Om een of andere manier werkt ipv6 niet meer naar behoren, er staat netjes een IPV6 adres in de Connectbox, echter als ik verschillende ipv6 tests laat doen, krijg ik foutmeldingen, ook IPV6 only websites kan ik niet meer bereiken. https://ipv6-test.com
Kan dit nagegaan worden wat er aan de hand is?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Ja, allemaal maar na een complete herstart, modem, deco en laptop, lijkt het weer gecombineerd te werken
Echter kom ik nog. niet via IPV6 op de Connect box, dat werkte wel tot enkele weken geleden.
Er is wel een week of 2 geleden een firmware update geweest voor de compal, zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het apparaat waarop je test ondersteund wel ipv6?
Ja, dat werkt allemaal, na wat verdere tests, als ik alleen ipv6 aanzet (Mac/iPhone) dan werkt het wel (deels)
Dus het lijkt alsof de koppeling tussen ip4 en ip6 (tunnel??) niet goed mee werkt, kan daar een storing zijn?
als het goed is als je full dual stack is heb is er geen tunnel tussen ipv4 en ipv6 omdat beide uniek zijn welke ipv6 only site kan je niet bereiken ? dan kan ik het hier ook effe proberen
Bv de connect box, daar kan niet meer op komen via het ipv6 adres.
ik heb daar geen kennis van ik heb een ubee zakelijk modem en het ip adres is daarvan gewoon 192.168.0.1
maar als ik het standaard gateway ipv6 invul gebeurt er in chrome ook niks
Je hebt gewoon full dual stack zo te zien, dus van een tunnel is geen sprake. Er is ook geen "koppeling" tussen IPv6 en IPv4, het zijn 2 separate protocollen. Welke IP configuratie zie je op je PC? Doen eens een traceroute naar een IPV6 adres van een site.
Zal ik eens proberen
Staat IPv6 wel aan op het apparaat waar je de test mee uitvoert?
Ja, allemaal maar na een complete herstart, modem, deco en laptop, lijkt het weer gecombineerd te werken
Echter kom ik nog. niet via IPV6 op de Connect box, dat werkte wel tot enkele weken geleden.
Er is wel een week of 2 geleden een firmware update geweest voor de compal, zou dat de oorzaak kunnen zijn?
Na nog eens goed gekeken te hebben naar je IPv6 adres.
Deze heb ik nog niet eerder gezien in modems.
Je modem geeft zichzelf een IPv6 adres, het is een link local adres fe80 wat alleen in je lokale netwerk te gebruiken is.
Dus je modem krijgt geen extern IPv6 adres van Ziggo en heeft op het internet geen IPv6 adres, dus dat klopt.
Pc's / laptops / smartphones geven zichzelf ook een fe80 IPv6 adres als er geen extern IPv6 adres is wat doorgevoerd wordt door de modem/router naar andere apparaten in het lokale netwerk.
IPv6 hoeft niet offline te zijn, mogelijk heb je IPv4 only profiel, niet iedereen heeft een extern IPv6 adres.
@caesar Heb jij dit fenomeen eerder gezien op een Ziggo modem?
En ook dat werkt weer. Moet toch echt een storing geweest zijn bij Ziggo
@juanj Het is nog steeds een local link fe80 IPv6 adres, dus hier zie je waarschijnlijk geen extern IPv6 adres:
Het modem krijgt altijd een fe 80 adres aan de LAN zijde als gateway, dat is normaal. Je ziet in het screenshot wel degelijk een volledig IPV6 adres aan de WAN zijde. Zolang er aan de LAN zijde ook gewoon IPV6 op de apparaten is, hoort het gewoon te werken.
Een interface dat gebruikt wordt door de IPv6 netwerk stack, heeft altijd, onder alle omstandigheden, een link-local adres (fe80::), onafhankelijk van de vraag of er een IPv6 netwerk actief is of niet.
@caesar Ach natuurlijk en eronder staat een 2001 adres, helemaal over het hoofd gezien 🤔
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.