Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Hallo,
sinds kort heb ik een nieuwe router, de AVM FRITZ!Box 6660 Cable. Die is achter de modem van Ziggo geplaatst en de modem van Ziggo is in bridge-modus gezet. Sindsdien heb ik er last van dat de internetverbinding regelmatig wordt verbroken. Ik heb geen idee waar het probleem ligt en Ziggo kan dit op afstand ook niet zien.
Kan iemand me helpen?
Bij voorbaat dank,
Marco
Opgelost! Ga naar oplossing.
Fijn dat het gelukt is om de webinterface te bereiken, ik wist niet zeker of het zou lukken op deze manier.
Er is vrij veel ruis (hoge CER (RS errors) + lage MER) aanwezig in de downstream, vooral op de hogere frequenties, de MER daalt hier onder het acceptabel minimum van 35 dB. Het vermogen is goed in zowel DS als US, in de US iets aan de lage kant door versterker.
Mijn advies is om het AOP (TRAS-10/1000) te laten vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. Hij kan dan ook meteen een splitter POA-01-B of POA-254 plaatsen met nieuwe IEC/F- of F/F-kabel naar het modem. Hopelijk lost dit het ruisprobleem op, anders is verder onderzoek nodig.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Hallo @Marco__M , wat fijn om te lezen dat je zoveel hulp krijgt op onze Community met je probleem.
Ik heb alle bevindingen meegelezen en heb hierna een monteur voor je ingepland. Daarvan krijg je straks een bevestiging per mail. Ben je niet thuis tijdens het ingeplande moment? Geen probleem! Je kunt eenvoudig via je eigen MijnZiggo account deze afspraak straks verzetten naar een tijdstip dat wel uitkomt.
Ik stuur je voor de zekerheid apart nog een nieuwe kabel + splitter toe. Dan heb je deze sowieso in huis voordat onze monteur langskomt.
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen?
Als je niet in voormalig UPC-gebied woont, dan kun je het modem van de FRITZ!Box door Ziggo laten activeren. Het Ziggo-modem is dan niet meer nodig. In voormalig UPC-gebied komt de mogelijkheid om een eigen modem te laten activeren binnenkort beschikbaar. Zie ook deze pagina.
Ervaar je de problemen zowel via ethernet (bekabeld) als Wi-Fi? Geldt dit voor een of meerdere apparaten?
de problemen zijn er zowel bekabeld als draadloos. Voor zover ik kan beoordelen hebben alle apparaten er last van. De router (Fritz 6660) laat ook in de logbestanden zien dat de verbinding met internet verbroken wordt en korte tijd later hersteld wordt.
Ik zou de FRITZ!Box inderdaad door Ziggo kunnen activeren, maar dat heeft nu geen prioriteit voor me. Ik neem tenminste aan, dat dit geen oplossing voor de internetproblemen is.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?
bijgevoegd twee foto's. Kun je hier wijs uit? Het mag duidelijk zijn dat er nog eea verplaatst moet worden.....
Het lukt me niet om de downstream en upstreamgegevens te vinden. Ook niet met de app van Ziggo. Misschien vanwege de bridge-modus?
In bridge mode kun je (de webinterface van) het modem bereiken via 192.168.100.1.
Het AOP (TRAS-10/1000) is verouderd en aan vervanging toe. Verder is modem op versterker niet meer de aanbevolen aansluitwijze.
en de foto met meer overzicht....
Dank,
192.168.100.1 leidt me naar Fritz6660 ipv naar Ziggo-modem. Zie bijgevoegde schermafdruk
Je gebruikt dus 192.168.100.0/24 als LAN-subnet, dat conflicteert met het modem. Heb je de mogelijkheid om dit aan te passen? Bij nader inzien: mogelijk is 192.168.100.1 altijd bereikbaar gezien de FRITZ!Box ook een kabelmodem is en gebruik je 192.168.178.0/24 als LAN-subnet.
Anders zou je mogelijk de webinterface kunnen bereiken door een PC direct op het modem aan te sluiten en bijvoorbeeld 192.168.100.2 statisch in te stellen op de ethernet-interface van de PC.
Ik weet niet of het goed begrijp, maar volgens mij gebruik ik een ander subnet. Onderstaand mijn instellingen
Ik had mijn bovenstaande reactie nog aangepast. Het lijkt erop dat de FRITZ!Box altijd op 192.168.100.1 bereikbaar is, net als het SmartWifi modem, puur omdat het ook een kabelmodem is.
Je kunt mijn andere suggestie nog proberen.
ik heb een kabelverbinding tot stand gebracht tussen laptop en Ziggo-modem, maar ik krijg geen verbinding op dit adres. Zie de bijgevoegde printscreen.
Is er nog een mogelijkheid?
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, je dient in dit geval 192.168.100.2 als statisch IP-adres in te stellen op de (ethernet-interface van de) PC en vervolgens 192.168.100.1 te openen in de browser.
