1
Vraag
2
Reacties
bennietc

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ip-adressen wifibooster

Hallo,

we hebben een aparte ruimte thuis (mantelzorgwoning) waar we een wifibooster hebben geplaats. Daarin kunnen een aantal internetkabels ingeplugd worden. Kan ik aan deze uitgangen een andere ip-range toekennen zodat ze vanaf die mantelzorgwoning niet op ons netwerk kunnen komen?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@bennietc 

Zelfs al heeft de verderop in de keten geschakelde router intern een andere IP-range, dan vormt dat op zich geen beletsel om IP-adressen te bereiken in de daarvoor geschakelde router!

Je kan dit vergelijken met de situatie van een enkelvoudige router die aan internet hangt. PC's  aangesloten op het LAN van die routers kunnen (daar is de gateway voor) toch ook IP-adressen (op het internet) bereiken die niet in dezelfde range liggen dan het LAN. 

 

Wel is het zo dat de gebruikers achter de tweede router niet in hun Windows-netwerkomgeving, de netwerk-devices (printers, NAS enz.), gedeelde mappen en bestanden gepresenteerd krijgen, zodat zij die met een enkele muisklik kunnen benaderen.
De firewall van die tweede router zal normaliter de daarvoor benodigde poorten (default) dicht hebben staan. Echter die kunnen wel, in die router, opengezet worden.

 

Maar ook als ziet men de gedeelde devices, bestanden en mappen niet in de netwerkomgeving, dan kan men daar toch verbinding mee maken als men het IP-adres weet!.

 

Kortom: Schijnveiligheid. Je voorkomt alleen dat men per ongeluk op jouw thuisnetwerk komt.

Voor meer / echte veiligheid zul je in ander apparatuur en de daarbij behorende know how moeten investeren. (Kopen, studeren of inhuren). Werken met VLAN's lijkt mij hier een aardige oplossing. Een VLAN met een andere IP-range is het beste.

 

***EDIT***

Het kan ook eenvoudiger hoor.

Sluit twee eigen routers aan op de Ziggo-modem-router zodat je twee volkomen gescheiden netwerkjes krijgt. Hierbij gebruik je dus het thuisnetwerkje van de Ziggo-modem-router verder niet meer (ook de Wifi niet, tenzij je die voor gastgebruik wil inzetten).

Het nadeel is wel dat beide extra thuisnetwerkjes dubbel NAT en dubbel firewall hebben. Voor gewoon internetten en mailen is dat geen bezwaar. Voor gamers en mensen die een server draaien die extern benaderbaar moet zijn is dit wel lastig. Zo'n opstelling is voor die mens niet of minder geschikt.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Helaas, dat kan niet met een wifibooster, want dat is een Access Point, dat is een switch die het signaal verdeeld via wifi en netwerkkabels.

Een andere IP range kan alleen met een router, die heeft een DHCP server, die de door jou ingestelde IP range krijgt en de IP adressen verdeeld.

 
bennietc
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie. Hoe zou ik het wel kunnen oplossen? Kan ik een 2e router in het netwerk hangen?

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 796Posts
  • 91Oplossingen
  • 137Likes

Hoi @bennietc,

Welkom op de Community van Ziggo. 
Met een 2e router zou je dit kunnen oplossen. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat de inwoners op een apart netwerk zitten en niet op het netwerk van jullie. 

bennietc
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie. Heeft Ziggo een handleiding/uitleg hiervoor? Of weet je misschien een uitleg elders voor me?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ziggo heeft hier geen handleiding voor, omdat er veel te veel verschillende routers en mogelijkheden zijn met allemaal andere gebruiksaanwijzingen.

Het vergt wel wat kennis en om dit goed en veilig uit te voeren.

Is er iemand in je omgeving die je hierbij kan helpen?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 796Posts
  • 91Oplossingen
  • 137Likes

Helaas niet @bennietc.Het klopt wat @Bert aangeeft. Er zijn te veel soorten routers om daarover een handleiding te maken. 
Laat ik eerlijk zijn, mijn kennis is heel sumier hierover.
Ik ga in ieder geval intern aangeven dat hier vraag naar is. 
 

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Er is nog een oud topic over, misschien handig om als startpunt te nemen.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/How-to-router-als-DHCP-server-achter-modem-router/ba-p/...

bennietc
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Thanks!!!

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@bennietc 

Zelfs al heeft de verderop in de keten geschakelde router intern een andere IP-range, dan vormt dat op zich geen beletsel om IP-adressen te bereiken in de daarvoor geschakelde router!

Je kan dit vergelijken met de situatie van een enkelvoudige router die aan internet hangt. PC's  aangesloten op het LAN van die routers kunnen (daar is de gateway voor) toch ook IP-adressen (op het internet) bereiken die niet in dezelfde range liggen dan het LAN. 

 

Wel is het zo dat de gebruikers achter de tweede router niet in hun Windows-netwerkomgeving, de netwerk-devices (printers, NAS enz.), gedeelde mappen en bestanden gepresenteerd krijgen, zodat zij die met een enkele muisklik kunnen benaderen.
De firewall van die tweede router zal normaliter de daarvoor benodigde poorten (default) dicht hebben staan. Echter die kunnen wel, in die router, opengezet worden.

 

Maar ook als ziet men de gedeelde devices, bestanden en mappen niet in de netwerkomgeving, dan kan men daar toch verbinding mee maken als men het IP-adres weet!.

 

Kortom: Schijnveiligheid. Je voorkomt alleen dat men per ongeluk op jouw thuisnetwerk komt.

Voor meer / echte veiligheid zul je in ander apparatuur en de daarbij behorende know how moeten investeren. (Kopen, studeren of inhuren). Werken met VLAN's lijkt mij hier een aardige oplossing. Een VLAN met een andere IP-range is het beste.

 

***EDIT***

Het kan ook eenvoudiger hoor.

Sluit twee eigen routers aan op de Ziggo-modem-router zodat je twee volkomen gescheiden netwerkjes krijgt. Hierbij gebruik je dus het thuisnetwerkje van de Ziggo-modem-router verder niet meer (ook de Wifi niet, tenzij je die voor gastgebruik wil inzetten).

Het nadeel is wel dat beide extra thuisnetwerkjes dubbel NAT en dubbel firewall hebben. Voor gewoon internetten en mailen is dat geen bezwaar. Voor gamers en mensen die een server draaien die extern benaderbaar moet zijn is dit wel lastig. Zo'n opstelling is voor die mens niet of minder geschikt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic