@tobiastheebe 

 

het gaat blijkbaar erg goed met het modem sinds hij in de woonkamer staat x) al merk ik er zelf niet heel veel van

 

 

robinjoo19_0-1641922254546.pngrobinjoo19_1-1641922296247.png

voor de correctables lopen keihard op 

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5784Posts
  • 327Oplossingen
  • 1918Likes

Ik denk niet dat dit (alles) te maken met de verplaatsing van het modem naar de woonkamer, gezien er vergelijkbare oplopende (un)correctable errors zichtbaar waren toen het modem nog in de meterkast stond.

robinjoo19
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 929Posts
  • 12Oplossingen
  • 243Likes

ja maar niet met deze snelheid 

 

misschien kan een mod een signaal analyse doen oid ?

Uitgelicht topic