jap171

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ipv4 kapot

Hoi,

 

M'n Ziggo internetverbinding is sinds vannacht zomaar ipv6-only geworden. Nu is dat wel lekker modern, maar de rest van de wereld is dat grotendeels nog niet dus dat betekent dat er niet zoveel te beleven is online op het moment. 😞

Situatie is: F3896 modem in bridge mode, met ubiquity edgerouter x erachter.

Herstarten van modem en router (en andersom) heeft niet geholpen.

 

Heeft iemand de gouden tip?

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Heb je de resetknop achterop het modem al een keer 30 seconden ingedrukt gehouden?

jap171
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De knop zit onderop verstopt - maar nee, dat heeft niet geholpen lijkt het 😞

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Wat geeft de webinterface aan voor de WAN-interface? Eventueel kun je ook show dhcp client leases uitvoeren in de CLI.

jap171
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

80.115.116.158 - wat wel een ander adres dan voorheen is (dat was iets uit 83.85.x), maar vannacht heeft dat 80.115-adres wel nog succesvol verbinding gehad met buiten

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb geprobeerd om dat IP-adres te pingen vanaf mijn Ziggo-verbinding, maar dat levert een timeout op. Vanuit zowel de GUI als de CLI kun je een DHCP (release +) renew uitvoeren voor de WAN-interface, heb je dat al geprobeerd?

jap171
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

ja - dat had ik net geprobeerd, en levert hetzelfde ip op. Maar wat wel typisch is: als ik nu tcpdump op de wan-poort, dan zie ik daar tussen alle ruis door ook syn-packets aan 83.85.12.7 op binnenkomen (!) maar dat is dan weer niet mijn oude adres. Dat adres aan de wan-interface hangen levert niet iets op dat naar buiten kan gaan lijkt het.

jap171
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

En wat me nu pas opvalt: ik heb ook een andere ipv6 range toegewezen gekregen dan voorheen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Kun je vanaf de router het CMTS pingen? Dat zou 80.115.116.1 moeten zijn, overigens kan ik dat adres niet bereiken vanaf hier. Kun je voor de zekerheid controleren of het subnet een /23 of /24 is met ip a? Kun je ook show dhcp client leases uitvoeren?

jap171
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ziehier:

ubnt@ubnt:~$ ip -f inet a sh eth0
4: eth0@itf0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
inet 80.115.116.158/24 brd 255.255.255.255 scope global eth0
valid_lft forever preferred_lft forever
ubnt@ubnt:~$ show dhcp client leases
interface : eth0
ip address : 80.115.116.158 [Active]
subnet mask: 255.255.255.0
domain name: dynamic.ziggo.nl [overridden by domain-name set using CLI]
router : 80.115.116.1
name server: 84.116.46.21 84.116.46.20
dhcp server: 10.254.227.1
lease time : 604800
last update: Wed Jan 11 10:50:25 UTC 2023
expiry : Wed Jan 18 10:50:22 UTC 2023
reason : RENEW

CMTS pingen gaat prima:

ubnt@ubnt:~$ ping 80.115.116.1
PING 80.115.116.1 (80.115.116.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 80.115.116.1: icmp_seq=1 ttl=255 time=10.4 ms
64 bytes from 80.115.116.1: icmp_seq=2 ttl=255 time=9.23 ms
^C
--- 80.115.116.1 ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
rtt min/avg/max/mdev = 9.232/9.824/10.417/0.600 ms

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik vermoed dat er op het CMTS iets misgaat met de routing. Dit is vrij recent ook eens voorgekomen in een ander topic. Het subnet 80.115.116.0 is inderdaad een /24, de gateway is altijd .1. Ik zou vanaf hier het CMTS ook moeten kunnen pingen, maar dat levert timeouts op.

 

Vanaf de router kun je dus niet bijvoorbeeld 8.8.8.8 pingen?

jap171
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Inderdaad - er komt dan niets terug. Als ik naar buiten ping komen de requests wel aan op de remote host, maar het antwoord bereikt m'n router niet lijkt het. Ik ben haast geneigd om de bridge-mode even uit en aan te laten zetten om te zien of dat helpt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Als test kun je ook MAC spoofing configureren op de WAN-interface en vervolgens de router opnieuw opstarten, deze ontvangt dan een ander IP-adres (mogelijk uit een ander subnet) op de WAN-interface.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

Waar krijg je dat IPV6 adres dan. Want in je overzichten zie ik geen V6 adres.

En heb je op de ER X V6 staan aan staan? Als ja, dan kan je die toch uitzetten.

jap171
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Met die `-f inet` zie je alleen ipv4 dus dat ze niet in m'n copy-paste staan is helemaal verwacht.

Bovendien wil ik ipv6 niet uitzetten, ik wil dat de ipv4 packets voor "mijn" IP bij m'n router uitkomen.

Ik vermoed dat het verzoek om bridgemodus uit te schakelen is verwerkt (geen terugkoppeling vanuit ziggo, maar ik heb een vers IP en verkeer komt weer binnen). Morgen als er niet thuisgewerkt wordt maar eens kijken wat er gebeurt als ik een verzoek indien om bridgemodus weer uit te zetten.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik zou lekker in bridge blijven werken. Gewoon eigen baas.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Als bridge mode uitgeschakeld zou zijn, dan ontvangt de WAN-interface een RFC 1918-adres (binnen 192.168.178.0/24) omdat de eRouter + DHCP-server van het modem actief zijn. Als je enkel een nieuw WAN IPv4-adres hebt ontvangen én internettoegang is weer beschikbaar, dan lijkt het erop dat er iets op het CMTS is aangepast/gecorrigeerd.

Uitgelicht topic