fridohageman

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ipv6 uitzetten.

Hallo Ziggo,

 

Kunnen jullie ipv6 voor mijn thuisnetwerk uitzetten

 

gr, Frido

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@fridohageman welkom op de Ziggo Community. 
 

Dit komt goed, dat laat ik voor je oppakken. Dit zal zo snel mogelijk geregeld zijn, test het zo nu en dan maar eens. 

Bekijk in context

21 Reacties 21
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hoi, 
Welkom op dit klanten helpen klanten forum van Ziggo.

 

Ik zal je vraag even doorzetten naar het moderatieteam 😉 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@fridohageman welkom op de Ziggo Community. 
 

Dit komt goed, dat laat ik voor je oppakken. Dit zal zo snel mogelijk geregeld zijn, test het zo nu en dan maar eens. 

AdriaanB

Level 5
  • 41Posts
  • 4Oplossingen
  • 17Likes

@JacobGoedenavond, ik heb net mijn nieuwe connectbox ontvangen en geinstalleerd en ik heb problemen met mijn drie raspberry's en ipv6. Een van de raspberry's is DHCP server en ondanks dat ik DHCP op de connectbox uit heb gezet ontvangen de clients nog steeds een ipv6 van de DHCP van de connectbox.
Dit geeft resolv errors op de Raspberry clients. Kunt u dit aub voor me uitzetten?
Alvast bedankt. Ik heb de vraag ook aan moderator Lotte gesteld die voor de vervangen van de modem heeft geregeld maar ik weet niet of ik deze technische vraag ook bij haar kwijt kon.
Vriendelijke groet, Adriaan

 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @AdriaanB! Wat een narigheid dat dan niet alle apparaten een goede verbinding krijgen door iPv6. Ik had je modem graag in iPv4 willen zetten maar ik zie dat dit al het geval is. Ik zou een nieuw topic start met de vraag waarom je raspberry's geen verbinding kunnen krijgen. Dan kunnen andere gebuikers hierop inhaken! 

AdriaanB

Level 5
  • 41Posts
  • 4Oplossingen
  • 17Likes

Hoi @Carlien dank voor je reactie. Helaas werkt dat iPv4 only niet echt goed. Mijn werkstations krijgen nog steeds ipv6 adressen van de ConnectBox DHCP server. Verder is er nog een ander probleem, ik heb een eigen mailserver en nu kan ik opeens port 25 niet meer forwarden in de modem. Met de Ubee modem kon dat gewoon en mijn mailserver werkt al meer dan drie jaar zonder problemen. Ik snap niet dat goedwillende gebruikers beperkt worden door onder andere te blokkeren dan port 25 niet meer geforward kan worden.

 

Dank voor je tip om een nieuwe topic te starten voor de raspberry's. Ik ga dat voorlopig eerst zelf uitzoeken, Raspberry is wel mijn ding dus dat komt goed. Wellicht moet ik ook overwegen om de ConnectBox dan maar in Bridged mode te laten zetten. Ik ga eens kijken hoe ik een en ander op kan lossen. Ik heb op dit community/forum ook al een tip gevonden om smtp port 25 te forwarden zoals vanouds.
Wordt vervolgd, wellicht in een nieuw topic.

Dank en groet, Adriaan.

 

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hm dat is jammer dat het niet goed werkt! Ik heb hier een topic gevonden wat over Poort 25 gaat: Opgelost: Poort 25 gebruiken voor mailserver - Ziggo Community Misschien dat je daar nog wat uit kunt halen. Dit lijkt op een soortgelijk probleem als wat je omschrijft. 

We horen uiteraard graag van je als je een oplossing hebt gevonden voor je Raspberry's! 

pim_g1

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Ziggo,

 

Kunnen jullie ipv6 ook voor mijn thuisnetwerk uitzetten?