dit is de output
upstream
Upstream
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | Symbol Rate (ksps) | Modulatie | Kanaalnummer |
1 | 52000000 | 38 | 5.120 | 64qam | 1 |
2 | 58800000 | 38 | 5.120 | 64qam | 4 |
3 | 36000000 | 37 | 5.120 | 64qam | 3 |
4 | 44500000 | 38 | 5.120 | 64qam | 2 |
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal | Kanaal soort | T1 Timeouts | T2 Timeouts | T3 Timeouts | T4 Timeouts |
1 | 2.0 | 0 | 0 | 4 | 0 |
2 | 2.0 | 0 | 0 | 5 | 0 |
3 | 2.0 | 0 | 0 | 3 | 0 |
4 | 2.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
downstream:
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | SNR (dB) | Modulatie | Kanaalnummer |
1 | 610000000 | 2 | 36 | 256qam | 2 |
2 | 602000000 | 2 | 36 | 256qam | 1 |
3 | 618000000 | 3 | 36 | 256qam | 3 |
4 | 626000000 | 3 | 36 | 256qam | 4 |
5 | 634000000 | 3 | 35 | 256qam | 5 |
6 | 642000000 | 3 | 35 | 256qam | 6 |
7 | 650000000 | 3 | 35 | 256qam | 7 |
8 | 658000000 | 3 | 35 | 256qam | 8 |
9 | 666000000 | 3 | 35 | 256qam | 9 |
10 | 674000000 | 2 | 35 | 256qam | 10 |
11 | 682000000 | 2 | 35 | 256qam | 11 |
12 | 690000000 | 2 | 35 | 256qam | 12 |
13 | 698000000 | 2 | 35 | 256qam | 13 |
14 | 706000000 | 2 | 35 | 256qam | 14 |
15 | 714000000 | 1 | 35 | 256qam | 15 |
16 | 722000000 | 1 | 35 | 256qam | 16 |
17 | 730000000 | 2 | 35 | 256qam | 17 |
18 | 738000000 | 2 | 35 | 256qam | 18 |
19 | 746000000 | 2 | 35 | 256qam | 19 |
20 | 754000000 | 2 | 35 | 256qam | 20 |
21 | 826000000 | 0 | 34 | 256qam | 29 |
22 | 834000000 | 0 | 34 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 0 | 34 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 0 | 34 | 256qam | 32 |
Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal | Locked Status | RxMER (dB) | Pre RS Errors | Post RS Errors |
1 | Goed (Locked) | 36.387 | 52195106582 | 2324 |
2 | Goed (Locked) | 36.610 | 52193815980 | 2105 |
3 | Goed (Locked) | 36.387 | 52193816797 | 3187 |
4 | Goed (Locked) | 36.610 | 52193814320 | 4516 |
5 | Goed (Locked) | 35.780 | 52193806040 | 9731 |
6 | Goed (Locked) | 35.780 | 52193814338 | 4815 |
7 | Goed (Locked) | 35.595 | 52193811630 | 8677 |
8 | Goed (Locked) | 35.595 | 52193805306 | 14056 |
9 | Goed (Locked) | 35.595 | 52193798176 | 22405 |
10 | Goed (Locked) | 35.595 | 52193765746 | 47721 |
11 | Goed (Locked) | 35.595 | 52193799090 | 24718 |
12 | Goed (Locked) | 35.595 | 52112657710 | 41011 |
13 | Goed (Locked) | 35.595 | 52164474440 | 54526 |
14 | Goed (Locked) | 35.595 | 52193732469 | 87998 |
15 | Goed (Locked) | 35.084 | 52193617751 | 196641 |
16 | Goed (Locked) | 35.084 | 52193621460 | 201652 |
17 | Goed (Locked) | 35.084 | 52193691734 | 134123 |
18 | Goed (Locked) | 35.595 | 52177437629 | 106717 |
19 | Goed (Locked) | 35.084 | 52150213922 | 219904 |
20 | Goed (Locked) | 34.926 | 52164445738 | 253812 |
21 | Goed (Locked) | 34.346 | 52190777893 | 3049134 |
22 | Goed (Locked) | 34.346 | 52175018167 | 2711930 |
23 | Goed (Locked) | 34.346 | 52105762186 | 2746110 |
24 | Goed (Locked) | 34.484 | 52108965358 | 3892022 |
Fijn dat het gelukt is om de webinterface te bereiken, ik wist niet zeker of het zou lukken op deze manier.
Er is vrij veel ruis (hoge CER (RS errors) + lage MER) aanwezig in de downstream, vooral op de hogere frequenties, de MER daalt hier onder het acceptabel minimum van 35 dB. Het vermogen is goed in zowel DS als US, in de US iets aan de lage kant door versterker.
Mijn advies is om het AOP (TRAS-10/1000) te laten vervangen door een TRISZ-DG300, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk. Hij kan dan ook meteen een splitter POA-01-B of POA-254 plaatsen met nieuwe IEC/F- of F/F-kabel naar het modem. Hopelijk lost dit het ruisprobleem op, anders is verder onderzoek nodig.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.
Hallo @Marco__M , wat fijn om te lezen dat je zoveel hulp krijgt op onze Community met je probleem.
Ik heb alle bevindingen meegelezen en heb hierna een monteur voor je ingepland. Daarvan krijg je straks een bevestiging per mail. Ben je niet thuis tijdens het ingeplande moment? Geen probleem! Je kunt eenvoudig via je eigen MijnZiggo account deze afspraak straks verzetten naar een tijdstip dat wel uitkomt.
Ik stuur je voor de zekerheid apart nog een nieuwe kabel + splitter toe. Dan heb je deze sowieso in huis voordat onze monteur langskomt.
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen?
Hallo Meindert,
dank voor je hulp. Ik zal eea terugkoppelen via het forum.
Dank voor je hulp. Zoals je kunt lezen is er al een afspraak met een monteur ingepland. Ik zal via dit forum een terugkoppeling geven.
de monteur heeft vorige week e.e.a. vervangen in de meterkast en een instelling veranderd (mbt een stack). Sindsdien krijg ik geen meldingen meer over verstoringen mbt ipv4, maar nog wel ipv6.
Internetvergaderen gaat helaas nog steeds niet, dus het probleem bestaat nog.
😞
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...