 

gr, Pim

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Ik ga voor je aan de slag, @pim_g1 In jouw geval moet dat even in 2 stapjes. De komende 24 uur kun je daardoor mogelijk 2 keer een korte onderbreking op je verbinding ervaren. Daarna staat IPv4 Only actief op je modem.

pim_g1

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi @Rikst , fijn, dank je! ik wacht het af , vr groeten pim_g1

pim_g1

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi, hoe kan ik zien in de Connect Box dat IPv4 Only actief is? Momenteel is IPv6 (SLAAC) nog steeds groen aangevinkt.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

heb je het modem al van de stroom af gehad ? 😉

pim_g1

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi @MR_CHIP , dank je voor je reactie. Ja, stroom eraf, 1 minuut wachten, stroom erop. Helaas pindakaas. Gisteravond een half uur met de helpdesk van Ziggo aan de lijn gezeten, er zou iets in "de host", ik weet niet wat dat is in dit verband, spelen. Aan Ziggo's kant in elk geval. Het was onduidelijk voor de mevrouw in kwestie. Het was een vriendelijke mevrouw die me echt probeerde te helpen. Maar ja... hoe nu verder? Zijn er nog alternatieve routes?

Uiteraard nog wachten of Ziggo toch tot een oplossing kan komen. Ik hoop het.

 

Waar ik naar toe wil is dat ik de DNS kan instellen naar diensten zoals openDns of cleanbrowsing. Maar in dat geval moet ik de Ipv6 op de ConnectBox kunnen disablen. .. of aanpassen. Maar ik lijk niets te kunnen aanpassen aan Ipv6 (alleen dhcp-actief of SLAAC-actief , geen settings aanpasbaar)... zo staat in diverse posts beschreven meen ik.

Daarom denk ik dat uiteindelijk bij deze opties, " ipv4 only" de beste oplossing zou zijn.... maar of dat voor de toekomst ook geldt is weer een andere vraag/kwestie....

 

Ik kom maar op 1 alternatief: voor alle apparaten in huis handmatig instellingen gaan doen. Maar ja... dat is foutgevoelig, kinderen kunnen het zelf eenvoudiger aanpassen, meer eigen beheer e.d. Ik wil DNS graag centraal inregelen (voor nu met: Raspberry pi + pi-hole + dhcp + dns).

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

de enigste optie die ik zelf kan bedenken mocht ipv4 only niet meer worden gedaan is een externe router en daarop dan ipv6 uitzetten

 

dns op de ziggo connectbox zou je moeten kunnen instellen

zie voorbeeld

robinjoo19_0-1658565081521.png

 

pim_g1

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hoi @MR_CHIP , dank je, maar helaas kan ik jouw opties niet vinden op mijn connect box. Jouw opties zouden voldoende zijn inderdaad!

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hmm dacht dat elke connectbox die optie zou hebben maar misschien heeft alleen de giga variant deze optie @tobiastheebe enig idee waarom je op de de ene connectbox wel zelf de dns in kan stellen en op sommige niet moet er dan een andere firmware opgezet ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Voor zover ik weet is dit alleen op het SmartWifi modem Giga mogelijk.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

das wel raar ik dacht dat die optie in elke ziggo modem zat 

 

kan een moderator om deze reden het omruilen voor een connectbox giga 

pim_g1

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@tobiastheebeen @MR_CHIP fijn dat jullie meedenken!
Tsja, zo'n Connect Box Giga lijkt dan de beste oplossing, ook voor de toekomst, omdat er kennelijk websites zijn die alleen via ipv6 te benaderen zijn. Voor de korte termijn ga ik nu voor het aanpassen van alle toestellen apart (met name de telefoons en tablets). Dit zal slechts gedeeltelijk lukken, zo kan ik op mijn eigen telefoon ipv6 niet instellen...

 

 "ipv4 only"  is misschien ook niet ideaal.... ik weet het even niet.

Wellicht dat Ziggo mijn huidige Connect Box wil omruilen voor een Giga, dan ben ik dus pas echt geholpen begrijp ik. Dan heb ik echt een instelbare oplossing, die ook toekomstbestendig is.

 

In elk geval, nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5791Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemiddag @pim_g1

 

Wellicht is het juist een idee om ons nieuwste modem V2+ te gaan testen, jouw input en ervaringen kunnen we dan goed gebruiken.

Heb je dit topic al eens doorgenomen?

Uitgelicht topic